Podcastit sisältömarkkinoinnissa
Suni, Riina (2017)
Suni, Riina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158130
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia miten podcasteja voidaan hyödyntää sisältömarkkinoinnissa ja tarjota sisältömarkkinoijille tietoa siitä, minkälaisia audiosisältöjä kulutetaan ja miten audiosisältöä kulutetaan tällä hetkellä. Tutkimuksen tavoite oli selvittää mitä kotimainen kuluttaja odottaa audiosisällöiltä. Opinnäytetyö toteutettiin osana Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus -tutkimushanketta, joka on Laurea-ammattikorkeakoulun, mediayhtiö MTV:n ja digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo Kurion yhteistyössä toteuttama hanke. Hankeen tavoitteena on julkaista uutta tutkittua tietoa kotimaisen kuluttajan muuttuvasta käyttäytymisestä digikanavissa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin sisältömarkkinointia ja podcasteja. Sisältömarkkinoinnissa tarkasteltiin kuluttajakäyttäytymisen muutosta ja sisältömarkkinoinnin kehitystä. Podcastien yhteydessä tarkasteltiin formaatin ominaispiirteitä ja historiaa sekä formaatin suosion ja kuuntelijamäärien kehittymistä Suomessa. Lisäksi samassa yhteydessä tarkasteltiin tutkimustuloksia Yhdysvalloissa tehdystä podcast-kuluttajien tutkimuksesta, koska vastaavanlaista tutkittua tietoa ei ole saatavissa suomalaisista podcast-kuluttajista.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, koska tutkimuksen tavoite oli ymmärtää podcast-kuuntelijoiden odotuksia audiosisällöiltä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Havainnointi toteutettiin itsedokumentointimenetelmää käyttäen osalle teemahaastatteluun osallistuneista.
Tutkimuksessa selvisi, että kuluttajat odottavat merkityksellistä sisältöä heitä itseään kiinnostavista aiheista haastatteluiden tai keskusteluiden muodoissa. Heille on tärkeätä äänen mukana välittyvä tunne ja tunnelma. Kuluttajat haluavat yhdistää kuuntelun liikkumiseen tai muuhun samanaikaiseen toimintaan ja he odottavat podcastien tarjoavan sekä huumoriviihdettä että asiasisältöä. Asiapodcastit tarjovat heille usein sellaista tietoa, jonka he kokevat olevan vaikeasti saatavilla muista lähteistä. Kuluttajat odottavat saavansa podcasteista uutta tietoa, uusia näkökulmia ja ajatuksia sekä viihdyttävää sisältöä tiiviissä ja helposti omaksuttavassa muodossa. Audiosisällön odotetaan olevan käytettävissä heidän itsensä valitsemalla hetkellä ja sisältö halutaan löytää vaivattomasti ja helposti.
Podcastia sisältömarkkinoinnin välineenä harkitsevan yrityksen tai yhteisön tulee ottaa huomioon podcast-kuluttajan kuuntelumotiivit ja verrata niitä omiin resursseihin ja kykyihin tuottaa sisältöä tätä formaattia käyttävälle kuluttajalle. Pelkkä informaation jakaminen omista tuotteista, palveluista tai asiantuntemuksesta ei tee sisällöstä merkityksellistä kuluttajalle. Sen täytyy olla aidosti hyödyllistä ja aihepiirin on oltava heistä kiinnostava. Sisältömarkkinoinnin välineenä podcast on ainutlaatuinen, koska audiosisältö välittää äänen mukana tunnetta suoraan puhujalta kuulijalle. Lisäksi podcast antaa yritykselle äänen ja äänensävyn sekä kirjaimellisesti että kuvainnollisesti. Hyvä audiosisältö erottaa yrityksen muista ja jää kuluttajien mieleen.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkasteltiin sisältömarkkinointia ja podcasteja. Sisältömarkkinoinnissa tarkasteltiin kuluttajakäyttäytymisen muutosta ja sisältömarkkinoinnin kehitystä. Podcastien yhteydessä tarkasteltiin formaatin ominaispiirteitä ja historiaa sekä formaatin suosion ja kuuntelijamäärien kehittymistä Suomessa. Lisäksi samassa yhteydessä tarkasteltiin tutkimustuloksia Yhdysvalloissa tehdystä podcast-kuluttajien tutkimuksesta, koska vastaavanlaista tutkittua tietoa ei ole saatavissa suomalaisista podcast-kuluttajista.
Tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena eli laadullisena tutkimuksena, koska tutkimuksen tavoite oli ymmärtää podcast-kuuntelijoiden odotuksia audiosisällöiltä. Aineistonkeruumenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja havainnointia. Havainnointi toteutettiin itsedokumentointimenetelmää käyttäen osalle teemahaastatteluun osallistuneista.
Tutkimuksessa selvisi, että kuluttajat odottavat merkityksellistä sisältöä heitä itseään kiinnostavista aiheista haastatteluiden tai keskusteluiden muodoissa. Heille on tärkeätä äänen mukana välittyvä tunne ja tunnelma. Kuluttajat haluavat yhdistää kuuntelun liikkumiseen tai muuhun samanaikaiseen toimintaan ja he odottavat podcastien tarjoavan sekä huumoriviihdettä että asiasisältöä. Asiapodcastit tarjovat heille usein sellaista tietoa, jonka he kokevat olevan vaikeasti saatavilla muista lähteistä. Kuluttajat odottavat saavansa podcasteista uutta tietoa, uusia näkökulmia ja ajatuksia sekä viihdyttävää sisältöä tiiviissä ja helposti omaksuttavassa muodossa. Audiosisällön odotetaan olevan käytettävissä heidän itsensä valitsemalla hetkellä ja sisältö halutaan löytää vaivattomasti ja helposti.
Podcastia sisältömarkkinoinnin välineenä harkitsevan yrityksen tai yhteisön tulee ottaa huomioon podcast-kuluttajan kuuntelumotiivit ja verrata niitä omiin resursseihin ja kykyihin tuottaa sisältöä tätä formaattia käyttävälle kuluttajalle. Pelkkä informaation jakaminen omista tuotteista, palveluista tai asiantuntemuksesta ei tee sisällöstä merkityksellistä kuluttajalle. Sen täytyy olla aidosti hyödyllistä ja aihepiirin on oltava heistä kiinnostava. Sisältömarkkinoinnin välineenä podcast on ainutlaatuinen, koska audiosisältö välittää äänen mukana tunnetta suoraan puhujalta kuulijalle. Lisäksi podcast antaa yritykselle äänen ja äänensävyn sekä kirjaimellisesti että kuvainnollisesti. Hyvä audiosisältö erottaa yrityksen muista ja jää kuluttajien mieleen.