Kuvataiteeseen ja satuihin perustuvia stressinhallintamenetelmiä varhaiskasvatukseen
Anthoni, Viivi (2017)
Anthoni, Viivi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158301
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705158301
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa kuvataiteeseen ja satuihin perustuvia stressinhallintamenetelmiä päiväkodin arkeen. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sisälsi kahdeksan rauhoittumishetkeä pääkaupunkiseudulla sijaitsevassa yksityisessä päiväkodissa. Tavoitteena oli, että opinnäytetyössä käytettyjä menetelmiä voisi myös jatkossa hyödyntää kyseisen yksityisen päiväkotiketjun yksiköiden toiminnassa. Tämän vuoksi opinnäytetyö jätettiin kaikkiin ketjun päiväkoteihin luettavaksi ja käytettäväksi. Rauhoittumishetkien tavoitteena oli vähentää päiväkodissa olevien lasten stressikokemuksia sekä tarjota mahdollisuuksia rauhoittua päiväkotipäivän aikana. Tavoitteena oli myös selvittää, voisiko tällaisilla rauhoittumishetkillä olla vaikutusta lasten käytökseen sekä nukkumaanmenoon kotona.
Opinnäytetyön teoreettisena taustana on stressinhallinta, stressinsäätelyjärjestelmä, lasten stressi sekä stressin säätelyn opettelu. Opinnäytetyö on saanut innoituksensa Pieni Oppiva Mieli –hankkeesta, jonka tarkoituksena on opettaa lapsille itsesäätelytaitoja sekä aivojen ja stressinsäätelyjärjestelmän toimintaa. Lasten stressinsäätelyjärjestelmä ei ole vielä kehittynyt samaan tapaan kuin aikuisilla, joten he tarvitsevat turvallisen aikuisen tukea säädelläkseen impulssejaan ja stressireaktioitaan.
Käytetyt menetelmät on rajattu kuvataiteeseen ja satuihin pohjautuviin menetelmiin. Kuvataiteeseen perustuvat menetelmät olivat maalaaminen, värittäminen ja rauhoittumispurkin askartelu. Satuihin perustuvat menetelmät olivat satuhetket, sadutus ja satuhieronta. Jokainen menetelmä sopi stressinhallintaan lapsiryhmän kanssa. Jotkin menetelmät olivat lapsille mieluisampia, kuin toiset. Eniten lapset pitivät rauhoittumispurkeista, satuhieronnasta ja sadutuksesta. Tämän ryhmän lapset eivät erityisesti pitäneet värityksestä. Kaikkia menetelmiä kannattaa kuitenkin kokeilla erilaisten lapsiryhmien kanssa, jotta voidaan huomata, mitkä menetelmät ovat minkäkin ryhmän mieleen. Ideaa voidaan varmasti kehitellä lisää ja kokeilla vastaavanlaisia rauhoittumishetkiä muidenkin luovien menetelmien, kuten liikunnan tai vaikkapa nukketeatterin kautta. Rauhoittumishetkillä tuntui olevan jonkin verran rauhoittavaa vaikutusta lasten käytökseen päiväkodissa esimerkiksi leikeissä ja siirtymätilanteissa. Lapset olivat myös hieman rauhallisempia päivälevolla. Huoltajat sen sijaan eivät huomanneet suuria muutoksia lasten käytöksessä.
Opinnäytetyön teoreettisena taustana on stressinhallinta, stressinsäätelyjärjestelmä, lasten stressi sekä stressin säätelyn opettelu. Opinnäytetyö on saanut innoituksensa Pieni Oppiva Mieli –hankkeesta, jonka tarkoituksena on opettaa lapsille itsesäätelytaitoja sekä aivojen ja stressinsäätelyjärjestelmän toimintaa. Lasten stressinsäätelyjärjestelmä ei ole vielä kehittynyt samaan tapaan kuin aikuisilla, joten he tarvitsevat turvallisen aikuisen tukea säädelläkseen impulssejaan ja stressireaktioitaan.
Käytetyt menetelmät on rajattu kuvataiteeseen ja satuihin pohjautuviin menetelmiin. Kuvataiteeseen perustuvat menetelmät olivat maalaaminen, värittäminen ja rauhoittumispurkin askartelu. Satuihin perustuvat menetelmät olivat satuhetket, sadutus ja satuhieronta. Jokainen menetelmä sopi stressinhallintaan lapsiryhmän kanssa. Jotkin menetelmät olivat lapsille mieluisampia, kuin toiset. Eniten lapset pitivät rauhoittumispurkeista, satuhieronnasta ja sadutuksesta. Tämän ryhmän lapset eivät erityisesti pitäneet värityksestä. Kaikkia menetelmiä kannattaa kuitenkin kokeilla erilaisten lapsiryhmien kanssa, jotta voidaan huomata, mitkä menetelmät ovat minkäkin ryhmän mieleen. Ideaa voidaan varmasti kehitellä lisää ja kokeilla vastaavanlaisia rauhoittumishetkiä muidenkin luovien menetelmien, kuten liikunnan tai vaikkapa nukketeatterin kautta. Rauhoittumishetkillä tuntui olevan jonkin verran rauhoittavaa vaikutusta lasten käytökseen päiväkodissa esimerkiksi leikeissä ja siirtymätilanteissa. Lapset olivat myös hieman rauhallisempia päivälevolla. Huoltajat sen sijaan eivät huomanneet suuria muutoksia lasten käytöksessä.