Myynnin asiakaslähtöinen kehittäminen palvelumuotoilun avulla : case: Fysio Akatemia
Heikkilä, Minna (2017)
Heikkilä, Minna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188853
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705188853
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on myynnin kehittäminen palvelumuotoilun avulla. Työn toimeksiantaja on järvenpääläinen fysioterapia-alan yritys Fysio Akatemia. Työn tavoitteena on kartoittaa yrityksen myynnin tämän hetkinen tila, analysoida tärkeimmät kehityskohdat ja esittää konkreettisia keinoja myynnin kasvattamiseksi.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja sen teoreettinen pohja koostuu myynnin ja palvelumuotoilun teorioista. Teoriaa etsittiin sekä suomen- että englanninkielisistä lähteistä, niin painetussa kuin sähköisessäkin muodossa. Lisäksi perehdyttiin toimeksiantajan asiakastietokannasta saatavaan informaatioon. Työn tutkimuksellinen osuus suoritettiin käyttämällä palvelumuotoilun eri työkaluja. Ensimmäisenä yrityksen asiakkaat luokiteltiin eri tarpeiden mukaan Personas-profilointimenetelmällä. Sen jälkeen perehdyttiin asiakkaan kulkemaan palvelupolkuun eli tapahtumaketjuun ensikontaktista palvelun ostamisen loppuun saakka. Tässä apuna toimi Customer Journey Map-työkalu. Lisäksi suoritettiin benchmarking, jossa omaa toimintaa verrataan toisen yrityksen toimintaan ja pyritään tällä tavoin löytämään parhaat toimintatavat.
Tutkimusten perusteella voidaan nostaa esiin ostovoimainen 50+- ikäisten asiakassegmentti, johon myyntitoimenpiteitä ehdotetaan suunnattavan. Lisäksi selvisi, että kehitettävää on yleisesti yrityksen tunnettuuden, työntekijöiden myyntitaidon sekä jälkimarkkinoinnin suhteen. Lopputulokset sisältävät ehdotelman näiden osa-alueiden parantamiseksi.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja sen teoreettinen pohja koostuu myynnin ja palvelumuotoilun teorioista. Teoriaa etsittiin sekä suomen- että englanninkielisistä lähteistä, niin painetussa kuin sähköisessäkin muodossa. Lisäksi perehdyttiin toimeksiantajan asiakastietokannasta saatavaan informaatioon. Työn tutkimuksellinen osuus suoritettiin käyttämällä palvelumuotoilun eri työkaluja. Ensimmäisenä yrityksen asiakkaat luokiteltiin eri tarpeiden mukaan Personas-profilointimenetelmällä. Sen jälkeen perehdyttiin asiakkaan kulkemaan palvelupolkuun eli tapahtumaketjuun ensikontaktista palvelun ostamisen loppuun saakka. Tässä apuna toimi Customer Journey Map-työkalu. Lisäksi suoritettiin benchmarking, jossa omaa toimintaa verrataan toisen yrityksen toimintaan ja pyritään tällä tavoin löytämään parhaat toimintatavat.
Tutkimusten perusteella voidaan nostaa esiin ostovoimainen 50+- ikäisten asiakassegmentti, johon myyntitoimenpiteitä ehdotetaan suunnattavan. Lisäksi selvisi, että kehitettävää on yleisesti yrityksen tunnettuuden, työntekijöiden myyntitaidon sekä jälkimarkkinoinnin suhteen. Lopputulokset sisältävät ehdotelman näiden osa-alueiden parantamiseksi.