Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tukihenkilökoulutukseen osallistumisen syyt, tukihenkilön rooli ja koulutuksen arviointi

Katajamaa, Marja; Arffman, Miira-Kaisa (2010)

 
Avaa tiedosto
Arffman_Katajamaa.pdf (274.4Kt)
Lataukset: 


Katajamaa, Marja
Arffman, Miira-Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004196583
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, millaisia syitä vapaaehtoisten tukihenkilöiden koulutukseen ‎osallistumiseen oli ja millainen tukihenkilön rooli muodostui koulutuksessa. Tarkoituksena oli myös ‎arvioida koulutuksen onnistumista. Opinnäytetyö kuuluu Laurea-ammattikorkeakoulun Työn ‎rajalla -hankkeeseen. ‎

Opinnäytetyö toteutettiin Espoon Järjestöjen Yhteisö ry:n Santra-hankkeelle. Santra-hanke järjesti ‎yhteistyössä kuuden muun organisaation kanssa yhteisen tukihenkilökoulutuksen keväällä 2009. ‎Koulutus kesti 10 viikkoa, yhteensä 30 tuntia. Koulutuksen tavoitteena oli muun muassa resurssien ‎yhdistäminen, yhteisen tukihenkilökoulutuksen järjestäminen, ja uusien tukihenkilöiden saaminen ‎vanhuksille, mielenterveyskuntoutujille sekä maahanmuuttajille. ‎

Tässä työssä käytettiin laadullista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin osallistuvan havainnoinnin menetelmällä. Myös alkuhaastatteluja ja koulutuspalautetta käytettiin aineistona. ‎Aineiston analyysi toteutettiin sisällönanalyysillä. Koulutusta arvioitiin pohtien yhteistyön sujuvuutta ‎sekä rekrytoinnin ja koulutuksen onnistumista.‎

Tulokset osoittivat, että tukihenkilökoulutukseen osallistumisen syyt liittyvät auttamisen kokemiseen tärkeänä, yhteiskuntavastuuseen, itsensä kehittämiseen sekä haluun saada uutta sisältöä ‎omaan elämään. Tulokset tukihenkilön roolista osoittavat, että tukihenkilön tulee olla ‎empaattinen kuuntelija ja opastaja. Tukisuhteessa tärkeää on tasavertaisuus ja tuettavan ‎kunnioittaminen. Tuettava määrittelee itse tuen tarpeensa. Lisäksi tuloksissa korostuu tukihenkilön ‎oman jaksamisen tärkeys ja keinot jaksamisen ylläpitämiseksi. ‎

Tukihenkilökoulutus oli onnistunut. Palautteista käy ilmi, että koulutukseen oltiin erittäin ‎tyytyväisiä. On todettu, että resurssien pienentyessä yhteistyön kehittäminen on välttämätöntä. ‎Tämä koulutus on esimerkki onnistuneesta yhteistyöstä, jossa tukihenkilötoiminta käynnistetään ‎organisaatioissa, joissa sitä ei aiemmin ole ollut. Tärkeimmät koulutuksen kehittämisehdotukset ‎ovat rekrytoinnin tehostaminen, yhteisten toimintaperiaatteiden määrittäminen sekä koulutuksen ‎sisällön vastaaminen koulutuksen tavoitteisiin. ‎
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste