Alakko nää mua? Osallistava työhyvinvoinnin kehittäminen julkisissa ateria- ja puhtauspalveluissa- Oulun Serviisi
Lehtosaari-Drushinin, Päivi (2017)
Lehtosaari-Drushinin, Päivi
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705209165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705209165
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tekijä(t): Lehtosaari-Drushinin Päivi
Työn nimi: Alakko nää mua? Osallistava työhyvinvoinnin kehittäminen julkisissa ateria- ja puhtauspalveluissa - Oulun Serviisi
Tutkintonimike: Restonomi (YAMK)
Asiasanat: Työhyvinvointi, työhyvinvoinnin kehittäminen, palkitseminen
Oulun Serviisi on Oulun kaupungin omistama liikelaitos, jossa työskentelee lähes 600 työntekijää. Serviisi vastaa pääasiassa koulujen, varhaiskasvatuksen ja hoivapalvelujen ateria- ja puhtauspalveluista. Tämän kehitystyön lähtökohtana oli Oulun Serviisin Kunta10-työhyvinvointikyselyn tuloksista (2012, 2014 ja 2016) nousseet kehitettävät työhyvinvoinnin osa-alueet, jotka liittyivät työnhallintaan, työperäiseen stressiin ja työn epävarmuuteen. Sairauspoissaolojen kustannukset ovat vuositasolla korkeat, yli 2 miljoonaa euroa, vaikka työkykyjohtamisessa Oulun Serviisi on edelläkävijä.
Tässä tutkimuksessa haluttiin tietää, miten sairauspoissaoloja voitaisiin alentaa ja kehittää työhyvinvointia sekä selvittää työntekijöitä tyydyttäviä palkitsemiskeinoja. Poissaolot painottuvat fyysistä eli perustyötä tekeville henkilöille. Viitekehyksenä käytettiin Rauramon Työhyvinvoinnin portaat-mallia (2012) ja Mankan & Mankan (2016) henkilökohtaisen työhyvinvoinnin (”vitamiini”)-mallia.
Sähköisen tutkimuskyselyn perusta muodostui perustyöntekijöille työhyvinvoinnin nykytilasta ja sen kehittämisestä. Tämä toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Lähes puolet vastanneista kokivat työhyvinvointinsa hyväksi, puolestaan kolmannes vastaajista tunsi työhyvinvointinsa kohtalaiseksi tai huonoksi. Organisaation yhtenäisten käytänteiden luominen edistäisi tasapuolisuutta ja oikeudenmukaisuutta työssä. Esimiehen läsnäolo työkohteissa ja palautteen antaminen työntekijöille koettiin tärkeinä työhyvinvointia edistävinä keinoina. Sijaistamistoiminnan kehittäminen edistäisi työssä jaksamista ja alentaisi kiireen tuntua. Vaikka muiden poissaoloilla ei koettu olevan vaikutusta omaan työntekoon, aiheuttivat ne työperäistä stressiä. Aineettomana palkitsemiskeinona arvostettiin työajan joustavia järjestelyjä ja aineellisena palkitsemiskeinona puolestaan palkallista vapaapäivää.
Kyselytutkimuksen tulosten pohjalta valittiin kvalitatiiviseen tutkimukseen neljä teemaa: joustavuuden kehittäminen, esimies- ja työntekijätaitojen kehittäminen, sijaistamisen kehittäminen ja virkistäytyminen sekä taukoliikunta. Työhyvinvoinnin kehittämistyöryhmässä oli taustaltaan eri ammattialojen edustajia. Kokoontumisessa käytettiin learning cafe-menetelmää ideointiin. Ideoinnin pohjalta muotoutui työhyvinvoinnin kehittämissuunnitelma. Suunnitelma esiteltiin Serviisin johtoryhmälle käytännön työkaluksi työhyvinvoinnin kehittämiseen.
Osallistavalla ja suunnitelmallisella työhyvinvoinnin kehittämisellä luodaan yhteisöllisyyttä, parannetaan työilmapiiriä, alennetaan työperäistä stressiä ja vähennetään sairauspoissaoloja muiden työkykyä tukevien toimien rinnalla. Esimiestyöllä on suurin vaikutus työntekijän työhyvinvointiin.
Tekijä(t): Lehtosaari-Drushinin Päivi
Työn nimi: Alakko nää mua? Osallistava työhyvinvoinnin kehittäminen julkisissa ateria- ja puhtauspalveluissa - Oulun Serviisi
Tutkintonimike: Restonomi (YAMK)
Asiasanat: Työhyvinvointi, työhyvinvoinnin kehittäminen, palkitseminen
Oulun Serviisi on Oulun kaupungin omistama liikelaitos, jossa työskentelee lähes 600 työntekijää. Serviisi vastaa pääasiassa koulujen, varhaiskasvatuksen ja hoivapalvelujen ateria- ja puhtauspalveluista. Tämän kehitystyön lähtökohtana oli Oulun Serviisin Kunta10-työhyvinvointikyselyn tuloksista (2012, 2014 ja 2016) nousseet kehitettävät työhyvinvoinnin osa-alueet, jotka liittyivät työnhallintaan, työperäiseen stressiin ja työn epävarmuuteen. Sairauspoissaolojen kustannukset ovat vuositasolla korkeat, yli 2 miljoonaa euroa, vaikka työkykyjohtamisessa Oulun Serviisi on edelläkävijä.
Tässä tutkimuksessa haluttiin tietää, miten sairauspoissaoloja voitaisiin alentaa ja kehittää työhyvinvointia sekä selvittää työntekijöitä tyydyttäviä palkitsemiskeinoja. Poissaolot painottuvat fyysistä eli perustyötä tekeville henkilöille. Viitekehyksenä käytettiin Rauramon Työhyvinvoinnin portaat-mallia (2012) ja Mankan & Mankan (2016) henkilökohtaisen työhyvinvoinnin (”vitamiini”)-mallia.
Sähköisen tutkimuskyselyn perusta muodostui perustyöntekijöille työhyvinvoinnin nykytilasta ja sen kehittämisestä. Tämä toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena. Lähes puolet vastanneista kokivat työhyvinvointinsa hyväksi, puolestaan kolmannes vastaajista tunsi työhyvinvointinsa kohtalaiseksi tai huonoksi. Organisaation yhtenäisten käytänteiden luominen edistäisi tasapuolisuutta ja oikeudenmukaisuutta työssä. Esimiehen läsnäolo työkohteissa ja palautteen antaminen työntekijöille koettiin tärkeinä työhyvinvointia edistävinä keinoina. Sijaistamistoiminnan kehittäminen edistäisi työssä jaksamista ja alentaisi kiireen tuntua. Vaikka muiden poissaoloilla ei koettu olevan vaikutusta omaan työntekoon, aiheuttivat ne työperäistä stressiä. Aineettomana palkitsemiskeinona arvostettiin työajan joustavia järjestelyjä ja aineellisena palkitsemiskeinona puolestaan palkallista vapaapäivää.
Kyselytutkimuksen tulosten pohjalta valittiin kvalitatiiviseen tutkimukseen neljä teemaa: joustavuuden kehittäminen, esimies- ja työntekijätaitojen kehittäminen, sijaistamisen kehittäminen ja virkistäytyminen sekä taukoliikunta. Työhyvinvoinnin kehittämistyöryhmässä oli taustaltaan eri ammattialojen edustajia. Kokoontumisessa käytettiin learning cafe-menetelmää ideointiin. Ideoinnin pohjalta muotoutui työhyvinvoinnin kehittämissuunnitelma. Suunnitelma esiteltiin Serviisin johtoryhmälle käytännön työkaluksi työhyvinvoinnin kehittämiseen.
Osallistavalla ja suunnitelmallisella työhyvinvoinnin kehittämisellä luodaan yhteisöllisyyttä, parannetaan työilmapiiriä, alennetaan työperäistä stressiä ja vähennetään sairauspoissaoloja muiden työkykyä tukevien toimien rinnalla. Esimiestyöllä on suurin vaikutus työntekijän työhyvinvointiin.