Hakeutumisvaiheesta kohti yksilöllistä oppijan polkua : - esimerkkinä InfoOmnian hakeutumispalvelut
Kallionpää, Katja (2017)
Kallionpää, Katja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239817
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239817
Tiivistelmä
Hakeutumisvaiheen ohjauksen merkitys tulee lähitulevaisuudessa ammatillisen koulutuksen kentällä kasvamaan. Nykyisen hallitusohjelman toisena kärkihankkeena on toteuttaa ammatillisen koulutuksen reformi, jossa uudistetaan sekä ammatillisen koulutuksen rahoitus- ja ohjausjärjestelmä, että koulutuksen rakenne ja tutkintojen sisältö. Tavoitteena on myös, että jokaiselle koulutukseen hakijalle löydetään ohjauksen avulla soveltuva tutkinto ja tutkinnon suorittamisen väylä sekä rakennetaan yksilöllinen oppijan polku, jossa huomioidaan hakijan lähtökohdat ja tilanne mahdollisimman tarkasti. Tavoite haastaa ammatillisen koulutuksen järjestäjiä kehittämään tutkinnon suorittamisen tapoja entistä joustavimmiksi ja hakeutumispalveluita vastaamaan entistä suurempaan ohjaustarpeen kysyntään.
Hakijan ohjauspalvelu InfoOmnialle toteutetun opinnäytetyön tarkoitus on ymmärtää asiakaskokemusta ilmiönä, ja sen merkitystä asiakkaiden ohjauspalvelusta muodostamalle kokonaiskäsitykselle. Opinnäytetyössä kartoitetaan asiakkaiden kokemusta koulutuksenjärjestäjän tarjoamasta hakeutumisvaiheen ohjauspalvelusta. Työn tavoitteena on luoda esitys InfoOmnian hakeutumispalveluiden palvelulupauksesta, joka tukisi elinikäisen ohjauksen tavoitteena olevan yksilöllisen oppijan polun syntymistä jo koulutukseen hakeutumisen vaiheessa.
Opinnäytetyössä palvelun käsitettä on lähestytty palvelukeskeisen liiketoimintalogiikan näkökulmasta. Keskeisimmiksi käsitteiksi muodostuivat asiakasymmärrys, asiakaskokemus sekä yhteiskehittäminen. Palvelukokemuksen kontekstisidonnaisuutta ja palveluntarjoajan mahdollisuutta osallistua asiakkaan arvonmuodostusprosessiin on tarkasteltu arvon yhdessä luomisen näkökulmasta. Myös ohjauksessa yhteistoiminnallisuuden tavoittelu kytkeytyy arvonmuodostamisprosessiin, minkä vuoksi yhteiskehittämistä on yleisen teoreettisen tarkastelun lisäksi selvitetty erikseen myös ohjauksen näkökulmasta.
Työn lähestymistapana oli palvelumuotoilu, jossa asiakasymmärrystä hankitaan asiakkaita kuuntelemalla ja erilaisia työkaluja monipuolisesti hyödyntäen. Kehittämisprosessiin osallistui asiakkaita, ohjaushenkilöstöä sekä opetushenkilöstöä. Menetelminä olivat teemahaastattelut ja yhteisölliset työpajat. Haastatteluiden sisällönanalyysissä keskeisenä menetelmänä olivat asiakaspersoonat ja yhteisöllisissä työpajoissa käytettiin erilaisia samankaltaisuuskaavioita sekä palvelupolkuja. Asiakashaastatteluissa esiin nousseet ohjauksessa onnistumisen keskeiset tekijät muodostavat työn tavoitteena olleen palvelulupaus-ehdotuksen keskeisen sisällön.
Hakeutumisvaiheen ohjaus tukee hakijoiden ohjautumista tavoitteidensa mukaiseen oikeaan tutkintoon. Henkilökohtaisen ohjauksen merkitys tulee korostumaan entisestään, kun painotetaan asiakaskeskeisyyttä ja yksilöllisen oppijan polun syntymistä. Ohjauspalveluita tuottavien toimijoiden on oikeanlaisen palvelutarjonnan varmistamiseksi tunnettava asiakaskuntansa ja heidän tarpeensa mahdollisimman hyvin. Palvelumuotoilun prosessi ja työkalut osoittautuivat opinnäytetyön perusteella soveltuviksi työvälineiksi niin asiakasymmärryksen hankintaan kuin tulosten visuaaliseen esittämiseenkin.
Hakijan ohjauspalvelu InfoOmnialle toteutetun opinnäytetyön tarkoitus on ymmärtää asiakaskokemusta ilmiönä, ja sen merkitystä asiakkaiden ohjauspalvelusta muodostamalle kokonaiskäsitykselle. Opinnäytetyössä kartoitetaan asiakkaiden kokemusta koulutuksenjärjestäjän tarjoamasta hakeutumisvaiheen ohjauspalvelusta. Työn tavoitteena on luoda esitys InfoOmnian hakeutumispalveluiden palvelulupauksesta, joka tukisi elinikäisen ohjauksen tavoitteena olevan yksilöllisen oppijan polun syntymistä jo koulutukseen hakeutumisen vaiheessa.
Opinnäytetyössä palvelun käsitettä on lähestytty palvelukeskeisen liiketoimintalogiikan näkökulmasta. Keskeisimmiksi käsitteiksi muodostuivat asiakasymmärrys, asiakaskokemus sekä yhteiskehittäminen. Palvelukokemuksen kontekstisidonnaisuutta ja palveluntarjoajan mahdollisuutta osallistua asiakkaan arvonmuodostusprosessiin on tarkasteltu arvon yhdessä luomisen näkökulmasta. Myös ohjauksessa yhteistoiminnallisuuden tavoittelu kytkeytyy arvonmuodostamisprosessiin, minkä vuoksi yhteiskehittämistä on yleisen teoreettisen tarkastelun lisäksi selvitetty erikseen myös ohjauksen näkökulmasta.
Työn lähestymistapana oli palvelumuotoilu, jossa asiakasymmärrystä hankitaan asiakkaita kuuntelemalla ja erilaisia työkaluja monipuolisesti hyödyntäen. Kehittämisprosessiin osallistui asiakkaita, ohjaushenkilöstöä sekä opetushenkilöstöä. Menetelminä olivat teemahaastattelut ja yhteisölliset työpajat. Haastatteluiden sisällönanalyysissä keskeisenä menetelmänä olivat asiakaspersoonat ja yhteisöllisissä työpajoissa käytettiin erilaisia samankaltaisuuskaavioita sekä palvelupolkuja. Asiakashaastatteluissa esiin nousseet ohjauksessa onnistumisen keskeiset tekijät muodostavat työn tavoitteena olleen palvelulupaus-ehdotuksen keskeisen sisällön.
Hakeutumisvaiheen ohjaus tukee hakijoiden ohjautumista tavoitteidensa mukaiseen oikeaan tutkintoon. Henkilökohtaisen ohjauksen merkitys tulee korostumaan entisestään, kun painotetaan asiakaskeskeisyyttä ja yksilöllisen oppijan polun syntymistä. Ohjauspalveluita tuottavien toimijoiden on oikeanlaisen palvelutarjonnan varmistamiseksi tunnettava asiakaskuntansa ja heidän tarpeensa mahdollisimman hyvin. Palvelumuotoilun prosessi ja työkalut osoittautuivat opinnäytetyön perusteella soveltuviksi työvälineiksi niin asiakasymmärryksen hankintaan kuin tulosten visuaaliseen esittämiseenkin.