Digitaaliset myymäläjärjestelmät
Vahter, Mikko (2017)
Vahter, Mikko
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107493
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107493
Tiivistelmä
Digitalisaatio muuttaa kuluttajien ostoskäyttäytymistä ja uudet järjestelmät mahdollistavat täysin uudenlaisen ostoskokemuksen. Myymälöiden täytyy tarjota uudenlaisia kokemuksia ja innostaa kuluttajia ostamaan tuotteita.
Työ rakennettiin tutkimalla saatavilla olevia digitaalisia teknologioita, toteuttamalla kolme erilaista projektia ja analysoimalla kyselytutkimuksen tuloksia. Digitaalisista teknologioista tutkittiin digitaalista markkinointia, itsepalvelukassoja ja päivittäistavaroiden verkkokauppaa.
Tutkimustyön käytännön toteutuksena toteutettiin projekti itsepalvelukioskien discovery -vaiheesta, jossa tutustuttiin tilaajan toiveisiin, tavoitteisiin ja järjestelmiin. Projektina toteutettiin myös päivittäistavaramyymälän ruoan verkkokaupan noutopisteen tilaustolppa ja pikaruokaravintolaketjun integroitu autokaistan ajanottojärjestelmä.
Kyselytutkimus toteutettiin päivittäistavaramyymälöihin, joiden käytössä oli itsepalvelukassat. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin mitä muita digitaalisia järjestelmiä myymälöiden käytössä on.
Tutkimustyössä havaittiin, että digitaalisia järjestelmiä kehitetään usein omissa lokeroissaan, vaikka teknisesti ne voitaisiin yhdistää. Myymälöiden järjestelmissä on myös puutteita, järjestelmät eivät pysty käsittelemään valtavaa tietomäärää tai järjestelmien rajapintoja ei ole integroitu muihin järjestelmiin. Teknologiat ovat olemassa, mutta vain harvat toimijat ovat onnistuneet yhdistämään järjestelmät saumattomasti toisiinsa ja luomaan uudenlaisen asiakaskokemuksen.
Työ rakennettiin tutkimalla saatavilla olevia digitaalisia teknologioita, toteuttamalla kolme erilaista projektia ja analysoimalla kyselytutkimuksen tuloksia. Digitaalisista teknologioista tutkittiin digitaalista markkinointia, itsepalvelukassoja ja päivittäistavaroiden verkkokauppaa.
Tutkimustyön käytännön toteutuksena toteutettiin projekti itsepalvelukioskien discovery -vaiheesta, jossa tutustuttiin tilaajan toiveisiin, tavoitteisiin ja järjestelmiin. Projektina toteutettiin myös päivittäistavaramyymälän ruoan verkkokaupan noutopisteen tilaustolppa ja pikaruokaravintolaketjun integroitu autokaistan ajanottojärjestelmä.
Kyselytutkimus toteutettiin päivittäistavaramyymälöihin, joiden käytössä oli itsepalvelukassat. Kyselytutkimuksen avulla selvitettiin mitä muita digitaalisia järjestelmiä myymälöiden käytössä on.
Tutkimustyössä havaittiin, että digitaalisia järjestelmiä kehitetään usein omissa lokeroissaan, vaikka teknisesti ne voitaisiin yhdistää. Myymälöiden järjestelmissä on myös puutteita, järjestelmät eivät pysty käsittelemään valtavaa tietomäärää tai järjestelmien rajapintoja ei ole integroitu muihin järjestelmiin. Teknologiat ovat olemassa, mutta vain harvat toimijat ovat onnistuneet yhdistämään järjestelmät saumattomasti toisiinsa ja luomaan uudenlaisen asiakaskokemuksen.