Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Sosiaalisessa mediassa vietetty aika 2017

Venäläinen, Taru (2017)

 
Avaa tiedosto
Venalainen_Taru.pdf.pdf (1.769Mt)
Lataukset: 


Venäläinen, Taru
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199005
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan kuluttajakäyttäytymistä sosiaalisessa mediassa, ja aihetta tutkitaan suomalaisen kuluttajan näkökulmasta. Tutkimuksen tavoitteena oli saada syvempää ymmärrystä siitä, miten nuoret aikuiset käyttävät sosiaalista mediaa ja mitkä ovat heidän pääasialliset käyttömotiivit sekä käyttötavat. Opinnäytetyön tarkoituksena on tutkia ajankohtaisia käsityksiä kuluttajakäyttäytymisestä ja tavoitteena on tuoda esiin arvokasta tietoa Suomessa toimiville yrityksille. Tämä opinnäytetyö on osa Laurea-ammattikorkeakoulun ja Kurio Oy:n yhdessä toteuttamaa Kuluttajakäyttäytymisen digitaalisuus -hanketta.

Opinnäytetyössä aihetta tutkitaan laadullisen tutkimusmenetelmän avulla. Tutkimuksen pääongelmana on selvittää, miten nuoret aikuiset käyttävät sosiaalista mediaa. Alaongelmien avulla saadaan tietoa siitä, mitä sosiaalisessa mediassa tehdään, missä sitä käytetään ja miksi sosiaalista mediaa käytetään.

Tietoperustassa perehdytään ensin sosiaaliseen mediaan toimintaympäristönä. Osiossa käydään läpi keskeisiä sosiaalisen median piirteitä, kanavia sekä millaisia verkkopersoonia ihmisellä voi esiintyä. Tämän jälkeen perehdytään kuluttajakäyttäytymiseen sosiaalisessa mediassa, ja aiheeseen tuodaan psykologisempaa näkökulmaa esille käymällä läpi, mitä eri motiiveja, asenteita, ajattelutapoja ja käyttötapoja kuluttajilla on.

Opinnäytetyössä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää, ja tutkimuksen aineistonhankintamenetelmiksi valikoituivat puolistrukturoitu teemahaastattelu sekä havainnointi. Laadullisten tutkimusmenetelmien avulla aiheesta saatiin syvällisempää ymmärrystä.

Tutkimuksen mukaan nuoret aikuiset kokevat olevansa enemmän sisällön vastaanottajia kuin sisällön tuottajia. Tuloksissa kävi ilmi, että sosiaalisessa mediassa toiminta perustuu lähinnä muiden henkilöiden seuraamiseen ja sisällön tuottaminen on yleensä harkittua. Sosiaalinen media koetaan luonnolliseksi osaksi elämää, ja sosiaalisen median eri kanavat sekä palvelut ovat koko ajan arjessa läsnä. Tutkimuksen perusteella nuoret aikuiset käyttävät sosiaalista mediaa suurimmaksi osaksi mobiililaitteilla. Käyttömotiiveiksi lukeutuivat sellaiset asiat, kuten yhteydenpito läheisiin sekä nopea tiedonsaanti. Yleisesti ottaen tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että nuoret aikuiset kokevat sosiaalisen median helpottavan yhteydenpitoa muihin ihmisiin ja sen eri palvelut nähdään enemmän viihteenä. Jatkotutkimuksissa ehdotuksena olisi tutkia henkilöitä eri ikäryhmistä tai syventyä tarkastelemaan tiettyjä sosiaalisen median kanavia ja niiden käyttötapoja. Jatkotutkimuksissa tutkittavat henkilöt voitaisiin valita myös eri puolilta Suomea.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste