Digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelu valokuvausalan yritykselle
Vaittinen, Mari (2017)
Vaittinen, Mari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107422
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705107422
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella digitaalista markkinointiviestintää valokuvausalan yritykselle. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Pasilan Kuva Oy:n kanssa, jonka markkinointinimenä toimii Fotoliike.fi. Fotoliike.fi:llä on myymälät Helsingissä Pasilassa sekä Vantaalla Tikkurilassa.
Opinnäytetyön avulla toimeksiantaja yritykselle haluttiin saada luotua käsitys tehokkaasta ja toimivasta digitaalisesta markkinointiviestinnästä, jota yritys voi tulevaisuudessa hyödyntää liiketoiminnassaan. Opinnäytetyölle koettiin olevan tarvetta sillä, yritykselle ei oltu aikaisemmin tehty minkäänlaista digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelua ja markkinointi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa on jatkuvassa nousussa.
Opinnäytetyötä lähdettiin työstämään kartoittamalla yrityksen perustiedot ja nykyisen markkinoinnin tila. Työtä jatkettiin luomalla yritykselle sosiaalisen median tilit eri kanaviin.
Opinnäytetyön aikana yrityksen Facebook-sivulla tehtiin kahden viikon koejakso, jonka tarkoituksena oli aktiivisesti päivittää ja luoda houkuttelevaa sisältöä yrityksen sivulle. Koejakson aikana haluttiin seurata, kuinka paljon tykkäyksiä yrityksen Facebook-sivut saisivat, kun sisältöä julkaistiin aktiivisesti sivulla sekä kuinka monen ihmisen päivitykset tavoittaisivat. Koejaksosta pääteltiin se että, pienen yrityksen voi olla vaikea lähteä nopeasti kehittämään sosiaalisen median tilejä, saaden myös nopeasti positiivisia tuloksia. Kattavan asiakaskunnan saaminen kilpailevassa digitaalisen median maailmassa on tänä päivä hyvin haastavaa ja vaatii ammattimaisen otteen sen tekoon.
Koejakson tulokset antoivat yritykselle tärkeää tietoa millä tasolla sen Facebook-sivut ovat sekä kuinka aktiivisesti siellä kävi ihmisiä. Opinnäytetyön aikana luodut muut sosiaalisen median tilit helpottavat yritystä tulevaisuudessa siirtymään myös niihin, kun tilit ovat jo valmiiksi luotu ja ohjeet niiden käyttöön ja päivitykseen ovat olemassa.
Lopputuloksena opinnäytetyöstä kehittyi hyvä ja vahva suunnitteluperusta digitaaliseen markkinointiviestintään, josta yritys voi hyötyä tulevaisuudessa kehittyvässä digitaalisessa maailmassa. Kehittämisehdotuksina pinnalle nousi uuden koejakson tekeminen pidemmällä aika välillä, sekä koejakson tekeminen myös yrityksen toisen myymälän Facebook-sivuille. Tulevaisuudessa myös muiden sosiaalisen median tilien käyttöön ottaminen tulee ajankohtaiseksi.
Opinnäytetyön avulla toimeksiantaja yritykselle haluttiin saada luotua käsitys tehokkaasta ja toimivasta digitaalisesta markkinointiviestinnästä, jota yritys voi tulevaisuudessa hyödyntää liiketoiminnassaan. Opinnäytetyölle koettiin olevan tarvetta sillä, yritykselle ei oltu aikaisemmin tehty minkäänlaista digitaalisen markkinointiviestinnän suunnittelua ja markkinointi esimerkiksi sosiaalisessa mediassa on jatkuvassa nousussa.
Opinnäytetyötä lähdettiin työstämään kartoittamalla yrityksen perustiedot ja nykyisen markkinoinnin tila. Työtä jatkettiin luomalla yritykselle sosiaalisen median tilit eri kanaviin.
Opinnäytetyön aikana yrityksen Facebook-sivulla tehtiin kahden viikon koejakso, jonka tarkoituksena oli aktiivisesti päivittää ja luoda houkuttelevaa sisältöä yrityksen sivulle. Koejakson aikana haluttiin seurata, kuinka paljon tykkäyksiä yrityksen Facebook-sivut saisivat, kun sisältöä julkaistiin aktiivisesti sivulla sekä kuinka monen ihmisen päivitykset tavoittaisivat. Koejaksosta pääteltiin se että, pienen yrityksen voi olla vaikea lähteä nopeasti kehittämään sosiaalisen median tilejä, saaden myös nopeasti positiivisia tuloksia. Kattavan asiakaskunnan saaminen kilpailevassa digitaalisen median maailmassa on tänä päivä hyvin haastavaa ja vaatii ammattimaisen otteen sen tekoon.
Koejakson tulokset antoivat yritykselle tärkeää tietoa millä tasolla sen Facebook-sivut ovat sekä kuinka aktiivisesti siellä kävi ihmisiä. Opinnäytetyön aikana luodut muut sosiaalisen median tilit helpottavat yritystä tulevaisuudessa siirtymään myös niihin, kun tilit ovat jo valmiiksi luotu ja ohjeet niiden käyttöön ja päivitykseen ovat olemassa.
Lopputuloksena opinnäytetyöstä kehittyi hyvä ja vahva suunnitteluperusta digitaaliseen markkinointiviestintään, josta yritys voi hyötyä tulevaisuudessa kehittyvässä digitaalisessa maailmassa. Kehittämisehdotuksina pinnalle nousi uuden koejakson tekeminen pidemmällä aika välillä, sekä koejakson tekeminen myös yrityksen toisen myymälän Facebook-sivuille. Tulevaisuudessa myös muiden sosiaalisen median tilien käyttöön ottaminen tulee ajankohtaiseksi.