Alan ammattilaisten odotukset Luksiasta valmistuvilta kauneudenhoitajilta
Porrassalmi, Melissa (2017)
Porrassalmi, Melissa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229404
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229404
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitä odotuksia kauneudenhoitoalan ammattilaisilla on vastavalmistuneille kauneudenhoitajille. Työn toimeksiantajana oli Luksia, Länsi-Uudenmaan koulutuskuntayhtymän Lohjan toimipiste. Tutkimuksen keskeisin kysymys oli, mitä alan ammattilaiset odottavat Luksiasta valmistuvilta tuoreilta kauneudenhoitajilta. Lisäksi tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, minkälaiset kauneudenhoitoalan palvelut painottuvat tulevaisuudessa. Odotukset selvittämällä voitiin kehittää kehitysehdotuksia kauneudenhoitoalan perustutkintoa vastaamaan työelämän odotuksia.
Opinnäytetyön tietoperusta on rakennettu lähteistä, jotka käsittelevät muun muassa asiakaspalvelua, myyntiä sekä yksilöllistä palvelua. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Kauneudenhoitoalan yrittäjille lähetettiin sähköpostitse verkkokysely.
Tutkimuksessa selvisi asiakaspalveluosaamisen olevan tärkein ja odotetuin ominaisuus tuoreelle kauneudenhoitajalle. Myös vuorovaikutustaidot sekä asiakkaan todellisen tarpeen tunnistaminen kuuluivat odotetuimpiin valmiuksiin. Tutkimuksessa oli käytetty myös avoimia kysymyksiä, ja niiden perusteella saatiin syvällisempää tietoa alan ammattilaisten odotuksista sekä tulevaisuudessa painottuvista palveluista. Uudet laitteet sekä nopeita tuloksia tuovat hoidot kuten pistoshoidot painottuvat tulevaisuudessa entisestään.
Tutkimustulosten perusteella voitiin koota muutamia kehitysehdotuksia kauneudenhoitoalan koulutuksen kehittämiseksi. Koulun oman hoitolan painottaminen opetuksessa kehittäisi oppilaita asiakaspalvelussa. Lisäksi opetuksessa tulisi seurata enemmän alan trendejä sekä uusia hoitomenetelmiä. Vähäisen kyselylomakkeen vastausprosentin takia, tutkimusta ei voida pitää määrällisesti luotettavana. Vastauksia saatiin kahdestakymmenestäkahdeksasta lähetetystä kyselylomakkeesta vain 7, joista kaksi jouduttiin hylkäämään väärän vastaustavan seurauksena. Tutkimuksesta saadut tulokset päätettiin tulkita laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin, jotta niitä voidaan tutkia monitahoisesti sekä yksityiskohtaisesti. Opinnäytetyö olisi tuottanut yritykselle enemmän lisäarvoa, mikäli kauneudenhoitoalan ammattilaisia olisi saatu aktivoitua kehittämiseen osallistumiseen paremmin.
Opinnäytetyön tietoperusta on rakennettu lähteistä, jotka käsittelevät muun muassa asiakaspalvelua, myyntiä sekä yksilöllistä palvelua. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena. Kauneudenhoitoalan yrittäjille lähetettiin sähköpostitse verkkokysely.
Tutkimuksessa selvisi asiakaspalveluosaamisen olevan tärkein ja odotetuin ominaisuus tuoreelle kauneudenhoitajalle. Myös vuorovaikutustaidot sekä asiakkaan todellisen tarpeen tunnistaminen kuuluivat odotetuimpiin valmiuksiin. Tutkimuksessa oli käytetty myös avoimia kysymyksiä, ja niiden perusteella saatiin syvällisempää tietoa alan ammattilaisten odotuksista sekä tulevaisuudessa painottuvista palveluista. Uudet laitteet sekä nopeita tuloksia tuovat hoidot kuten pistoshoidot painottuvat tulevaisuudessa entisestään.
Tutkimustulosten perusteella voitiin koota muutamia kehitysehdotuksia kauneudenhoitoalan koulutuksen kehittämiseksi. Koulun oman hoitolan painottaminen opetuksessa kehittäisi oppilaita asiakaspalvelussa. Lisäksi opetuksessa tulisi seurata enemmän alan trendejä sekä uusia hoitomenetelmiä. Vähäisen kyselylomakkeen vastausprosentin takia, tutkimusta ei voida pitää määrällisesti luotettavana. Vastauksia saatiin kahdestakymmenestäkahdeksasta lähetetystä kyselylomakkeesta vain 7, joista kaksi jouduttiin hylkäämään väärän vastaustavan seurauksena. Tutkimuksesta saadut tulokset päätettiin tulkita laadullisen tutkimusmenetelmän keinoin, jotta niitä voidaan tutkia monitahoisesti sekä yksityiskohtaisesti. Opinnäytetyö olisi tuottanut yritykselle enemmän lisäarvoa, mikäli kauneudenhoitoalan ammattilaisia olisi saatu aktivoitua kehittämiseen osallistumiseen paremmin.