Luovaa Luonnosta kesäkerho, taidekasvatusta lapsille
Kuutsa, Milja (2010)
Kuutsa, Milja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004206665
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004206665
Tiivistelmä
Opinnäytteekseni valikoitui toimintakeskeinen kehittämistyö. Työssäni toimintaosuutena toimii ”Luovaa Luonnosta” kesäkerho. Toteutus tehtiin yhteistyössä Vantaan kaupungin kulttuuripalvelujen kanssa Tikkurilassa, Lasten Taidetalo Pessissä kesällä 2009. Kerhon ohjelmaa toteutettiin ekologisia lapsilähtöisiä taide- ja kulttuurikasvatuksen menetelmiä käyttäen. Toimintaa toteutettiin mahdollisemman edullisesti, kaupungin linjauksen mukaisesti. Kesäkerho oli suunnattu kuudesta kahdeksaan vuotiaille lapsille.
Kimmoke toteuttaa tämä työ syntyi kiinnostuksestani lasten taidepainotteisia työskentelytapoja kohtaan. Halusin toteuttaa eettisen ja ekologisen uskomukseni mukaisen omaa ammatillisuuttani kehittävän työn. Halusin toteuttaa työn, missä huomioidaan ja kunnioitetaan luontoa sekä lasten omia mielipiteitä. Tässä työssä halusin tutkia taidekasvatuksen mahdollisuuksia luovan toiminnan välineenä sosiaalialalla. Työssäni pohdin onko mahdollista lisätä taide- ja kulttuurikasvatuksen toteuttamisen kautta lasten hyvinvointia? Taide- ja kulttuurikasvatuksen käsitteitä tarkastelin työssäni ekologisten taidepainotteisten menetelmien näkökulmasta.
Kehittävän työotteen mukaisesti kesäkerhon aikana keräsin työhöni aineistoa osallistuvalla havainnoinnilla. Näitä olivat lapsille tehdyt kyselyt, lasten seuranta ja havainnointi. Aineistoa kerääntyi arviointia varten myös dokumentoimalla kesäkerhon päivien antia valokuvaten sekä oman päiväkirjauksen avulla. Lasten Taidetalo Pessin henkilökunnan kanssa toteutui keskusteluja toiminnan ohella. Kesäkerhotoiminnan päätteeksi toteutuivat palaute- ja arviointikeskustelut sisällöstä sekä toiminnan onnistumisesta. Keskusteluja käytiin kerhoon osallistuvien lasten vanhempien kanssa päivittäin. Lopuksi vanhemmille toteutettiin pienimuotoinen kysely koko kesäkerhon toiminnasta.
Kesäkerhon aikana lapset saivat hyödyllisiä asiatietoa ja vihjeitä luonnon-, kierrätys- ja uusiomateriaalien käytöstä sekä niiden hyödyntämisestä. Toiminnassa voitiin osoittaa lapsille, että ekologisten menetelmien käyttäminen, materiaalien- ja tavaroiden kierrättäminen sekä niiden uusiokäyttö taiteen tekemisessä voi olla hauskaa ja helppoa. Lasten on helppo soveltaa näitä oppeja tulevaisuudessa omassa elämässään.
Luovaa luonnosta kesäkerhon toiminta toteutui suunnitelmien ja tavoitteiden mukaisesti. Lasten havainnoiminen päivittäin osoittautui positiiviseksi kokemukseksi. Taidepainotteisessa työskentelyssä eri materiaalien runsas ja monipuolinen käyttö innosti kerhoon osallistuvien lasten mielikuvituksen ja luovuuden liikkeelle. Lasten innostuneisuus välittyi loppuunvietyinä hienoina lasten itsensä näköisinä taideteoksina ja käyttöesineinä sekä leluina. Leluille ja tavaroille luotiin uusia käyttötarkoituksia sekä korjaamalla tavaroita saatiin niiden käyttöikää pidennettyä. Lyhyelläkin, lapsia huomioivalla luovalla toiminnalla, voidaan antaa lapsille uusia ja innostavia kokemuksia.
Kaikki kerhoon osallistuneiden lasten ja heidän vanhempiensa sekä Lasten Taidetalo Pessin henkilökunnan kanssa käydyt arviointi sekä palautekeskustelut toiminnan onnistumisen osalta olivat kannustavia ja positiivisia. Saatujen palautteiden perusteella voidaan osoittaa, että lapsilähtöisellä ekologisilla taidepainotteisilla menetelmillä toteutettu toiminta kiinnostaa lapsia ja heidän vanhempia. Kyselyn tulokset osoittavat, että vastaavalle toiminnalle on kysyntää.
Kimmoke toteuttaa tämä työ syntyi kiinnostuksestani lasten taidepainotteisia työskentelytapoja kohtaan. Halusin toteuttaa eettisen ja ekologisen uskomukseni mukaisen omaa ammatillisuuttani kehittävän työn. Halusin toteuttaa työn, missä huomioidaan ja kunnioitetaan luontoa sekä lasten omia mielipiteitä. Tässä työssä halusin tutkia taidekasvatuksen mahdollisuuksia luovan toiminnan välineenä sosiaalialalla. Työssäni pohdin onko mahdollista lisätä taide- ja kulttuurikasvatuksen toteuttamisen kautta lasten hyvinvointia? Taide- ja kulttuurikasvatuksen käsitteitä tarkastelin työssäni ekologisten taidepainotteisten menetelmien näkökulmasta.
Kehittävän työotteen mukaisesti kesäkerhon aikana keräsin työhöni aineistoa osallistuvalla havainnoinnilla. Näitä olivat lapsille tehdyt kyselyt, lasten seuranta ja havainnointi. Aineistoa kerääntyi arviointia varten myös dokumentoimalla kesäkerhon päivien antia valokuvaten sekä oman päiväkirjauksen avulla. Lasten Taidetalo Pessin henkilökunnan kanssa toteutui keskusteluja toiminnan ohella. Kesäkerhotoiminnan päätteeksi toteutuivat palaute- ja arviointikeskustelut sisällöstä sekä toiminnan onnistumisesta. Keskusteluja käytiin kerhoon osallistuvien lasten vanhempien kanssa päivittäin. Lopuksi vanhemmille toteutettiin pienimuotoinen kysely koko kesäkerhon toiminnasta.
Kesäkerhon aikana lapset saivat hyödyllisiä asiatietoa ja vihjeitä luonnon-, kierrätys- ja uusiomateriaalien käytöstä sekä niiden hyödyntämisestä. Toiminnassa voitiin osoittaa lapsille, että ekologisten menetelmien käyttäminen, materiaalien- ja tavaroiden kierrättäminen sekä niiden uusiokäyttö taiteen tekemisessä voi olla hauskaa ja helppoa. Lasten on helppo soveltaa näitä oppeja tulevaisuudessa omassa elämässään.
Luovaa luonnosta kesäkerhon toiminta toteutui suunnitelmien ja tavoitteiden mukaisesti. Lasten havainnoiminen päivittäin osoittautui positiiviseksi kokemukseksi. Taidepainotteisessa työskentelyssä eri materiaalien runsas ja monipuolinen käyttö innosti kerhoon osallistuvien lasten mielikuvituksen ja luovuuden liikkeelle. Lasten innostuneisuus välittyi loppuunvietyinä hienoina lasten itsensä näköisinä taideteoksina ja käyttöesineinä sekä leluina. Leluille ja tavaroille luotiin uusia käyttötarkoituksia sekä korjaamalla tavaroita saatiin niiden käyttöikää pidennettyä. Lyhyelläkin, lapsia huomioivalla luovalla toiminnalla, voidaan antaa lapsille uusia ja innostavia kokemuksia.
Kaikki kerhoon osallistuneiden lasten ja heidän vanhempiensa sekä Lasten Taidetalo Pessin henkilökunnan kanssa käydyt arviointi sekä palautekeskustelut toiminnan onnistumisen osalta olivat kannustavia ja positiivisia. Saatujen palautteiden perusteella voidaan osoittaa, että lapsilähtöisellä ekologisilla taidepainotteisilla menetelmillä toteutettu toiminta kiinnostaa lapsia ja heidän vanhempia. Kyselyn tulokset osoittavat, että vastaavalle toiminnalle on kysyntää.