Yritys X:n takausvakuutuspalvelun kehittäminen
Nyman, Mika (2017)
Nyman, Mika
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178690
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178690
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetön tavoitteena on kehittää toimeksiantajayrityksen takausvakuutuspalvelua. Toimeksiantajana on Suomessa toimiva vakuutusyhtiö, jonka suurin asiakasryhmä takausvakuutuksessa on rakennusliikkeet. Tarve kehittämiselle on tullut ilmi kohdeyrityksen tietojärjestelmäprojektissa, jossa takausvakuutuksen hallinnointijärjestelmä uusitaan. Ajurina opinnäytetyön aiheelle on toiminut myös toimeksiantajayrityksen saama asiakaspalaute. Opinnäytetyössä tutkitaan, miten takausvakuutuksen sähköisia palveluita voidaan kehittää.
Teoriaosuudessa käydään läpi takausvakuutuksen toimintaa sekä miksi ja mihin käyttötarkoituksiin kaupallisia takauksia tarvitaan. Tarkemmin paneudutaan rakennusalan takaustarpeisiin, ja taustatietona kerrotaan takausvakuutuksen markkinasta Suomessa. Lisäksi määritellään mikä on verkkopalvelu, ja miten sähköistä asointia hyödynnetään finanssialalla.
Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkingia ja teemahaastatteluita. Benchmarkingin avulla selvitettiin miten, ja kuinka moni vertailuyrityksistä on mahdollistanut sähköisen asioinnin takausvakuutusasiakkaille. Haastateltaviksi valittiin kaksi rakennualan yritystä, jotka käyttävät paljon takausvakuutusta ja pankkitakausta eri tarjoajilta. Teemahaastatteluilla saatin selville asiakkaiden käyttökokemuksia sähköisestä asioinnista sekä näkemyksiä hyvän verkkopalvelun ominaisuuksista.
Opinnäytetyön lopputuloksena on kehitysehdotus toimeksiantajayritykselle. Kehitysehdotuksen ydin on sähköisen asioinnin mahdollistaminen takausvakuutusasiakkaille. Juuri verkkopalvelun puuttuminen nähtiin haastatteluissa merkittävimpänä kehityskohteena toimeksiantajayritykselle. Ehdotuksessa estitetään, mitä ominaisuuksia verkkopalvelun tulee sisältää. Palvelun sähköistämisen yhteydessä olisi hyvä siirtyä käyttämään myös sähköisiä takaussitoumuksia.
Kehitysehdotus tarjoaa toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden parantaa asiakkaiden palvelukokemusta, ja samalla tehostaa omia prosessejaan, sillä sähköinen asiointi vähentää manuaalista työtä toimeksiantajayrityksessä. Ehdotuksen avulla toimeksiantajayrityksen takausvakuutuspalvelut ovat ajanmukaisia ja kilpailukykyisiä.
Teoriaosuudessa käydään läpi takausvakuutuksen toimintaa sekä miksi ja mihin käyttötarkoituksiin kaupallisia takauksia tarvitaan. Tarkemmin paneudutaan rakennusalan takaustarpeisiin, ja taustatietona kerrotaan takausvakuutuksen markkinasta Suomessa. Lisäksi määritellään mikä on verkkopalvelu, ja miten sähköistä asointia hyödynnetään finanssialalla.
Tutkimusmenetelminä käytettiin benchmarkingia ja teemahaastatteluita. Benchmarkingin avulla selvitettiin miten, ja kuinka moni vertailuyrityksistä on mahdollistanut sähköisen asioinnin takausvakuutusasiakkaille. Haastateltaviksi valittiin kaksi rakennualan yritystä, jotka käyttävät paljon takausvakuutusta ja pankkitakausta eri tarjoajilta. Teemahaastatteluilla saatin selville asiakkaiden käyttökokemuksia sähköisestä asioinnista sekä näkemyksiä hyvän verkkopalvelun ominaisuuksista.
Opinnäytetyön lopputuloksena on kehitysehdotus toimeksiantajayritykselle. Kehitysehdotuksen ydin on sähköisen asioinnin mahdollistaminen takausvakuutusasiakkaille. Juuri verkkopalvelun puuttuminen nähtiin haastatteluissa merkittävimpänä kehityskohteena toimeksiantajayritykselle. Ehdotuksessa estitetään, mitä ominaisuuksia verkkopalvelun tulee sisältää. Palvelun sähköistämisen yhteydessä olisi hyvä siirtyä käyttämään myös sähköisiä takaussitoumuksia.
Kehitysehdotus tarjoaa toimeksiantajayritykselle mahdollisuuden parantaa asiakkaiden palvelukokemusta, ja samalla tehostaa omia prosessejaan, sillä sähköinen asiointi vähentää manuaalista työtä toimeksiantajayrityksessä. Ehdotuksen avulla toimeksiantajayrityksen takausvakuutuspalvelut ovat ajanmukaisia ja kilpailukykyisiä.