Tunnistettava muutos : tiedottajan tutkinnon suorittaneiden kokemuksia koulutuksen höydyllisyydestä
Saarela, Annemaj (2017)
Saarela, Annemaj
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127857
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127857
Tiivistelmä
Tämän Ammattikorkeakoulun opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Markkinointi-instituutissa Tiedottajan tutkinnon suorittaneiden kokemusta koulutuksen hyödyllisyydestä. Opinnäytetyö tehdään toimeksiantona Markkinointi-instituutille. Tekemässäni tutkimuksessa pyritään selvittämään onko koulutuksesta ollut hyötyä tutkinnon suorittaneille, sekä jos, niin millaista heidän kokemansa hyöty on ollut? Tietoperusta muodostui elinikäisen oppimisen ja osaamisen näkökulmien perusteella. Tietoperustan on tarkoitus tukea tutkittavaa aihetta, elinikäisen oppimisen näkökulmien ja yksilön osaamisen kautta. Tietoperustassa tarkastellaan elinikäistä oppimista ja sen tärkeyttä alati muuttuvassa työelämässä, niin yksilön kuin yritysenkin näkökannalta. Tietoperusta tarkastelee myös yksilön vastuuta, osaamista ja motivaatiota sekä aikuisopiskelua.
Menetelmäksi valittiin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimus toteutettiin sähköpostitse tehdyllä haastattelulla, jossa pyydettiin vastaamaan avoimiin kysymyksiin liittyen koulutuskokemukseen ja sen mahdollisesti tuomaan hyötyyn. Tutkimuksessa selvitettiin vastauksia tutkimuskysymyksiin. Ovatko koulutuksen käyneet henkilöt kehittäneet ammatillista osaamistaan koulutuksen myötä? Onko koulutuksella ollut vaikutusta urakehitykseen tai onko sillä ollut vaikutusta heidän työtehtäviinsä? Onko sillä ollut vaikutusta työn mielekkyyteen, ja ovatko tutkinnon suorittaneet saaneet uusia työkaluja työhönsä? Onko heidän tietotaitonsa kasvanut koulutuksen myötä?
Tuloksien perusteella vastaajat kokivat hyödyn monella eri tavalla. Koulutuksesta koetussa hyödyssä korostuivat työhön liittyvä osaamisen kasvu ja varmuus omassa työssä. Avoimissa vastauksissa yleisimmin mainittiin koulutuksesta saatu uusi tieto, ammattilisen osaamisen lisääntyminen ja sen myötä lisääntynyt varmuus työtehtävissä.
Menetelmäksi valittiin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimusmenetelmä. Tutkimus toteutettiin sähköpostitse tehdyllä haastattelulla, jossa pyydettiin vastaamaan avoimiin kysymyksiin liittyen koulutuskokemukseen ja sen mahdollisesti tuomaan hyötyyn. Tutkimuksessa selvitettiin vastauksia tutkimuskysymyksiin. Ovatko koulutuksen käyneet henkilöt kehittäneet ammatillista osaamistaan koulutuksen myötä? Onko koulutuksella ollut vaikutusta urakehitykseen tai onko sillä ollut vaikutusta heidän työtehtäviinsä? Onko sillä ollut vaikutusta työn mielekkyyteen, ja ovatko tutkinnon suorittaneet saaneet uusia työkaluja työhönsä? Onko heidän tietotaitonsa kasvanut koulutuksen myötä?
Tuloksien perusteella vastaajat kokivat hyödyn monella eri tavalla. Koulutuksesta koetussa hyödyssä korostuivat työhön liittyvä osaamisen kasvu ja varmuus omassa työssä. Avoimissa vastauksissa yleisimmin mainittiin koulutuksesta saatu uusi tieto, ammattilisen osaamisen lisääntyminen ja sen myötä lisääntynyt varmuus työtehtävissä.