Verkkokaupan sisäiset prosessit Britanniassa
Salo, Jenni (2017)
Salo, Jenni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178583
Tiivistelmä
Verkkokauppa on jatkanut nopeaa kasvuaan ja vuonna 2016 globaali vähittäiskauppa verkossa kasvoi 23,7 % edelliseen vuoteen verrattuna. Kasvava trendi verkkokaupoissa on yhä asiakaskeskeisempi konsepti uusien teknologioiden ja uusien maksu- ja toimitustapojen ansiosta. (Anders Innovations 2016)
Suurin osa verkkokauppakirjallisuudesta perehtyy siihen, kuinka verkkokauppa voidaan perustaa, mutta tarkempaa kuvausta verkkokaupan prosesseista on vaikea löytää. Tässä opinnäytetyössä tullaan keskittymään verkkokaupan prosessien kuvaamiseen myyjän näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona startup yritys Flashnode Oy:lle. Toimeksiantaja on laajentamassa toimintaansa Britanniaan, minkä pohjalta syntyi aihe opinnäytetyölle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella englantilaisten verkkokauppayritysten sisäisiä prosesseja, ja löytää syitä prosessien samankaltaisuuteen sekä erilaisuuteen. Työ on koottu neljän osa-alueen ympärille: tuotetiedon hallinta, markkinointi ja analytiikka, logistiikka ja maksuliikenne sekä asiakaspalvelu.
Työn teorialähteinä toimivat kirjallisuus ja erilaiset internetartikkelit käsiteltävästä aiheesta. Työn teoreettisessa viitekehyksessä tullaan esittelemään verkkokaupan prosesseja myyjän näkökulmasta sekä Britannian verkkokauppamarkkinoita yleisellä tasolla.
Työ toteutettiin hyödyntämällä kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Työn määrällinen osuus toteutettiin kenttätutkimuksena ja toteutustavaksi valittiin internetkysely vastaajien maantieteellisen sijainnin takia. Laadullinen osuus oli tarkoitus toteuttaa teemahaastatteluna puhelimitse tai Skypen välityksellä.
Opinnäytetyössä ei kuitenkaan päästy haluttuihin tavoitteisiin. Opinnäytetyön ensimmäisen vaiheen internetkysely koki vastaajakadon, vaikka kyselyä lähetettiin laajalle kohderyhmälle. Vastauksia kyselyyn saatiin ainoastaan kolme kappaletta. Tämän takia ei voitu ollenkaan toteuttaa kyselyn teemahaastattelua.
Tuloksien avulla ei saada yleiskuvaa tutkittavasta aiheesta vaan ainoastaan käsitys näiden kolmen yrityksen tilasta. Tutkimus on uudelleen toteutettavissa, mutta toteutustapaa täytyisi miettiä etukäteen ennen tutkimuksen toteuttamista työssä mainittujen kehitysehdotusten avulla.
Suurin osa verkkokauppakirjallisuudesta perehtyy siihen, kuinka verkkokauppa voidaan perustaa, mutta tarkempaa kuvausta verkkokaupan prosesseista on vaikea löytää. Tässä opinnäytetyössä tullaan keskittymään verkkokaupan prosessien kuvaamiseen myyjän näkökulmasta.
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona startup yritys Flashnode Oy:lle. Toimeksiantaja on laajentamassa toimintaansa Britanniaan, minkä pohjalta syntyi aihe opinnäytetyölle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella englantilaisten verkkokauppayritysten sisäisiä prosesseja, ja löytää syitä prosessien samankaltaisuuteen sekä erilaisuuteen. Työ on koottu neljän osa-alueen ympärille: tuotetiedon hallinta, markkinointi ja analytiikka, logistiikka ja maksuliikenne sekä asiakaspalvelu.
Työn teorialähteinä toimivat kirjallisuus ja erilaiset internetartikkelit käsiteltävästä aiheesta. Työn teoreettisessa viitekehyksessä tullaan esittelemään verkkokaupan prosesseja myyjän näkökulmasta sekä Britannian verkkokauppamarkkinoita yleisellä tasolla.
Työ toteutettiin hyödyntämällä kvantitatiivisia sekä kvalitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Työn määrällinen osuus toteutettiin kenttätutkimuksena ja toteutustavaksi valittiin internetkysely vastaajien maantieteellisen sijainnin takia. Laadullinen osuus oli tarkoitus toteuttaa teemahaastatteluna puhelimitse tai Skypen välityksellä.
Opinnäytetyössä ei kuitenkaan päästy haluttuihin tavoitteisiin. Opinnäytetyön ensimmäisen vaiheen internetkysely koki vastaajakadon, vaikka kyselyä lähetettiin laajalle kohderyhmälle. Vastauksia kyselyyn saatiin ainoastaan kolme kappaletta. Tämän takia ei voitu ollenkaan toteuttaa kyselyn teemahaastattelua.
Tuloksien avulla ei saada yleiskuvaa tutkittavasta aiheesta vaan ainoastaan käsitys näiden kolmen yrityksen tilasta. Tutkimus on uudelleen toteutettavissa, mutta toteutustapaa täytyisi miettiä etukäteen ennen tutkimuksen toteuttamista työssä mainittujen kehitysehdotusten avulla.