Mikä on minun arvoni ja merkitykseni? : opas lapsen itsetunnon vahvistamiseen pienryhmäkodissa
Haimi, Jenna; Vihonen, Elina (2017)
Haimi, Jenna
Vihonen, Elina
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158176
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158176
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön aiheena oli alle 10-vuotiaan lapsen itsetunnon vahvistaminen pienryhmäkodissa. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Pienryhmäkoti Eppu Lahdesta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli lisätä Pienryhmäkoti Epun ohjaajien valmiuksia heille sijoitettujen alle 10- vuotiaiden lasten itsetunnon vahvistamiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa opas työntekijöille sijoitettujen lasten itsetunnon vahvistamisen tueksi.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tuotettiin opas, jonka avulla ohjaajien on helppo huomioida lapsen itsetunnon vahvistuminen arjen keskellä. Tavoitteena oli löytää menetelmiä jotka eivät vaadi erityistä järjestelyä vaan tarkoituksena oli sisäistää ohjaajille ajatus lapsen itsetunnon vahvistamisesta. Oppaaseen laitettiin myös muutamia menetelmiä jotka vaativat rekvisiittaa, mutta näissäkin huomioitiin niiden helppokäyttöisyys ja kaikki tarvittavat rekvisiitat löytyvät oppaasta tai annetaan oppaan mukana. Näitä haluttiin lisätä sen takia, että oppaasta saatiin kattava ja se soveltuisi erilaisiin käyttöihin ja erilaisille ohjaajille.
Lapsen itsetunnon vahvistaminen edistää hänen kokonaisvaltaista hyvinvointiaan ja vaikuttaa pitkälle lapsen elämään. Usein sijoitetulla lapsella on taustalla traumaattisia kokemuksia jotka ovat vaikuttaneet hänen minänsä ja itsetunnon kehittymiseen. Turvallisen kasvuympäristön avulla myös tällaisen lapsen itsetuntoa voidaan ohjaajien avulla vahvistaa.
Koska viime vuosina on noussut esille vahvuusperustainen ajattelu sekä positiivinen pedagogiikka otettiin ne myös tarkasteluun opinnäytetyössä. Lapsen onnistumisien huomaamisella ja vahvuuksien löytämisellä sekä niiden käyttämisellä on suuri merkitys lapsen itsetunnon kehittymiselle
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa tuotettiin opas, jonka avulla ohjaajien on helppo huomioida lapsen itsetunnon vahvistuminen arjen keskellä. Tavoitteena oli löytää menetelmiä jotka eivät vaadi erityistä järjestelyä vaan tarkoituksena oli sisäistää ohjaajille ajatus lapsen itsetunnon vahvistamisesta. Oppaaseen laitettiin myös muutamia menetelmiä jotka vaativat rekvisiittaa, mutta näissäkin huomioitiin niiden helppokäyttöisyys ja kaikki tarvittavat rekvisiitat löytyvät oppaasta tai annetaan oppaan mukana. Näitä haluttiin lisätä sen takia, että oppaasta saatiin kattava ja se soveltuisi erilaisiin käyttöihin ja erilaisille ohjaajille.
Lapsen itsetunnon vahvistaminen edistää hänen kokonaisvaltaista hyvinvointiaan ja vaikuttaa pitkälle lapsen elämään. Usein sijoitetulla lapsella on taustalla traumaattisia kokemuksia jotka ovat vaikuttaneet hänen minänsä ja itsetunnon kehittymiseen. Turvallisen kasvuympäristön avulla myös tällaisen lapsen itsetuntoa voidaan ohjaajien avulla vahvistaa.
Koska viime vuosina on noussut esille vahvuusperustainen ajattelu sekä positiivinen pedagogiikka otettiin ne myös tarkasteluun opinnäytetyössä. Lapsen onnistumisien huomaamisella ja vahvuuksien löytämisellä sekä niiden käyttämisellä on suuri merkitys lapsen itsetunnon kehittymiselle