Mehiläistuotteet ja hunajan terveysvaikutukset markkinoinnissa
Kuokkanen, Marika (2017)
Kuokkanen, Marika
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168458
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutustua mehiläistuotteisiin ja erityisesti hunajan hyväksyttyihin terveysvaikutuksiin sekä niiden hyödyntämiseen markkinoinnissa. Toimeksiantajaa varten hunajan tutkittuja terveysvaikutuksia peilattiin kansanperinteen uskomuksiin ja niistä kostettiin vertaileva taulukko.
Teoriaosuudessa käytiin läpi mehiläistuotantoa ja -tuotteita. Hunajasta kerättiin tietoa syvällisemmin, sillä se oli työn keskiössä. Tämän lisäksi selvitettiin perusasioita terveysväitteistä, niiden hyväksymisestä sekä funktionaalisista elintarvikkeista. Tietoa haettiin useista eri kirjallisista- ja verkkolähteistä niin suomeksi kuin englanniksikin.
Hyväksytty terveysväite on erittäin hankala saada. Euroopan Komissio käsittelee kaikki terveysväitteet ja niitä tukevat tutkimukset ja sen pohjalta tekee päätöksensä. Tällä hetkellä hyväksyttyjä terveysväitteitä on noin 250. Lopputuloksena selvisi siis, ettei hunajalla ole sellaisia terveysväitteitä, joita voisi hyödyntää markkinoinnissa.
Teoriaosuudessa käytiin läpi mehiläistuotantoa ja -tuotteita. Hunajasta kerättiin tietoa syvällisemmin, sillä se oli työn keskiössä. Tämän lisäksi selvitettiin perusasioita terveysväitteistä, niiden hyväksymisestä sekä funktionaalisista elintarvikkeista. Tietoa haettiin useista eri kirjallisista- ja verkkolähteistä niin suomeksi kuin englanniksikin.
Hyväksytty terveysväite on erittäin hankala saada. Euroopan Komissio käsittelee kaikki terveysväitteet ja niitä tukevat tutkimukset ja sen pohjalta tekee päätöksensä. Tällä hetkellä hyväksyttyjä terveysväitteitä on noin 250. Lopputuloksena selvisi siis, ettei hunajalla ole sellaisia terveysväitteitä, joita voisi hyödyntää markkinoinnissa.