MATERIAALIKESKUKSEN JA VUODEOSASTOJEN VÄLISEN LOGISTIIKAN KEHITTÄMINEN ETELÄ-KARJALAN KESKUSSAIRAALASSA
Partanen, Lasse (2010)
Partanen, Lasse
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004206655
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004206655
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty Etelä-Karjalan keskussairaalalle. Keskussairaalassa osastojen hoitotarvikkeiden tilaamisen ja hyllyjen täyttämisen ovat tehneet perinteisesti osastoilla työskentelevät hoitajat. Hoitajilla on ollut hankaluuksia tarvikkeiden tilaamisessa tietokoneen kautta. Hoitajien tekemät tarvikkeiden tilaukset, toimituksien tarkastamiset ja purkamiset ovat pois potilaiden hoitamisesta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, vapautuuko hoitajien työaikaa potilaiden hoitamiseen muuttamalla tilaus- ja toimitustapaa. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös tarkastella muutoksia hoitohenkilökunnan ja varastohenkilökunnan työpanoksissa. Hoitotarvikkeiden tilaamisesta jatkossa vastaavat lähinnä varastotyöntekijät, jotka tilaavat ABC-analyysiä hyväksi käyttäen valitut nimikkeet. Tilaus tapahtuu lukemalla jokainen tilauspisteen määrän alittaneen tuotteen viivakooditarra viivakoodinlukijalla. Varastotyöntekijät myös toimittavat ja purkavat tarvikkeet vuodeosastojen varastoihin. Valituille nimikkeille laskettiin tilauspiste, eräkoko ja varmuusvarasto menneiden kulutustapahtumien pohjalta.
Uusi järjestelmä otettiin aluksi käyttöön kolmella pilottiosastolla. Saatujen tuloksien perusteella hoitajien työaikaa vapautuu potilaiden hoitamiseen, joten viivakooditilausjärjestelmästä saatu hyöty on odotusten mukaista. Tämän takia järjestelmää ollaan laajentamassa myös kahdeksalle uudelle vuodeosastolle.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, vapautuuko hoitajien työaikaa potilaiden hoitamiseen muuttamalla tilaus- ja toimitustapaa. Opinnäytetyön tarkoituksena on myös tarkastella muutoksia hoitohenkilökunnan ja varastohenkilökunnan työpanoksissa. Hoitotarvikkeiden tilaamisesta jatkossa vastaavat lähinnä varastotyöntekijät, jotka tilaavat ABC-analyysiä hyväksi käyttäen valitut nimikkeet. Tilaus tapahtuu lukemalla jokainen tilauspisteen määrän alittaneen tuotteen viivakooditarra viivakoodinlukijalla. Varastotyöntekijät myös toimittavat ja purkavat tarvikkeet vuodeosastojen varastoihin. Valituille nimikkeille laskettiin tilauspiste, eräkoko ja varmuusvarasto menneiden kulutustapahtumien pohjalta.
Uusi järjestelmä otettiin aluksi käyttöön kolmella pilottiosastolla. Saatujen tuloksien perusteella hoitajien työaikaa vapautuu potilaiden hoitamiseen, joten viivakooditilausjärjestelmästä saatu hyöty on odotusten mukaista. Tämän takia järjestelmää ollaan laajentamassa myös kahdeksalle uudelle vuodeosastolle.