UnionPay-maksukortti maksuvaihtoehtona ja sen kannattavuus kauppiaalle Suomessa
Ruotsalainen, Teemu (2017)
Ruotsalainen, Teemu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229432
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229432
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli tuottaa toimeksiantajalle, Nets Oy:lle, tietoa ja keinoja miten se voisi tehostaa UnionPay-sopimuksen myyntiä. Tarkoituksena oli sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisten menetelmäsuuntausten kautta eri aineistonkeruumenetelmillä - kuten teemahaastattelu, lomakehaastattelu ja kysely - selvittää kauppiaiden kokemuksia ja oletuksia UnionPay-maksuvaihtoehdosta ja lisäksi sen suurimman loppukäyttäjäryhmän, kiinalaisten turistien, maksukäyttäytymisestä. Useampaa tutkimusmenetelmää systemaattisesti hyödyntämällä on saatu kattava kuva tutkittavasta aiheesta.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä muodostuu kahdesta eri osa-alueesta: 1) UnionPay-maksuvaihtoehdon vaikutuksesta kannattavuuteen ja 2) kiinalaisten asiakaskäyttäytymistä käsittelevään osioon. UnionPay-maksuvaihtoehdon kannattavuutta on tarkasteltu kannattavuusanalyysin keinoin, kun taas kiinalaisten asiakaskäyttäytymistä on käsitelty useasta eri näkökulmasta, joilla on yhteys tutkittavaan aiheeseen.
Keskeisinä tuloksina voidaan pitää sitä, että UnionPay:sta koetaan olevan tietoa tarjolla, mutta Nets Oy:n tulisi panostaa enemmän siihen, kuinka tieto saavuttaa yritykset. UnionPay-maksuvaihtoehdon käyttöönotto on koettu helpoksi, mutta on olemassa tarve tehdä sen käyttöönotosta vieläkin helpompaa. Huomattava osa kauppiaista ei tiedä, mikä UnionPay-maksukortti on ja sen tuomista hyödyistä kiinalaisille asiakkaille. Sellaiset kiinalaiset turistit, jotka tiesivät UnionPay:n käyvän Suomessa tietyissä kaupoissa jo ennen saapumistaan Suomeen, olivat kaikki myös käyttäneet korttia Suomessa ollessaan. UnionPay-maksuvaihtoehdolla voidaan sanoa olevan vaikutusta kiinalaisten turistien osto- ja maksukäyttäytymiseen Suomessa.
Tutkimuksen tuloksista syntyi johtopäätöksiä ja kehittämistehdotuksia sekä Nets Oy:lle että kauppiaille. Niistä keskeisimpänä on UnionPay-sopimus, jonka käyttöönoton Nets Oy voisi tehdä entistäkin helpommaksi kauppiaille tekemällä sopimuslomakkeesta esitäytetyn niillä tiedoilla, jotka Nets Oy:llä on jo tiedossaan yrityksestä. UnionPay-sopimuksen markkinoinnin tulisi kohdistua niin UnionPay-maksukortin loppukäyttäjille kuin kauppiaille. Markkinoinnissa tulisi huomioida myös sesongittainen myynti. Kauppiaiden tieto UnionPay-maksukortista on pinnallista ja asiakkaan tarpeella maksuvaihtoehdolle on suuri merkitys kauppiaan päätökseen valittaessa maksuvaihtoehtoja yritykselle. Näin ollen markkinoinnissa tulisi vahvemmin korostaa UnionPay-maksukortin erityisominaisuuksia ja sen tuomia etuja kiinalaisille asiakkaille. Kiinalaisten turistien kysynnän luonteen muuttuessa myös UnionPay-maksuvaihtoehdon tarve tulee lähitulevaisuudessa laajenemaan luksusmerkkiliikkeistä arkipäiväiseen kauppatavaraan. Näin ollen Nets Oy:n tulisi tuoda esille tämä seikka myös laajenevalle uudelle asiakasryhmälle, jolla on tai tulee olemaan tarvetta UnionPay-maksuvaihtoehdolle.
Teoreettinen viitekehys opinnäytetyössä muodostuu kahdesta eri osa-alueesta: 1) UnionPay-maksuvaihtoehdon vaikutuksesta kannattavuuteen ja 2) kiinalaisten asiakaskäyttäytymistä käsittelevään osioon. UnionPay-maksuvaihtoehdon kannattavuutta on tarkasteltu kannattavuusanalyysin keinoin, kun taas kiinalaisten asiakaskäyttäytymistä on käsitelty useasta eri näkökulmasta, joilla on yhteys tutkittavaan aiheeseen.
Keskeisinä tuloksina voidaan pitää sitä, että UnionPay:sta koetaan olevan tietoa tarjolla, mutta Nets Oy:n tulisi panostaa enemmän siihen, kuinka tieto saavuttaa yritykset. UnionPay-maksuvaihtoehdon käyttöönotto on koettu helpoksi, mutta on olemassa tarve tehdä sen käyttöönotosta vieläkin helpompaa. Huomattava osa kauppiaista ei tiedä, mikä UnionPay-maksukortti on ja sen tuomista hyödyistä kiinalaisille asiakkaille. Sellaiset kiinalaiset turistit, jotka tiesivät UnionPay:n käyvän Suomessa tietyissä kaupoissa jo ennen saapumistaan Suomeen, olivat kaikki myös käyttäneet korttia Suomessa ollessaan. UnionPay-maksuvaihtoehdolla voidaan sanoa olevan vaikutusta kiinalaisten turistien osto- ja maksukäyttäytymiseen Suomessa.
Tutkimuksen tuloksista syntyi johtopäätöksiä ja kehittämistehdotuksia sekä Nets Oy:lle että kauppiaille. Niistä keskeisimpänä on UnionPay-sopimus, jonka käyttöönoton Nets Oy voisi tehdä entistäkin helpommaksi kauppiaille tekemällä sopimuslomakkeesta esitäytetyn niillä tiedoilla, jotka Nets Oy:llä on jo tiedossaan yrityksestä. UnionPay-sopimuksen markkinoinnin tulisi kohdistua niin UnionPay-maksukortin loppukäyttäjille kuin kauppiaille. Markkinoinnissa tulisi huomioida myös sesongittainen myynti. Kauppiaiden tieto UnionPay-maksukortista on pinnallista ja asiakkaan tarpeella maksuvaihtoehdolle on suuri merkitys kauppiaan päätökseen valittaessa maksuvaihtoehtoja yritykselle. Näin ollen markkinoinnissa tulisi vahvemmin korostaa UnionPay-maksukortin erityisominaisuuksia ja sen tuomia etuja kiinalaisille asiakkaille. Kiinalaisten turistien kysynnän luonteen muuttuessa myös UnionPay-maksuvaihtoehdon tarve tulee lähitulevaisuudessa laajenemaan luksusmerkkiliikkeistä arkipäiväiseen kauppatavaraan. Näin ollen Nets Oy:n tulisi tuoda esille tämä seikka myös laajenevalle uudelle asiakasryhmälle, jolla on tai tulee olemaan tarvetta UnionPay-maksuvaihtoehdolle.