Liikuntakartta lasten osallisuutta tukemassa varhaiskasvatuksessa
Rasilainen, Janita (2017)
Rasilainen, Janita
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168536
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin Vantaan kaupungin päiväkodissa, joka on mukana Leikkien liikkumaan- hankkeessa. Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda uusi toimintamalli päiväkodin tarpeisiin liikuntakasvatuksessa. Työn tavoitteena oli lisätä lasten osallisuutta liikuntakasvatuksessa ja luoda uusi menetelmä lasten osallisuuden vahvistamiseksi. Kehitysmenetelmänä toimi liikuntakartta, joka luotiin tukemaan lasten osallisuutta liikunnan suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa. Esiopetusikäiset lapset suunnittelivat pienryhmässä liikuntatuokion kulkua ja rakennetta, jonka he myös toteuttivat ja arvioivat.
Opinnäytetyön kirjallinen viitekehys pohjautuu 6-7-vuotiaan lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen, osallisuuteen ja lapsilähtöisyyteen, sekä yleisesti liikuntapedagogiikkaan, liikunnan ohjaukseen ja liikuntaan varhaiskasvatuksessa. Työn toiminnallinen osuus jakautui viiteen eri toimintatuokioon, joissa suunnitelmatuokio järjestettiin ennen varsinaista liikunnallista toimintatuokiota ja arviointia.
Toimintatuokioiden arvioinnissa menetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja palautekyselyä, joilla saatiin informaatiota liikuntakartan käytöstä lasten osallisuuden näkökulmasta. Opinnäytetyö sisältää kuvia liikuntakartasta. Liikuntakartta on luotu kyseisen päiväkodin käyttöön, mutta se on helppo tehdä itse missä tahansa muussa yksikössä. Myös kartan käyttötarkoitusta pystyy muokkaamaan esimerkiksi musiikkikasvatukseen.
Eri arvioihin pohjautuen liikuntakartta koettiin positiivisena tapana tukea lasten osallisuutta, jossa lapsilähtöisyys ja lasten tarve tulla kuulluiksi oli huomioitu. Myös ajankohtaisen teemansa vuoksi liikuntakartta näyttäytyi tärkeänä menetelmänä.
Opinnäytetyön kirjallinen viitekehys pohjautuu 6-7-vuotiaan lapsen kokonaisvaltaiseen kehitykseen, osallisuuteen ja lapsilähtöisyyteen, sekä yleisesti liikuntapedagogiikkaan, liikunnan ohjaukseen ja liikuntaan varhaiskasvatuksessa. Työn toiminnallinen osuus jakautui viiteen eri toimintatuokioon, joissa suunnitelmatuokio järjestettiin ennen varsinaista liikunnallista toimintatuokiota ja arviointia.
Toimintatuokioiden arvioinnissa menetelminä käytettiin osallistuvaa havainnointia ja palautekyselyä, joilla saatiin informaatiota liikuntakartan käytöstä lasten osallisuuden näkökulmasta. Opinnäytetyö sisältää kuvia liikuntakartasta. Liikuntakartta on luotu kyseisen päiväkodin käyttöön, mutta se on helppo tehdä itse missä tahansa muussa yksikössä. Myös kartan käyttötarkoitusta pystyy muokkaamaan esimerkiksi musiikkikasvatukseen.
Eri arvioihin pohjautuen liikuntakartta koettiin positiivisena tapana tukea lasten osallisuutta, jossa lapsilähtöisyys ja lasten tarve tulla kuulluiksi oli huomioitu. Myös ajankohtaisen teemansa vuoksi liikuntakartta näyttäytyi tärkeänä menetelmänä.