Parasta päiväkodissa -valokuvaprojekti
Heino, Sini; Eerola , Minttu (2017)
Heino, Sini
Eerola , Minttu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219211
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219211
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen kehittämistyön tarkoituksena oli toteuttaa valokuvaprojekti yhdessä Vantaan kaupungin varhaiskasvatuspalveluiden kanssa. Projekti kytkeytyi osaksi Vantaan kaupungin Suomi 100 -hanketta, jonka nimissä järjestettiin vuoden aikana monenlaisia tapahtumia ympäri Vantaata. Opinnäytetyön toimintakerrat toteutettiin viidessä päiväkodissa Tikkurilan suuralueella huhtikuussa 2017. Tavoitteenamme oli lisätä lasten osallisuutta valokuvauksen keinoin päiväkotiympäristöä kehitettäessä.
Teoreettisessa viitekehyksessä korostuvat fyysinen päiväkotiympäristö, osallisuus ja valokuvaus. Lisäksi käsittelemme hieman lasten kerrontaa sekä lapsinäkökulmaista tutkimusta.
Kuvasimme yhteensä 31 lapsen kanssa teemalla “Parasta päiväkodissa”. Tarkoituksenamme oli kuvata päiväkotiympäristöä lasten kuvien kautta. Lapset kuvasivat sitä, mikä heidän mielestään on parasta tekemistä, kivoin lelu tai esimerkiksi mukavin päiväkodin tila. Toiminnallisessa opinnäytetyössämme halusimme tuoda esiin lasten näkökulmia päiväkotiympäristöstä lasten ottamien kuvien perusteella. Näiden kuvien ja lasten antamien kommenttien teimme päätelmiä siitä, miten päiväkotiympäristöä voitaisiin parantaa lasten näkökulmasta.
Toiminnan tuloksina syntyivät lasten ottamat valokuvat ja niistä järjestetty valokuvanäyttely sekä Vantaan kaupungin varhaiskasvatuspalveluiden käyttöön suunnattu markkinointivideo. Järjestimme valokuvanäyttelyn Laurea-ammattikorkeakoulun Tikkurilan kampuksella toukokuun alussa. Näyttelyn avulla toimme projektiamme näkyväksi myös muille toimijoille.
Lasten ottamien valokuvien kantaviksi teemoiksi nousivat luovuus ja luominen sekä yhdessä tekeminen ja niiden perusteella nostimme ne kehitysehdotuksiksi päiväkodeille. Toimintakerroistamme kehitysehdotukseksi nousi myös osallisuuden lisääminen.
Teoreettisessa viitekehyksessä korostuvat fyysinen päiväkotiympäristö, osallisuus ja valokuvaus. Lisäksi käsittelemme hieman lasten kerrontaa sekä lapsinäkökulmaista tutkimusta.
Kuvasimme yhteensä 31 lapsen kanssa teemalla “Parasta päiväkodissa”. Tarkoituksenamme oli kuvata päiväkotiympäristöä lasten kuvien kautta. Lapset kuvasivat sitä, mikä heidän mielestään on parasta tekemistä, kivoin lelu tai esimerkiksi mukavin päiväkodin tila. Toiminnallisessa opinnäytetyössämme halusimme tuoda esiin lasten näkökulmia päiväkotiympäristöstä lasten ottamien kuvien perusteella. Näiden kuvien ja lasten antamien kommenttien teimme päätelmiä siitä, miten päiväkotiympäristöä voitaisiin parantaa lasten näkökulmasta.
Toiminnan tuloksina syntyivät lasten ottamat valokuvat ja niistä järjestetty valokuvanäyttely sekä Vantaan kaupungin varhaiskasvatuspalveluiden käyttöön suunnattu markkinointivideo. Järjestimme valokuvanäyttelyn Laurea-ammattikorkeakoulun Tikkurilan kampuksella toukokuun alussa. Näyttelyn avulla toimme projektiamme näkyväksi myös muille toimijoille.
Lasten ottamien valokuvien kantaviksi teemoiksi nousivat luovuus ja luominen sekä yhdessä tekeminen ja niiden perusteella nostimme ne kehitysehdotuksiksi päiväkodeille. Toimintakerroistamme kehitysehdotukseksi nousi myös osallisuuden lisääminen.