Laadukas kuulontutkimus kouluterveydenhuollossa : Kirjallisuuskatsaus
Maja, Sari (2017)
Maja, Sari
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158195
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158195
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin, miten toteutetaan laadukas kuulontutkimus kouluterveydenhuollossa kirjallisuuskatsauksen tutkimusmetodologiaa käyttäen. Tavoitteena oli kuvata hyvät kuulontutkimuskäytänteet kirjallisuuskatsaukseen perustuen. Tutkimuskysymyksellä selvitettiin tekijöitä, mitkä vaikuttavat kuuloseulonnan toteuttamiseen kouluterveydenhuollossa. Työelämän yhteistyökumppanina toimi Helsinki Ear Institute.
Katsausta varten tehtiin kirjallisuushaut kansainvälisiin CINAHL (Ebsco) ja ProQuest -tietokantoihin. Ennalta määrättyjen hyväksymis- ja poissulkukriteerien mukaan katsaukseen valittiin 13 kuuloseulontoja koskevaa englanninkielistä artikkelia. Kotimaisia tutkimuksia aiheesta ei löytynyt. Sisältö analysoitiin laadullisiin tutkimuksiin sopivan kategorioinnin avulla.
Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään kuuloaistin toimintaa, kuulon kehityksen vaiheita sekä kuulovikojen jaottelua. Lisäksi siinä käydään läpi kouluterveydenhuollossa toteutettavan kuulontutkimuksen sisältö sekä tutkimuksen ohjeistus kouluterveydenhuollon menetelmänkäsikirjan mukaan.
Katsauksen tulosten mukaan laadukkaaseen kuulontutkimukseen vaikuttavat kuulontutkimusympäristö, tutkimuskuulokkeet, muut tutkimusmenetelmät, laadun seuranta, tutkittavat taajuudet, ohjaus sekä terveydenhoitajan ammattitaito. Muina vaikuttavina tekijöinä nousi esiin esimerkiksi fysiologiset tekijät. Tulosten mukaan kouluterveydenhoitajalla tulee olla riittävä ammattitaito ja koulutus kuulontutkimuksen suorittamiseen sekä lapsen ohjaamiseen tutkimustilanteessa. Tutkimushuoneen tulee olla hiljainen ja laitteiden asianmukaiseen kalibrointiin tulee kiinnittää huomiota. Myös kuulokkeiden mallilla voi olla merkittävä vaikutus tutkimustuloksiin.
Katsausta varten tehtiin kirjallisuushaut kansainvälisiin CINAHL (Ebsco) ja ProQuest -tietokantoihin. Ennalta määrättyjen hyväksymis- ja poissulkukriteerien mukaan katsaukseen valittiin 13 kuuloseulontoja koskevaa englanninkielistä artikkelia. Kotimaisia tutkimuksia aiheesta ei löytynyt. Sisältö analysoitiin laadullisiin tutkimuksiin sopivan kategorioinnin avulla.
Teoreettisessa viitekehyksessä esitellään kuuloaistin toimintaa, kuulon kehityksen vaiheita sekä kuulovikojen jaottelua. Lisäksi siinä käydään läpi kouluterveydenhuollossa toteutettavan kuulontutkimuksen sisältö sekä tutkimuksen ohjeistus kouluterveydenhuollon menetelmänkäsikirjan mukaan.
Katsauksen tulosten mukaan laadukkaaseen kuulontutkimukseen vaikuttavat kuulontutkimusympäristö, tutkimuskuulokkeet, muut tutkimusmenetelmät, laadun seuranta, tutkittavat taajuudet, ohjaus sekä terveydenhoitajan ammattitaito. Muina vaikuttavina tekijöinä nousi esiin esimerkiksi fysiologiset tekijät. Tulosten mukaan kouluterveydenhoitajalla tulee olla riittävä ammattitaito ja koulutus kuulontutkimuksen suorittamiseen sekä lapsen ohjaamiseen tutkimustilanteessa. Tutkimushuoneen tulee olla hiljainen ja laitteiden asianmukaiseen kalibrointiin tulee kiinnittää huomiota. Myös kuulokkeiden mallilla voi olla merkittävä vaikutus tutkimustuloksiin.