Esimiestyön vaikutukset kohdeorganisaatiossa
Kuparinen, Jaana (2017)
Kuparinen, Jaana
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127893
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705127893
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa kohdeorganisaation hallintoyksikön esimiestyön laatua ja sitä tukevia johtamiskäytänteitä. Kohdeorganisaatio on vasta vähän aikaa itsenäisesti toiminut yritys, joka määrittelee toimintamallejaan samalla pyrkien muodostamaan omaa yrityskulttuuriaan. Kartoituksen tavoitteena oli tehdä ehdotuksia käytänteille, jotka tukisivat yrityksen toimintaa kasvun keskellä henkilöstön näkökulmasta.
Työn teoriataustassa käsitellään johtamisen ja yrityskulttuurin määritelmää ja esimiestyön vaikutuksia henkilöstön ja yrityksen toimintaan. Johtamista käsitellään erityisesti ihmisten johtamisen näkökulmasta ja esiin nostettuja teemoja ovat luottamuksen merkitys organisaatiossa, empatiakyky ja palveleva johtajuus. Toisena suurena teemana hyödynnetään Great Place to Work instituutin määrittelemiä johtamisen yhdeksää osa-aluetta. Näiden yhdeksän osa-alueen kautta instituutio arvioi vuosittain organisaatioiden johtamista ja laatua, ja tätä kautta organisaatioiden sisäistä tehokkuutta. Työn toiminnallisessa osuudessa on haastatteluiden ja osallistuvan havainnoinnin avulla selvitetty ja tutkittu jo olemassa olevia käytänteitä sekä esimiestyön vaikutuksia. Haastatteluiden kohteena on ollut kohdeorganisaation työntekijöitä. Havainnoinnit on suoritettu erikseen nimetyissä tilaisuuksissa.
Työn keskeiset tulokset liittyivät kiinteästi päivittäisen toiminnan sujuvuuteen ja esimiestyön vaikutuksiin kohdeorganisaatiossa. Haastatteluiden tuloksena työssä kerättiin arvokasta tietoa työntekijöiden kokemuksista, joiden avulla kehittämisehdotuksia laadittiin. Valmis työ tarjoaa ehdotuksia käytänteille, jotka tukevat päivittäistä toimintaa kohdeorganisaation hallinnossa. Se on työkalu esimiehille ja johtoasemassa oleville henkilöille. Ehdotetut käytänteet toimivat suuntana sille, mitä työntekijät toimintaympäristöltään ja esimiestyöltään odottavat, jotta voivat myös itse toimia tehokkaammin.
Työn teoriataustassa käsitellään johtamisen ja yrityskulttuurin määritelmää ja esimiestyön vaikutuksia henkilöstön ja yrityksen toimintaan. Johtamista käsitellään erityisesti ihmisten johtamisen näkökulmasta ja esiin nostettuja teemoja ovat luottamuksen merkitys organisaatiossa, empatiakyky ja palveleva johtajuus. Toisena suurena teemana hyödynnetään Great Place to Work instituutin määrittelemiä johtamisen yhdeksää osa-aluetta. Näiden yhdeksän osa-alueen kautta instituutio arvioi vuosittain organisaatioiden johtamista ja laatua, ja tätä kautta organisaatioiden sisäistä tehokkuutta. Työn toiminnallisessa osuudessa on haastatteluiden ja osallistuvan havainnoinnin avulla selvitetty ja tutkittu jo olemassa olevia käytänteitä sekä esimiestyön vaikutuksia. Haastatteluiden kohteena on ollut kohdeorganisaation työntekijöitä. Havainnoinnit on suoritettu erikseen nimetyissä tilaisuuksissa.
Työn keskeiset tulokset liittyivät kiinteästi päivittäisen toiminnan sujuvuuteen ja esimiestyön vaikutuksiin kohdeorganisaatiossa. Haastatteluiden tuloksena työssä kerättiin arvokasta tietoa työntekijöiden kokemuksista, joiden avulla kehittämisehdotuksia laadittiin. Valmis työ tarjoaa ehdotuksia käytänteille, jotka tukevat päivittäistä toimintaa kohdeorganisaation hallinnossa. Se on työkalu esimiehille ja johtoasemassa oleville henkilöille. Ehdotetut käytänteet toimivat suuntana sille, mitä työntekijät toimintaympäristöltään ja esimiestyöltään odottavat, jotta voivat myös itse toimia tehokkaammin.