Lounaspalvelun kehittäminen ja arvon luominen yhdessä asiakkaiden kanssa
Turunen, Sirpa (2017)
Turunen, Sirpa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229401
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229401
Tiivistelmä
Ravintola-alalla on kilpailu asiakkaista kiristynyt. Muuttuva toimintaympäristö haastaa ravintolayritykset erottautumaan kilpailijoista jatkuvalla kehittämistyöllä. Lisäksi asiakkaiden rooli ja osaaminen ovat muuttuneet, samoin tietoisuus ravintolapalveluista. Ravitsemispalvelun tarjoajan on näin ollen ymmärrettävä asiakasta ja asiakkaan palvelukokemusta paremmin, jotta voidaan luoda kilpailukykyisiä palveluja. Olennaista on kuitenkin luoda kilpailuetua, olla edelläkävijä ja tunnistaa kumppaniorganisaatioiden strategioita ja haasteita. On tärkeää tunnistaa ne elementit, jotka luovat asiakkaalle arvoa, sekä tunnistaa keinot, joiden avulla voidaan tukea asiakasta arvon luomisen prosessissa liiketoiminnassa.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu neljän teoreettisen lähestymistavan ympärille, jotka ovat palvelukeskeinen liiketoimintalogiikka (service-dominant logic), palvelumuotoilu (service design), palvelun kehittäminen yhdessä asiakkaan kanssa (co-creation) ja asiakkaan arvon yhdessä luominen (customer value creation).
Tämän kehittämistyön tavoitteena on ollut selvittää, miten lounaspalvelua voidaan kehittää yhdessä asiakkaiden kanssa. Työssä on käytetty palvelumuotoilun prosessia. Työkaluina ja menetelminä on käytetty sähköistä asiakastyytyväisyyskyselyä, benchmarking-menetelmää, ideointipajaa, henkilöstön tiimipalavereita ja ideointeja, asiakaspersoonia ja asiakkaan palvelupolkua sekä CIT-menetelmää (Critical Incident Technique). Palvelumuotoiluprosessin avulla ja siitä saatujen tietojen pohjalta on löydetty kehittämisideoita vieden lounaspalvelua asiakaskeskeisesti kohti yhä parempaa palvelukokemusta.
Opinnäytetyön tulokset voidaan jakaa kahteen osioon, jossa lounaspalvelua kehitettiin konkreettisesti prosessin toimivuuden näkökulmasta sekä toisaalta palvelua kehitettiin aineettomasti asiakkaan palvelukokemuksen laadullisesta näkökulmasta. Lounasasiakkaalle tärkeät tekijät, jotka vaikuttivat palvelukokemukseen, jakautuvat lounasruoan, eli tarjottavan tuotteen sekä palveluprosessin sujuvuuden ympärille. Toimenpiteinä kehitettiin uudenlainen lounaskonsepti, joka vastasi asiakkaiden toiveita.
Opinnäytetyön johtopäätöksien mukaan ravintola-alallakin tulee kehittyä toimintatavalta kohti asiakaskeskeistä liiketoimintalogiikkaa, jossa tavoitteena on ymmärtää asiakasta syvällisemmin ja kehittää palvelua yhdessä asiakkaiden kanssa. Jatkuvan kommunikoinnin avulla voidaan luoda luotettavaa ja läpinäkyvää kommunikointikulttuuria ihmiseltä ihmiselle kehittämismenetelmien avulla. Lounaspalvelussa asiakkaille muodostuu arvoa enemmän aineettomista asioista, kuten hyvästä olosta ja positiivisesta hyödystä, joita ravitsemispalvelun tarjoaja voi tukea omien resurssien ja palvelun kautta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentuu neljän teoreettisen lähestymistavan ympärille, jotka ovat palvelukeskeinen liiketoimintalogiikka (service-dominant logic), palvelumuotoilu (service design), palvelun kehittäminen yhdessä asiakkaan kanssa (co-creation) ja asiakkaan arvon yhdessä luominen (customer value creation).
Tämän kehittämistyön tavoitteena on ollut selvittää, miten lounaspalvelua voidaan kehittää yhdessä asiakkaiden kanssa. Työssä on käytetty palvelumuotoilun prosessia. Työkaluina ja menetelminä on käytetty sähköistä asiakastyytyväisyyskyselyä, benchmarking-menetelmää, ideointipajaa, henkilöstön tiimipalavereita ja ideointeja, asiakaspersoonia ja asiakkaan palvelupolkua sekä CIT-menetelmää (Critical Incident Technique). Palvelumuotoiluprosessin avulla ja siitä saatujen tietojen pohjalta on löydetty kehittämisideoita vieden lounaspalvelua asiakaskeskeisesti kohti yhä parempaa palvelukokemusta.
Opinnäytetyön tulokset voidaan jakaa kahteen osioon, jossa lounaspalvelua kehitettiin konkreettisesti prosessin toimivuuden näkökulmasta sekä toisaalta palvelua kehitettiin aineettomasti asiakkaan palvelukokemuksen laadullisesta näkökulmasta. Lounasasiakkaalle tärkeät tekijät, jotka vaikuttivat palvelukokemukseen, jakautuvat lounasruoan, eli tarjottavan tuotteen sekä palveluprosessin sujuvuuden ympärille. Toimenpiteinä kehitettiin uudenlainen lounaskonsepti, joka vastasi asiakkaiden toiveita.
Opinnäytetyön johtopäätöksien mukaan ravintola-alallakin tulee kehittyä toimintatavalta kohti asiakaskeskeistä liiketoimintalogiikkaa, jossa tavoitteena on ymmärtää asiakasta syvällisemmin ja kehittää palvelua yhdessä asiakkaiden kanssa. Jatkuvan kommunikoinnin avulla voidaan luoda luotettavaa ja läpinäkyvää kommunikointikulttuuria ihmiseltä ihmiselle kehittämismenetelmien avulla. Lounaspalvelussa asiakkaille muodostuu arvoa enemmän aineettomista asioista, kuten hyvästä olosta ja positiivisesta hyödystä, joita ravitsemispalvelun tarjoaja voi tukea omien resurssien ja palvelun kautta.