Asiakaskokemuksen kartoitus teleoperaattoreiden asiointikanavista
Belmouloud, Virpi (2017)
Lataukset:
Belmouloud, Virpi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199003
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705199003
Tiivistelmä
Tämän tutkielman tarkoituksena oli tutkia monikanavaista asiakaspalvelua ja saada kattavaa tietoa, millaisia kokemuksia Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijoilla oli teleoperaattoreiden eri asiointikanavien käytöstä. Tutkimuksen avulla pyrittiin myös selvittämään, mihin tutkimukseen osallistuneet korkeasti koulutetut opiskelijat olivat tyytyväisiä ja mihin tyytymättömiä asioidessaan operaattoreiden asiointikanavilla. Lisäksi tutkimuksessa tutkittiin, kokevatko opiskelijat hyödylliseksi sen, että puhelinoperaattorit tarjoavat asiakaspalvelua useilla eri kanavilla.
Asiakaskokemus koostuu useista eri tekijöistä ja siksi tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiakaskokemuksen eri osatekijöitä kuten asiakastyytyväisyyttä, palvelun laatua, asiakaskokemuksen mittaamista sekä asiakaspalvelun johtamista.
Tutkimusaineiston keruumenetelmänä käytettiin strukturoitua Survey Monkey nimistä sähköistä verkkolomakeohjelmaa, jossa kerättiin myös laadullista aineistoa avoimin kysymyksin. Tutkimukseen käytettiin määrällistä sekä laadullista tutkimusmenetelmää, koska tutkimuksessa haluttiin saada mahdollisimman kattavasti tietoa ja uusia näkökulmia monikanavaiseen asiakaspalveluun liittyen. Tutkimustulosten analysoimisessa käytettiin laadullista sisällönanalyysimenetelmää. Kyselytutkimus lähetettiin opiskelijoille lokakuussa 2016. Kyselyyn vastasi 411 Laurea-ammattikorkeakoulun eri koulutusalojen opiskelijaa.
Tutkimustulosten mukaan Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijat arvostivat sitä, että teleoperaattoreilla on tarjolla monikanavaista asiakaspalvelua asiakkaan eri tarpeisiin. Toisaalta osan kanavista opiskelijat totesivat turhiksi, sillä he halusivat saada hoidettua kaikki asiansa kerralla sekä saada laaja-alaista palvelua yhdellä asiointikanavalla. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että opiskelijat eri koulutusaloilta arvostivat eniten fyysisen palvelupisteen palveluita, koska saivat henkilökohtaista palvelua ja kokivat, että asiat tulivat hoidetuiksi myymälässä parhaiten. Lisäksi opiskelijat kokivat asioinnin myymälässä kauppareissun yhteydessä helpoksi ja vaivattomaksi.
Tutkimuksen mukaan palvelun laatu vaihteli eri asiointikanavilla. Kehittämiskohteita löytyi neljä. Ensimmäisenä tutkimuksessa selvisi, että vastaajat eivät olleet tyytyväisiä, kun asiakaspalvelun laatu vaihteli. Seuraavaksi kommentoitiin sitä, että palveluun joutui jonottamaan myymälässä sekä puhelinpalvelussa. Kolmantena oli, että yritysten verkkosivuilta oli vaikea löytää tietoa. Neljäntenä joidenkin palvelujen käyttö koettiin hankalaksi. Kehittämiskohteena yritykset voisivatkin kehittää palvelun laatua, joka vastaisi paremmin asiakkaan odotuksia eri asiointikanavilla, jolloin se lisäisi asiakastyytyväisyyttä.
Asiakaskokemus koostuu useista eri tekijöistä ja siksi tämän opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin asiakaskokemuksen eri osatekijöitä kuten asiakastyytyväisyyttä, palvelun laatua, asiakaskokemuksen mittaamista sekä asiakaspalvelun johtamista.
Tutkimusaineiston keruumenetelmänä käytettiin strukturoitua Survey Monkey nimistä sähköistä verkkolomakeohjelmaa, jossa kerättiin myös laadullista aineistoa avoimin kysymyksin. Tutkimukseen käytettiin määrällistä sekä laadullista tutkimusmenetelmää, koska tutkimuksessa haluttiin saada mahdollisimman kattavasti tietoa ja uusia näkökulmia monikanavaiseen asiakaspalveluun liittyen. Tutkimustulosten analysoimisessa käytettiin laadullista sisällönanalyysimenetelmää. Kyselytutkimus lähetettiin opiskelijoille lokakuussa 2016. Kyselyyn vastasi 411 Laurea-ammattikorkeakoulun eri koulutusalojen opiskelijaa.
Tutkimustulosten mukaan Laurea-ammattikorkeakoulun opiskelijat arvostivat sitä, että teleoperaattoreilla on tarjolla monikanavaista asiakaspalvelua asiakkaan eri tarpeisiin. Toisaalta osan kanavista opiskelijat totesivat turhiksi, sillä he halusivat saada hoidettua kaikki asiansa kerralla sekä saada laaja-alaista palvelua yhdellä asiointikanavalla. Tutkimustuloksista kävi ilmi, että opiskelijat eri koulutusaloilta arvostivat eniten fyysisen palvelupisteen palveluita, koska saivat henkilökohtaista palvelua ja kokivat, että asiat tulivat hoidetuiksi myymälässä parhaiten. Lisäksi opiskelijat kokivat asioinnin myymälässä kauppareissun yhteydessä helpoksi ja vaivattomaksi.
Tutkimuksen mukaan palvelun laatu vaihteli eri asiointikanavilla. Kehittämiskohteita löytyi neljä. Ensimmäisenä tutkimuksessa selvisi, että vastaajat eivät olleet tyytyväisiä, kun asiakaspalvelun laatu vaihteli. Seuraavaksi kommentoitiin sitä, että palveluun joutui jonottamaan myymälässä sekä puhelinpalvelussa. Kolmantena oli, että yritysten verkkosivuilta oli vaikea löytää tietoa. Neljäntenä joidenkin palvelujen käyttö koettiin hankalaksi. Kehittämiskohteena yritykset voisivatkin kehittää palvelun laatua, joka vastaisi paremmin asiakkaan odotuksia eri asiointikanavilla, jolloin se lisäisi asiakastyytyväisyyttä.