Laurean henkilöstön ja opiskelijoiden mielikuvat Lohjan kaupungista pääkaupunkiseudulla
Bergman, Markus (2017)
Bergman, Markus
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178637
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178637
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on selvittää, millaisia mielikuvia Lohjan kaupunki herättää pääkaupunkiseutulaisissa. Lisäksi tarkoituksena oli löytää tehdyn mielikuvatutkimuksen tulosten perusteella kehittämisideoita Lohjan kaupungin markkinoinnille.
Opinnäytetyön teoriaperustassa tarkasteltiin mielikuvien, imagon ja maineen kehittymistä. Lisäksi on käsitelty paikan markkinointia ja brändin syntymistä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella Laurea-ammattikorkeakoulun pääkaupunkiseudun henkilökunnalle ja opiskelijoille. Kyselylomakkeella kysyttiin vastaajan mielikuvaa Lohjan kaupungista avoimella kysymyksellä. Lisäksi haluttiin saada vertailupohjaa kysymällä mielikuvia neljästä muusta samankaltaisesta kaupungista. Lohjaan liittyviä käsityksiä tarkennettiin kysymällä myös, oliko vastaajan käsitys Lohjasta myönteinen vai kielteinen. Vastaajia tutkimukseen saatiin yhteensä 237. Lohjaa koskevat mielikuvat teemoiteltiin, ja erilaisia teemoja syntyi tutkimuksessa yhteensä 11.
Tutkimuksen perusteella keskeisimmät mielikuvat Lohjan kaupungista pääkaupunkiseudulla ovat maalaisuus ja pikkukylä sekä tylsä tai ruma pikkukaupunki. Lisäksi monelle tuli ensimmäisenä mieleen Lohjan etäisyys pk-seudusta tai luonto ja kesä. Muita Lohjan herättämiä mielikuvia ovat tavallinen, huono-osaisuus ja iso paikka. Myös Lohjan nähtävyyksiä ja palveluita mainittiin, samoin vastaajalle itselleen tuttuja ihmisiä tai henkilöitä, joita vastaaja liitti Lohjaan. Tutkimuksessa oli myös useita vastaajia, joille ei ollut Lohjasta minkäänlaista mielikuvaa.
Opinnäytetyön tietopohja tukee saatuja tutkimustuloksia. Kysyttäessä vastaajilta suoraan näkemyksiä asteikolla erittäin myönteinen – erittäin kielteinen, suurin osa vastaajista arvioi näkemyksensä neutraaliksi. Edelleen näin kysyttäessä myönteisiä arvioita oli hieman enemmän kuin kielteisiä. Tarkempia mielikuvia koskevissa tuloksissa nousi esille Lohjan hyvä sijainti, luonnon läheisyys ja nähtävyydet. Johtopäätöksenä voitiin todeta Lohjan kaupungilla olevan hyviä elementtejä, joita voisi hyödyntää markkinoinnissa nykyistä enemmän.
Opinnäytetyön teoriaperustassa tarkasteltiin mielikuvien, imagon ja maineen kehittymistä. Lisäksi on käsitelty paikan markkinointia ja brändin syntymistä. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella Laurea-ammattikorkeakoulun pääkaupunkiseudun henkilökunnalle ja opiskelijoille. Kyselylomakkeella kysyttiin vastaajan mielikuvaa Lohjan kaupungista avoimella kysymyksellä. Lisäksi haluttiin saada vertailupohjaa kysymällä mielikuvia neljästä muusta samankaltaisesta kaupungista. Lohjaan liittyviä käsityksiä tarkennettiin kysymällä myös, oliko vastaajan käsitys Lohjasta myönteinen vai kielteinen. Vastaajia tutkimukseen saatiin yhteensä 237. Lohjaa koskevat mielikuvat teemoiteltiin, ja erilaisia teemoja syntyi tutkimuksessa yhteensä 11.
Tutkimuksen perusteella keskeisimmät mielikuvat Lohjan kaupungista pääkaupunkiseudulla ovat maalaisuus ja pikkukylä sekä tylsä tai ruma pikkukaupunki. Lisäksi monelle tuli ensimmäisenä mieleen Lohjan etäisyys pk-seudusta tai luonto ja kesä. Muita Lohjan herättämiä mielikuvia ovat tavallinen, huono-osaisuus ja iso paikka. Myös Lohjan nähtävyyksiä ja palveluita mainittiin, samoin vastaajalle itselleen tuttuja ihmisiä tai henkilöitä, joita vastaaja liitti Lohjaan. Tutkimuksessa oli myös useita vastaajia, joille ei ollut Lohjasta minkäänlaista mielikuvaa.
Opinnäytetyön tietopohja tukee saatuja tutkimustuloksia. Kysyttäessä vastaajilta suoraan näkemyksiä asteikolla erittäin myönteinen – erittäin kielteinen, suurin osa vastaajista arvioi näkemyksensä neutraaliksi. Edelleen näin kysyttäessä myönteisiä arvioita oli hieman enemmän kuin kielteisiä. Tarkempia mielikuvia koskevissa tuloksissa nousi esille Lohjan hyvä sijainti, luonnon läheisyys ja nähtävyydet. Johtopäätöksenä voitiin todeta Lohjan kaupungilla olevan hyviä elementtejä, joita voisi hyödyntää markkinoinnissa nykyistä enemmän.