Palvelun tuotteistamisprosessi : Case: Chicago Tour
Ahtiainen, Tiina (2017)
Ahtiainen, Tiina
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097241
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705097241
Tiivistelmä
Opinnäytetyö oli palvelun tuotteistamisprosessin kuvaus, jossa tapauksena käytettiin Chicago Touria. Chicago Tour on Ace Corner Finlandin, Lahden Messujen, Lehtimäki Groupin, Sokos Hotel Seurahuoneen, Sibeliustalon ja Suomen Moottoripyörämuseon luoma palvelukokonaisuus. Työssä tutkittiin Chicago Tourin tuotteistamisprosessia, pohdittiin palvelun vahvuuksia ja heikkouksia sekä tulevaisuutta. Tutkimuksen tavoitteena oli kuvata tuotteistamisprosessi ja tutkia käytiinkö ja miten kaikki tuotteistamisprossin vaiheet läpi.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Ace Corner Finland ja Suomen Moottoripyörämuseo. Tutkimuksen aihe tuli kyseisiltä yrityksiltä, mutta tutkimus on myös muiden yhteistyöyrityksien käytettävissä.
Teoreettinen viitekehys rakentui palvelun tuotteistamisprosessin alueista. Teoriaosuudessa määriteltiin ensin palvelu ja tuotteistaminen. Toisessa osuudessa perehdyttiin tarkemmin palvelun tuotteistamisprosessin kuvaamiseen.
Opinnäytetyön empiriaosuus pohjautui kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään. Ensin esiteltiin Chicago Tour ja lähtötilanne. Tutkimuksessa kuvattiin tuotteistamisprosessin eri vaiheet, joita käytiin tarkemmin läpi Ace Corner Finlandin ja Suomen Moottoripyörämuseon näkökulmasta.
Tutkimuksen prosessikuvauksesta selvisi, että tuotteistamisprosessin vaiheet oli käyty suuremmaksi osaksi läpi. Chicago Tourin tuotteistamisprosessi eteni systemaattisesti, käsitellen tuotteistamisprosessin keskeiset vaiheet. Tutkimustuloksena tuotteistamisprosessi oli tehnyt Chicago Tourista helposti ostettavan palvelupaketin, jossa asiakas voi itse räätälöidä omanlaisen palvelupaketin, joka sisältää eri alojen palveluita. Tuotteistamalla palveluita yritykset kehittävät toimintaansa innovatiivisemmaksi ja pystyvät tällöin vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin ja markkinoiden kehittymiseen paremmin.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä oli Ace Corner Finland ja Suomen Moottoripyörämuseo. Tutkimuksen aihe tuli kyseisiltä yrityksiltä, mutta tutkimus on myös muiden yhteistyöyrityksien käytettävissä.
Teoreettinen viitekehys rakentui palvelun tuotteistamisprosessin alueista. Teoriaosuudessa määriteltiin ensin palvelu ja tuotteistaminen. Toisessa osuudessa perehdyttiin tarkemmin palvelun tuotteistamisprosessin kuvaamiseen.
Opinnäytetyön empiriaosuus pohjautui kvalitatiiviseen tutkimusmenetelmään. Ensin esiteltiin Chicago Tour ja lähtötilanne. Tutkimuksessa kuvattiin tuotteistamisprosessin eri vaiheet, joita käytiin tarkemmin läpi Ace Corner Finlandin ja Suomen Moottoripyörämuseon näkökulmasta.
Tutkimuksen prosessikuvauksesta selvisi, että tuotteistamisprosessin vaiheet oli käyty suuremmaksi osaksi läpi. Chicago Tourin tuotteistamisprosessi eteni systemaattisesti, käsitellen tuotteistamisprosessin keskeiset vaiheet. Tutkimustuloksena tuotteistamisprosessi oli tehnyt Chicago Tourista helposti ostettavan palvelupaketin, jossa asiakas voi itse räätälöidä omanlaisen palvelupaketin, joka sisältää eri alojen palveluita. Tuotteistamalla palveluita yritykset kehittävät toimintaansa innovatiivisemmaksi ja pystyvät tällöin vastaamaan asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin ja markkinoiden kehittymiseen paremmin.