Yrityksen verkkosivun kehittäminen käyttäjätutkimuksen pohjalta : Altia Industrial - Etanolit & Liuottimet
Perätalo, Elias (2017)
Perätalo, Elias
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239572
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239572
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia Altia Industrial - Etanolit & Liuottimet liiketoimintayksikön uusia verkkosivuja ja parantaa sivuston löydettävyyttä hakukoneoptimoinnin avulla sekä tehdä käyttäjätutkimus, jonka perusteella pystytään parantamaan verkkosivujen ulkonäköä, sisältöä ja käytettävyyttä. Tavoitteena oli laatia konkreettisia kehitysehdotuksia, joita verkkosivujen kehittämisen apuna voitaisiin käyttää. Toimeksiantaja kuuluu osaan Altia Oyj:tä. Aikaisemmin heillä ei ollut omia erillisiä verkkosivuja, mutta vuoden 2016 aikana sellaiset rakennettiin ja kaikki informaatio siirrettiin sinne. Toimeksiantajan verkkosivut ovat osa suurempaa Altia Industrial kokonaisuutta, johon kuuluu useampi pienempi liiketoimintayksikkö. Tässä opinnäytetyössä keskitytään Etanolit & Liuottimet liiketoimintayksikön hallinnoimiin verkkosivuihin.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu verkkosivujen löydettävyydestä sekä asiakaslähtöisestä käytettävyydestä. Verkkosivujen löydettävyys koostuu hakukoneoptimoinnista sekä hakusanamainonnasta. Verkkosivujen käytettävyys koostuu verkkosivujen visuaalisesta ilmeestä, sisällöstä ja rakenteesta.
Opinnäytetyön käytännön toimenpiteisiin kuului käyttäjätutkimus. Yhdessä toimeksiantajan kanssa valmistettiin kyselylomake, joka lähetettiin yrityksen asiakkaille. Lomakkeen avulla saatiin selville asiakkaiden mielipiteitä uusista verkkosivuista ja niiden pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia verkkosivujen kehittämistä varten. Lomake lähetettiin yhteensä 228 asiakkaalle ja vastauksia saatiin 87 kappaletta.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että verkkosivut ovat käyttäjien mielestä hyvällä mallilla. Tuloksissa oli kuitenkin myös muutamia kehittämisen kohteita. Kehittämisen kohteet liittyivät verkkosivujen sisällön kehittämiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostuu verkkosivujen löydettävyydestä sekä asiakaslähtöisestä käytettävyydestä. Verkkosivujen löydettävyys koostuu hakukoneoptimoinnista sekä hakusanamainonnasta. Verkkosivujen käytettävyys koostuu verkkosivujen visuaalisesta ilmeestä, sisällöstä ja rakenteesta.
Opinnäytetyön käytännön toimenpiteisiin kuului käyttäjätutkimus. Yhdessä toimeksiantajan kanssa valmistettiin kyselylomake, joka lähetettiin yrityksen asiakkaille. Lomakkeen avulla saatiin selville asiakkaiden mielipiteitä uusista verkkosivuista ja niiden pohjalta laadittiin kehitysehdotuksia verkkosivujen kehittämistä varten. Lomake lähetettiin yhteensä 228 asiakkaalle ja vastauksia saatiin 87 kappaletta.
Tulosten perusteella voidaan todeta, että verkkosivut ovat käyttäjien mielestä hyvällä mallilla. Tuloksissa oli kuitenkin myös muutamia kehittämisen kohteita. Kehittämisen kohteet liittyivät verkkosivujen sisällön kehittämiseen.