Isännöintitoimiston digimarkkinoinnin kehittäminen
Malinen, Dani (2017)
Malinen, Dani
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117570
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705117570
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on laatia SKH-Isännöinti Oy:n digitaaliseen markkinointiin kehitysehdotuksia, joiden avulla he voivat kehittää omaa näkyvyyttään Googlessa. Opinnäytetyön toimeksiantajayritys on SKH-Isännöinti Oy, jonne opinnäytetyön tekijä on myös suorittanut molemmat työharjoittelujaksonsa. SKH voi tämän opinnäytetyön perusteella paremmin muokata omaa digimarkkinointiaan ja digikanavien käyttöään sopivammaksi. Oikeiden digikanavien käytöllä SKH voi kasvattaa omaa näkyvyyttään ja tunnettuuttaan eri hakukoneissa.
Kehittämistehtävänä opinnäytetyössä oli saada SKH Isännöinti Oy:n näkyvyyttä lisättyä Googlen hakutuloksissa. SKH on tähän myös itse vaikuttanut jo maksamalla Googlelle tietyn summan kuukaudessa. Tämän avulla SKH saa maksettuja mainoksiaan näkyviin Googlen hakutuloksissa. SKH kuitenkin haluaisi lisätä näkyvyyttään edelleen ja siihen opinnäytetyö pyrkii tuomaan ratkaisuja.
Viitekehyksenä opinnäytetyössä on erilainen digitaaliseen markkinointiin sekä itse Google-markkinointiin liittyvä kirjallisuus. Menetelmälliset ratkaisut opinnäytetyön aikana olivat muiden isännöintialan yritysten benchmarkkaaminen sekä SKH:lta tarjouksen pyytäneiden mutta muun isännöintiyrityksen valinneiden taloyhtiöiden hallitusten jäsenille toteutettu sähköinen kyselylomake. Näiden avulla pyritään saamaan tietoa kanavista, joita eri henkilöt käyttävät ja jotka olisivat SKH:lle kaikkein kannattavimpia.
Benchmarking-tutkimuksen tuloksina saatiin selville, että isännöintialan yritykset eivät kuitenkaan ole välttämättä kokeneet digikanavia tarpeelliseksi. Benchmarkingin tuloksina saatiin myös selville, mitkä kanavat voivat tuoda isännöinnin alalla kilpailuetua ja mitkä taas ovat haastavampia. Kyselyn tuloksina saatiin selville, että isännöintitoimistojen parempaan näkyvyyteen Googlen hakutuloksissa on oikeasti tarvetta.
Tutkimusten tulokset vastasivat hyvin niihin asetettuihin tavoitteisiin ja SKH voi hyödyntää tuloksia jatkossa pohdittaessa omien digikanaviensa käyttöä. Benchmarking-tutkimuksessa tuli esille paljon eroavaisuuksia eri medioissa markkinoinnin välillä. Benchmarkingin tuloksia hyödynnettiin myös opinnäytetyössä toteutetussa kyselytutkimuksessa. Kyselyn avulla saatiin taas enemmän tietoa oikeiden henkilöiden mielipiteistä onnistuneista digikanavista.
Kehitysehdotukset SKH:n markkinointiin tulevaisuudessa on koota digimarkkinoinnista vastuussa oleva tiimi, joka päättäisi kaikista tärkeimmistä digitaaliseen markkinointiin liittyvistä päätöksistä. Lisäksi SKH:n tulisi jatkossa harkita enemmän mainostamista eri digikanavissa. SKH:n ei kannata mainostaa joka ikisessä digikanavassa. Tällöin SKH:n eri digikanaviin tuottama sisältö on myös laadukkaampaa ja harkitumpaa
Kehittämistehtävänä opinnäytetyössä oli saada SKH Isännöinti Oy:n näkyvyyttä lisättyä Googlen hakutuloksissa. SKH on tähän myös itse vaikuttanut jo maksamalla Googlelle tietyn summan kuukaudessa. Tämän avulla SKH saa maksettuja mainoksiaan näkyviin Googlen hakutuloksissa. SKH kuitenkin haluaisi lisätä näkyvyyttään edelleen ja siihen opinnäytetyö pyrkii tuomaan ratkaisuja.
Viitekehyksenä opinnäytetyössä on erilainen digitaaliseen markkinointiin sekä itse Google-markkinointiin liittyvä kirjallisuus. Menetelmälliset ratkaisut opinnäytetyön aikana olivat muiden isännöintialan yritysten benchmarkkaaminen sekä SKH:lta tarjouksen pyytäneiden mutta muun isännöintiyrityksen valinneiden taloyhtiöiden hallitusten jäsenille toteutettu sähköinen kyselylomake. Näiden avulla pyritään saamaan tietoa kanavista, joita eri henkilöt käyttävät ja jotka olisivat SKH:lle kaikkein kannattavimpia.
Benchmarking-tutkimuksen tuloksina saatiin selville, että isännöintialan yritykset eivät kuitenkaan ole välttämättä kokeneet digikanavia tarpeelliseksi. Benchmarkingin tuloksina saatiin myös selville, mitkä kanavat voivat tuoda isännöinnin alalla kilpailuetua ja mitkä taas ovat haastavampia. Kyselyn tuloksina saatiin selville, että isännöintitoimistojen parempaan näkyvyyteen Googlen hakutuloksissa on oikeasti tarvetta.
Tutkimusten tulokset vastasivat hyvin niihin asetettuihin tavoitteisiin ja SKH voi hyödyntää tuloksia jatkossa pohdittaessa omien digikanaviensa käyttöä. Benchmarking-tutkimuksessa tuli esille paljon eroavaisuuksia eri medioissa markkinoinnin välillä. Benchmarkingin tuloksia hyödynnettiin myös opinnäytetyössä toteutetussa kyselytutkimuksessa. Kyselyn avulla saatiin taas enemmän tietoa oikeiden henkilöiden mielipiteistä onnistuneista digikanavista.
Kehitysehdotukset SKH:n markkinointiin tulevaisuudessa on koota digimarkkinoinnista vastuussa oleva tiimi, joka päättäisi kaikista tärkeimmistä digitaaliseen markkinointiin liittyvistä päätöksistä. Lisäksi SKH:n tulisi jatkossa harkita enemmän mainostamista eri digikanavissa. SKH:n ei kannata mainostaa joka ikisessä digikanavassa. Tällöin SKH:n eri digikanaviin tuottama sisältö on myös laadukkaampaa ja harkitumpaa