Chatbotit asiakaspalvelijoina : kuluttajien suhtautuminen keinoälyn tulemiseen
Laitinen, Janica (2017)
Laitinen, Janica
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127911
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää kuluttajien suhtautumista keinoälyyn asiakaspalvelutilanteissa. Tavoitteena on ymmärtää, miten kuluttajat suhtautuvat digitaaliseen asiakaspalveluun ja siihen yhdistettävään keinoälyyn. Lisäksi opinnäytteen tavoitteena on selvittää, mihin rooliin kuluttajat mieltävät keinoälyn ja digitaalisen asiakaspalvelun nyt ja tulevaisuudessa. Aihe rajattiin koskemaan suomalaisia kuluttajia ja tekstipohjaisia chatbot-palveluja. Opinnäytetyö on osa Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus-hanketta, jonka tarkoituksena on ymmärtää paremmin suomalaisten kuluttajakäyttäytymistä. Hankkeessa ovat mukana Laurea-ammattikorkeakoulu, Kurio Oy sekä mediayhtiö MTV.
Sähköiset palvelut ovat lisääntymässä. Yksi nykyisen hallituksen kärkihankkeista onkin, että vuoteen 2025 mennessä Suomeen on luotu digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristö. Tarkoituksena on tulevaisuudessa hyödyntää yhä enemmän robotisaatiota uusien liiketoimintojen ja toimintatapojen luomiseksi. Yrityksille ja kuluttajille tämä tarkoittaa uusien palvelukanavien ja liiketoimintamallien käyttöönottoa ja hyväksymistä. Kuluttaminen ja palvelut pyritään järjestämään yhä kuluttajakeskeisemmin.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmään. Tutkimusmenetelmänä käytettiin passiivista eläytymismenetelmää sekä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Eläytymismenetelmässä tiedonantajille annettiin kolme toisistaan poikkeavaa tarinaa, joiden perusteella heidän piti eläytyä kuvattuun tilanteeseen ja kirjoittaa heränneistä tuntemuksistaan. Teemahaastattelussa osa tiedonantajista haastateltiin uudestaan. Haastatteluissa oli kolme teemaa.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että kuluttajat vierastavat vielä hieman chatbotien käyttöä, koska ovat tottumattomia niiden käyttämiseen. Kuluttajat kokevat myös, että keinoälyn tekninen toteutus ei ole vielä sillä tasolla, että pelkästään keinoälyn avulla voitaisiin toteuttaa monimutkainen asiakaspalvelutapahtuma. Keinoäly ja chatbotit nähdään kuitenkin osana tulevaisuuden palvelukanavia.
Kuluttajat yhdistävät verkkosivujen käytettävyyden yrityksen imagoon. Chatbot koetaan osaksi yrityksen imagoa ja se voi toimia kasvoina yrityksen verkkokaupalle. Chatbotin on kuitenkin heti palvelun alussa oltava helppokäyttöinen ja helposti lähestyttävä. Palvelutaso ei saa tippua chatbotin käyttämisen jälkeen. Paras digitaalinen asiakaskokemus syntyykin kokonaisuudessaan toimivasta ja käyttäjälähtöisestä verkkopalvelusta.
Sähköiset palvelut ovat lisääntymässä. Yksi nykyisen hallituksen kärkihankkeista onkin, että vuoteen 2025 mennessä Suomeen on luotu digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristö. Tarkoituksena on tulevaisuudessa hyödyntää yhä enemmän robotisaatiota uusien liiketoimintojen ja toimintatapojen luomiseksi. Yrityksille ja kuluttajille tämä tarkoittaa uusien palvelukanavien ja liiketoimintamallien käyttöönottoa ja hyväksymistä. Kuluttaminen ja palvelut pyritään järjestämään yhä kuluttajakeskeisemmin.
Tutkimuksessa on käytetty kvalitatiivista eli laadullista tutkimusmenetelmään. Tutkimusmenetelmänä käytettiin passiivista eläytymismenetelmää sekä puolistrukturoitua teemahaastattelua. Eläytymismenetelmässä tiedonantajille annettiin kolme toisistaan poikkeavaa tarinaa, joiden perusteella heidän piti eläytyä kuvattuun tilanteeseen ja kirjoittaa heränneistä tuntemuksistaan. Teemahaastattelussa osa tiedonantajista haastateltiin uudestaan. Haastatteluissa oli kolme teemaa.
Tutkimuksen tuloksista ilmenee, että kuluttajat vierastavat vielä hieman chatbotien käyttöä, koska ovat tottumattomia niiden käyttämiseen. Kuluttajat kokevat myös, että keinoälyn tekninen toteutus ei ole vielä sillä tasolla, että pelkästään keinoälyn avulla voitaisiin toteuttaa monimutkainen asiakaspalvelutapahtuma. Keinoäly ja chatbotit nähdään kuitenkin osana tulevaisuuden palvelukanavia.
Kuluttajat yhdistävät verkkosivujen käytettävyyden yrityksen imagoon. Chatbot koetaan osaksi yrityksen imagoa ja se voi toimia kasvoina yrityksen verkkokaupalle. Chatbotin on kuitenkin heti palvelun alussa oltava helppokäyttöinen ja helposti lähestyttävä. Palvelutaso ei saa tippua chatbotin käyttämisen jälkeen. Paras digitaalinen asiakaskokemus syntyykin kokonaisuudessaan toimivasta ja käyttäjälähtöisestä verkkopalvelusta.