Persoonaosaamisen merkitys ja näkyväksi tekeminen : Sosiaali- ja terveysalalle kehitetty osaamisen näkyväksi tekemisen malli
Kipinä, Mari (2017)
Kipinä, Mari
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107403
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107403
Tiivistelmä
Osaaminen on organisaation tärkein voimavara, näin myös sosiaali- ja terveysalalla. Organisaatiossa toimivilla työntekijöillä oleva osaaminen, inhimillinen pääoma nähdään yrityksen menestymisen sekä tuloksellisuuden kannalta tärkeimpänä osaamisen alueena. Sosiaali- ja terveysalan työssä inhimillinen pääoma sekä siihen vahvasti linkittyvä persoonan käyttäminen työvälineenä toimivat tämän opinnäytetyön pohjana ja perustana.
Tämä opinnäytetyö pohjaa persoonaosaamisen käsitteeseen, jonka alle nähdään kuuluvan kokonaisuudessaan työntekijän persoonasta muun muassa perimästä, taustasta, kokemuksista sekä arvoista tuleva osaaminen. Opinnäytetyön tarkoitus on luoda prosessi, jolla tehdä persoonaosaaminen näkyväksi sekä tuoda esille osaamisalueen merkitys sosiaali- ja terveysalan työssä. Opinnäytetyön tarkoituksena on saada työntekijä pohtimaan sekä tulemaan tietoiseksi eletyn elämän sekä työn tekemisen välisestä yhteydestä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli mallintaa persoonaosaamisen näkyväksi tekemiseen sekä työstämiseen tarkoitettu lomakkeisto ja koontilomake.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Kehittämisprosessin aikana tietoa on tuotettu viiden toiminnallisen työpajan, välikyselyn sekä loppuarvioinnin avulla. Kehittämistyö eteni prosessin aikana kahdessa tasossa. Opinnäytetyön tekijä kehitti pohjan lomakkeistolle sekä käytettäville menetelmille. Kehittämisprosessiin osallistuneet toimijat osallistuivat menetelmien sekä lomakkeiden testaamiseen sekä edelleen kehittämiseen. Kehittämistyön ohella toimijat tekivät näkyväksi omaa persoonaosaamista. Persoonaosaamisen näkyväksi tekemisen prosessi tuotteistetaan ja opinnäytetyö toimii pohjana jatkossa kehitettävään koulutusmateriaaliin.
Tämän opinnäytetyön keskeisinä tuloksina voidaan pitää persoonaosaamisen aiheena olevan merkityksellinen, työpajat ja siten persoonaosaamisen näkyväksi tekemisen prosessia pidettiin onnistuneena, vuorovaikutus ja toiminta ovat persoonaosaamisen näkyväksi tulemisen keskiössä.
Tämä opinnäytetyö pohjaa persoonaosaamisen käsitteeseen, jonka alle nähdään kuuluvan kokonaisuudessaan työntekijän persoonasta muun muassa perimästä, taustasta, kokemuksista sekä arvoista tuleva osaaminen. Opinnäytetyön tarkoitus on luoda prosessi, jolla tehdä persoonaosaaminen näkyväksi sekä tuoda esille osaamisalueen merkitys sosiaali- ja terveysalan työssä. Opinnäytetyön tarkoituksena on saada työntekijä pohtimaan sekä tulemaan tietoiseksi eletyn elämän sekä työn tekemisen välisestä yhteydestä. Opinnäytetyön tarkoituksena oli mallintaa persoonaosaamisen näkyväksi tekemiseen sekä työstämiseen tarkoitettu lomakkeisto ja koontilomake.
Tämä opinnäytetyö on toteutettu tutkimuksellisena kehittämistoimintana. Kehittämisprosessin aikana tietoa on tuotettu viiden toiminnallisen työpajan, välikyselyn sekä loppuarvioinnin avulla. Kehittämistyö eteni prosessin aikana kahdessa tasossa. Opinnäytetyön tekijä kehitti pohjan lomakkeistolle sekä käytettäville menetelmille. Kehittämisprosessiin osallistuneet toimijat osallistuivat menetelmien sekä lomakkeiden testaamiseen sekä edelleen kehittämiseen. Kehittämistyön ohella toimijat tekivät näkyväksi omaa persoonaosaamista. Persoonaosaamisen näkyväksi tekemisen prosessi tuotteistetaan ja opinnäytetyö toimii pohjana jatkossa kehitettävään koulutusmateriaaliin.
Tämän opinnäytetyön keskeisinä tuloksina voidaan pitää persoonaosaamisen aiheena olevan merkityksellinen, työpajat ja siten persoonaosaamisen näkyväksi tekemisen prosessia pidettiin onnistuneena, vuorovaikutus ja toiminta ovat persoonaosaamisen näkyväksi tulemisen keskiössä.