Tulehan pesulle! : Neste K Sörnäisten autopesupalveluiden markkinointikampanja
Pakarinen, Ville (2017)
Pakarinen, Ville
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168537
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168537
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Neste K Sörnäisten kauppiaan toimeksiannosta. Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella markkinointikampanja sekä osittain toteuttaa se. Toteutuneiden toimenpiteiden osalta tulokset kerätään ja analysoidaan. Markkinointikampanjan tavoitteena oli ennen kaikkea kasvattaa autopesupalveluiden myyntiä, mutta myös tuoda palvelut ihmisten tietoisuuteen. Kampanjalla pyrittiin samalla lisäämään autopesun oheistuotteiden myyntiä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu markkinointiviestinnästä ja sen toimenpiteistä sekä markkinointikampanjasta. Teoreettisen viitekehyksen lisäksi opinnäytetyössä paneudutaan markkinointikampanjan suunnitelmiin ja sen osittaiseen toteutukseen.
Markkinointikampanjan suunnitelma pitää sisällään lähtötilanteen arvioinnin, tavoitteiden asettamisen, kohderyhmän määrittelyn ja toimenpiteiden valinnan Toteutuksessa kuvataan niitä toimenpiteitä, joita opinnäytetyön aikana ehdittiin toteuttaa. Toteuttamatta jääneet toimenpiteet jäävät toimeksiantajan toteutettavaksi. Toteutuneiden toimenpiteiden tulokset kerättiin ja analysoitiin.
Opinnäytetyön keskeinen tuotos oli markkinointikampanjan suunnittelu ja osittainen toteutus sekä tulosten analysointi. Markkinointikampanjan keskeinen tulos oli tuoton suhteellinen kasvu viereiseen Neste K Hermanniin verrattuna. Autopesupalveluiden myynnin kehitystä ei voida suoraan arvioida, koska autopesupalvelujen myynti on täysin riippuvainen sääolosuhteista.
Tulosten analysoinnilla saavutettiin kauppiaan molempien myymälöiden kehittämistä. Markkinointikampanjan kohdeaseman Neste K Sörnäisten lasipesunesteiden esillepanoon tullaan jatkossa panostamaan entistä enemmän. Vastaavasti kauppiaan toiselle asemalle Neste K Hermanniin siirretään hyväksi havaittu myyjien autopesupalveluiden myyntikilpailu, mikä toimi erittäin hyvin Sörnäisten asemalla.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu markkinointiviestinnästä ja sen toimenpiteistä sekä markkinointikampanjasta. Teoreettisen viitekehyksen lisäksi opinnäytetyössä paneudutaan markkinointikampanjan suunnitelmiin ja sen osittaiseen toteutukseen.
Markkinointikampanjan suunnitelma pitää sisällään lähtötilanteen arvioinnin, tavoitteiden asettamisen, kohderyhmän määrittelyn ja toimenpiteiden valinnan Toteutuksessa kuvataan niitä toimenpiteitä, joita opinnäytetyön aikana ehdittiin toteuttaa. Toteuttamatta jääneet toimenpiteet jäävät toimeksiantajan toteutettavaksi. Toteutuneiden toimenpiteiden tulokset kerättiin ja analysoitiin.
Opinnäytetyön keskeinen tuotos oli markkinointikampanjan suunnittelu ja osittainen toteutus sekä tulosten analysointi. Markkinointikampanjan keskeinen tulos oli tuoton suhteellinen kasvu viereiseen Neste K Hermanniin verrattuna. Autopesupalveluiden myynnin kehitystä ei voida suoraan arvioida, koska autopesupalvelujen myynti on täysin riippuvainen sääolosuhteista.
Tulosten analysoinnilla saavutettiin kauppiaan molempien myymälöiden kehittämistä. Markkinointikampanjan kohdeaseman Neste K Sörnäisten lasipesunesteiden esillepanoon tullaan jatkossa panostamaan entistä enemmän. Vastaavasti kauppiaan toiselle asemalle Neste K Hermanniin siirretään hyväksi havaittu myyjien autopesupalveluiden myyntikilpailu, mikä toimi erittäin hyvin Sörnäisten asemalla.