”Ketä oikeesti kiinnostaa noin paljon sun työasiat?” — Työntekijälähettilyys verkoston näkökulmasta
Lehtonen, Anni (2017)
Lehtonen, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168444
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705168444
Tiivistelmä
Työntekijälähettilyys ilmiönä on ihastuttanut ja vihastuttanut kotimaisia digitaalisen median ja markkinoinnin asiantuntijoita jo joidenkin vuosien ajan. Työntekijälähettiläiden motiiveja ja toiminnan hyötyjä yritykselle tunnetaan jo, mutta mitä ajattelee vastaanottaja, eli tavallinen sosiaalisen median käyttäjä? Tämän opinnäytetyön tarkoituksena olikin kartoittaa, mitä sosiaalisen median käyttäjä ajattelee, kun hänen kontaktinsa jakavat työasioitaan sosiaalisen median kanavissa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jonka avulla toiminnan vaikutuksia pystyisi ymmärtämään, ja jota eri alojen yritykset voisivat hyödyntää suunnitellessaan työntekijälähettilyysohjelman käyttöönottoa tai sen parantamista. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli digitaalisen markkinoinnin ajatushautomo Kurio. Opinnäytetyö toteutettiin osana Laurea-ammattikorkeakoulun, Kurion ja mediayhtiö MTV:n Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus -hanketta.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan työntekijälähettilyyttä yleisesti sekä sisältömarkkinoinnin ja word-of-mouthin näkökulmista. Sosiaalisen median verkostoja käsitellään sekä yksityisen käyttäjän että yritysten näkökulmasta. Sosiaalisen median sisältöjen vastaanottamista tarkastellaan ensin sisältöjen kuluttamiseen peilaten ja sitten sosiaalisen median yleisimpien toimintojen, kuten tykkäämisen, kommentoinnin ja jakamisen kannalta.
Aineiston tiedonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu ryhmähaastatteluna, sillä kyseiset menetelmät sopivat ennestään vähän käsitellyn aiheen tutkimiseen. Tutkimuksessa tehtiin neljä ryhmähaastattelua, joihin osallistui yhteensä 15 henkilöä, jotka olivat iältään 22-30-vuotiaita. Analyysimenetelmäksi valittiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi, joka sopii haastatteluaineistojen analysoimiseen ja antaa työkaluna hyvät mahdollisuudet aineiston ymmärtämiseen ja käsittelyyn.
Tutkimuksen tuloksina saatiin, että sosiaalisen median käyttäjä ymmärtää toiminnan tarkoituksen, mutta suhtautuu siihen jossain määrin negatiivisesti. Työaiheisten julkaisujen esilletuomisessa ja sisällöissä olisi siis parantamisen varaa. Sosiaalisen median käyttäjä suhtautuu suopeimmin julkaisuihin, jotka ovat läheisen ihmisen tekemiä. Tämä tulisi ottaa huomioon toimintaa suunnitellessa. Käyttäjän vaatimukset muille sisällöille ovat hyvin korkeat. Tuloksissa korostui myös sosiaalisen median psykologinen puoli. Tykkäämisen, kommentoinnin ja jakamisen taustalla vaikuttaa hyvin vahvoja tekijöitä, jotka markkinoinnin ammattilaisten tulee tiedostaa.
Tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan työntekijälähettilyyttä yleisesti sekä sisältömarkkinoinnin ja word-of-mouthin näkökulmista. Sosiaalisen median verkostoja käsitellään sekä yksityisen käyttäjän että yritysten näkökulmasta. Sosiaalisen median sisältöjen vastaanottamista tarkastellaan ensin sisältöjen kuluttamiseen peilaten ja sitten sosiaalisen median yleisimpien toimintojen, kuten tykkäämisen, kommentoinnin ja jakamisen kannalta.
Aineiston tiedonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu ryhmähaastatteluna, sillä kyseiset menetelmät sopivat ennestään vähän käsitellyn aiheen tutkimiseen. Tutkimuksessa tehtiin neljä ryhmähaastattelua, joihin osallistui yhteensä 15 henkilöä, jotka olivat iältään 22-30-vuotiaita. Analyysimenetelmäksi valittiin aineistolähtöinen sisällönanalyysi, joka sopii haastatteluaineistojen analysoimiseen ja antaa työkaluna hyvät mahdollisuudet aineiston ymmärtämiseen ja käsittelyyn.
Tutkimuksen tuloksina saatiin, että sosiaalisen median käyttäjä ymmärtää toiminnan tarkoituksen, mutta suhtautuu siihen jossain määrin negatiivisesti. Työaiheisten julkaisujen esilletuomisessa ja sisällöissä olisi siis parantamisen varaa. Sosiaalisen median käyttäjä suhtautuu suopeimmin julkaisuihin, jotka ovat läheisen ihmisen tekemiä. Tämä tulisi ottaa huomioon toimintaa suunnitellessa. Käyttäjän vaatimukset muille sisällöille ovat hyvin korkeat. Tuloksissa korostui myös sosiaalisen median psykologinen puoli. Tykkäämisen, kommentoinnin ja jakamisen taustalla vaikuttaa hyvin vahvoja tekijöitä, jotka markkinoinnin ammattilaisten tulee tiedostaa.