Sisarusten väliset leikit ja päivähoidon tuki sisarussuhteissa
Kauppinen, Merja (2017)
Kauppinen, Merja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127876
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127876
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tarkastelee sisarusten leikkiä kotona ja päivähoidossa sekä päivähoidon tukea sisarussuhteissa. Työn tavoitteena on kartoittaa sisarusten kotona leikittyjä leikkejä, sisarussuhteiden vuorovaikutusta sekä tarkastella päivähoidon mahdollisuutta tukea sisarussuhteita.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on teemahaastattelu, joskin haastattelut etenivät pitkälti kyselylomakkeen varassa. Tutkimuskysymys koski sisarussuhteen tukea päivähoidon kontekstissa ja apukysymykset liittyivät vallankäyttöön, sosiaalisiin suhteisiin sekä siihen, milloin aikuista tarvitaan. Haastatteluun osallistui neljän sisaruksen vanhemmat sekä kolmen päivähoitoryhmän aikuisia. Kaksi henkilökunnan haastattelua pidettiin ryhmähaastatteluina dialogin mahdollistamiseksi ja yksi toteutettiin yksilöhaastatteluna.
Aineiston analyysi tehtiin teemoittelulla, jossa oli elementtejä grounded theory-menetelmästä. Grounded theory lähestymistapaa käytettiin ennalta arvaamattomien vastausten teorian muodostuksessa.
Tutkimuskysymyksen kannalta olennaiseksi tulokseksi nousi se, ettei sisarussuhteiden tuki ole niinkään päivähoidon kasvatustehtävä vaan on enemmän kotien vastuulla. Päivähoidon rooli on toimia tukena tässä tehtävässä. Erityistapauksen muodostavat kriisi- tai riskitapaukset, jolloin sisarussuhteiden tuki on perusteltua.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on teemahaastattelu, joskin haastattelut etenivät pitkälti kyselylomakkeen varassa. Tutkimuskysymys koski sisarussuhteen tukea päivähoidon kontekstissa ja apukysymykset liittyivät vallankäyttöön, sosiaalisiin suhteisiin sekä siihen, milloin aikuista tarvitaan. Haastatteluun osallistui neljän sisaruksen vanhemmat sekä kolmen päivähoitoryhmän aikuisia. Kaksi henkilökunnan haastattelua pidettiin ryhmähaastatteluina dialogin mahdollistamiseksi ja yksi toteutettiin yksilöhaastatteluna.
Aineiston analyysi tehtiin teemoittelulla, jossa oli elementtejä grounded theory-menetelmästä. Grounded theory lähestymistapaa käytettiin ennalta arvaamattomien vastausten teorian muodostuksessa.
Tutkimuskysymyksen kannalta olennaiseksi tulokseksi nousi se, ettei sisarussuhteiden tuki ole niinkään päivähoidon kasvatustehtävä vaan on enemmän kotien vastuulla. Päivähoidon rooli on toimia tukena tässä tehtävässä. Erityistapauksen muodostavat kriisi- tai riskitapaukset, jolloin sisarussuhteiden tuki on perusteltua.