Markkinointisuunnitelma majatalo Juukalle
Paavilainen, Mirkka (2017)
Paavilainen, Mirkka
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705056474
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä markkinointisuunnitelma aloittavalle yritykselle, majatalo Juukalle. Työn toimeksiantajana toimi majatalo Juuka, jolla ei vielä ollut markkinointsuunnitelmaa. Tavoitteena oli, että markkinointikeinot olisivat kustannustehokkaita ja että ne voi-taisiin toteuttaa omilla henkilöstöresursseilla.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui markkinointiin liittyvästä teoriasta. Markkinointisuunnitelma on tehty teoreettisen tietopohjan sekä markkina-, ympäristö-, kilpailu ja SWOT-analyysien avulla. Markkinointisuunnitelman kehittämisprosessi on kuvattu luvussa 4. Tietoperustana toimivat alan kirjallisuus ja Internet lähteet. Markkinointisuunnitelmaa tehtäessä toimeksiantajan toiveet on pyritty ottamaan huomioon. Varsinainen markkinointisuunnitelma on toimitettu toimeksiantajalle työkaluksi markkinoinnin kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jonka lopputuotteena on konkreettinen markkinointisuunnitelma. Työ koostuu kahdesta eri osasta, teoreettisesta ja toiminnallisesta. Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyy markkinoinnin suunnitteluun ja siihen liittyviin käsitteisiin. Toiminnallisessa osuudessa esitellään majatalo Juukalle tehty varsinainen markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelman tarkoituksena on olla työkalu, joka pitää huolta siitä, että yrityksessä suoritettavat markkinointitoimenpiteet ovat kustannustehokkaita ja että ne on kohdistettu oikealla tavalla vastaamaan yrityksen tarpeita. Markkinointisuunnitelma sisältää lähtökohtien kartoittami-sen, kilpailukeinoihin perehtymisen, erilaisia markkinointikeinoja majatalolle ja SWOT-analyysin. Markkinointisuunnitelmassa esiteltyjen keinojen seuraamiseksi suunniteltiin asiakaspalautelomake, joka löytyy liitteenä työn lopusta.
Työn tuloksena valmistui toimiva markkinointisuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää tulevaisuudessa. Lopputulos muodostui keräämällä tietoa alueesta, asiakkaista ja kilpailijoista. Suunnitelman on tarkoitus toimia aloittelevan yrityksen toiminnan käynnistämisen apuna ja sen pohjalta yritys voi myös kehittää tulevien vuosien markkinointiaan. Opinnäytetyö opetti tekijälle konkreettisesti markkinointisuunnitelman tekemisen ja herätti sitä myötä kiinnostuksen alaa kohtaan. Työn lopputulos vastaa opinnäytetyön alussa määritettyihin tavoitteisiin.
Työn teoreettinen viitekehys muodostui markkinointiin liittyvästä teoriasta. Markkinointisuunnitelma on tehty teoreettisen tietopohjan sekä markkina-, ympäristö-, kilpailu ja SWOT-analyysien avulla. Markkinointisuunnitelman kehittämisprosessi on kuvattu luvussa 4. Tietoperustana toimivat alan kirjallisuus ja Internet lähteet. Markkinointisuunnitelmaa tehtäessä toimeksiantajan toiveet on pyritty ottamaan huomioon. Varsinainen markkinointisuunnitelma on toimitettu toimeksiantajalle työkaluksi markkinoinnin kehittämiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, jonka lopputuotteena on konkreettinen markkinointisuunnitelma. Työ koostuu kahdesta eri osasta, teoreettisesta ja toiminnallisesta. Opinnäytetyön teoreettinen osuus keskittyy markkinoinnin suunnitteluun ja siihen liittyviin käsitteisiin. Toiminnallisessa osuudessa esitellään majatalo Juukalle tehty varsinainen markkinointisuunnitelma. Markkinointisuunnitelman tarkoituksena on olla työkalu, joka pitää huolta siitä, että yrityksessä suoritettavat markkinointitoimenpiteet ovat kustannustehokkaita ja että ne on kohdistettu oikealla tavalla vastaamaan yrityksen tarpeita. Markkinointisuunnitelma sisältää lähtökohtien kartoittami-sen, kilpailukeinoihin perehtymisen, erilaisia markkinointikeinoja majatalolle ja SWOT-analyysin. Markkinointisuunnitelmassa esiteltyjen keinojen seuraamiseksi suunniteltiin asiakaspalautelomake, joka löytyy liitteenä työn lopusta.
Työn tuloksena valmistui toimiva markkinointisuunnitelma, jota yritys voi hyödyntää tulevaisuudessa. Lopputulos muodostui keräämällä tietoa alueesta, asiakkaista ja kilpailijoista. Suunnitelman on tarkoitus toimia aloittelevan yrityksen toiminnan käynnistämisen apuna ja sen pohjalta yritys voi myös kehittää tulevien vuosien markkinointiaan. Opinnäytetyö opetti tekijälle konkreettisesti markkinointisuunnitelman tekemisen ja herätti sitä myötä kiinnostuksen alaa kohtaan. Työn lopputulos vastaa opinnäytetyön alussa määritettyihin tavoitteisiin.