Moottoripyörien koeajopäivien markkinointikampanja : case: KTM Orange Days
Sorvali, Maria (2017)
Sorvali, Maria
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705178731
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa KTM Orange Days -koeajokampanjan markkinointisuunnitelma ja toteuttaa suunnitellut toimenpiteet yhteistyössä KTM Nordic Oy:n kanssa. KTM Nordic Oy toimii itävaltalaisen moottoripyörävalmistaja KTM AG:n maahantuojana Suomessa ja Baltian maissa. Opinnäytetyö on toiminnallinen kokonaisuus ja se on toteutettu tiiviissä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Tarkoituksena oli kehittää vuosittain toteutettavan koeajokampanjan markkinoinnin toimenpiteitä koulutuksesta saadun tiedon perusteella sekä toteuttaa suunnitellut toimet.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinoinnin toimenpiteitä, markkinointiviestintää ja sen keinoja sekä kampanjasuunnittelua. Opinnäytetyössä keskeiseksi huomioksi nousee asiakaslähtöisyys yrityksen markkinoinnissa sekä tunteen ja mielikuvien vaikutus asiakkaan kokemuksiin brändistä. Markkinointikampanja toteutettiin KTM Nordic Oy:n KTM Orange Days -koeajokampanjan aikaisen toiminnan kokonaiskuvan tarkastelun mahdollistamiseksi ja myöhempää seuraamista varten. Opinnäytetyön tuloksena syntyi käytännössä toteutettu markkinointikampanja, jonka pohjalta KTM Orange Days -koeajokampanjan markkinoinnin toimenpiteitä voidaan tulevina vuosina soveltaa ja kehittää edelleen.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinoinnin toimenpiteitä, markkinointiviestintää ja sen keinoja sekä kampanjasuunnittelua. Opinnäytetyössä keskeiseksi huomioksi nousee asiakaslähtöisyys yrityksen markkinoinnissa sekä tunteen ja mielikuvien vaikutus asiakkaan kokemuksiin brändistä. Markkinointikampanja toteutettiin KTM Nordic Oy:n KTM Orange Days -koeajokampanjan aikaisen toiminnan kokonaiskuvan tarkastelun mahdollistamiseksi ja myöhempää seuraamista varten. Opinnäytetyön tuloksena syntyi käytännössä toteutettu markkinointikampanja, jonka pohjalta KTM Orange Days -koeajokampanjan markkinoinnin toimenpiteitä voidaan tulevina vuosina soveltaa ja kehittää edelleen.