Taloushallinnon kehittäminen yrityksessä X
Kallio, Hanna (2017)
Kallio, Hanna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239772
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239772
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli selvittää miten yritys X voisi kehittää taloushallintoaan. Toimeksiantajana oli yritys X, joka toimii ITS-toimialalla (Intelligent Traffic systems). Yritys on osa kansainvälistä konsernia toimien Suomessa omana myyntiyksikkönä. Yrityksen toiminnanohjausjärjestelmänä on SAP ja heillä on tällä hetkellä käytössä sähköinen myyntilaskuprosessi, mutta ei ostolaskuprosessia.
Tutkimuksen tietoperustana oli taloushallinto ja sen osa-alueet, digitaalinen taloushallinto sekä taloushallinnon järjestelmät. Tutkimus oli kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, osallistuvaa havainnointia sekä dokumenttianalyysiä. Osallistuva havainnointi suoritettiin harjoittelun aikana toimeksiantajayrityksessä. Dokumenttianalyysin pohjana olivat yrityksen X ostolaskut sekä palveluntarjoajien internetsivut.
Tutkimuksessa nousi esille keskeisemmäksi kehittämiskohteeksi yrityksen X ostolaskuprosessi. Tutkimuksessa keskityttiin ostolaskuprosessin sähköistämiseen ja sen tuomiin etuihin.
Tuloksena saatiin kolme eri palveluntarjoajaa, joiden ohjelmat sopivat parhaiten yrityksen X tarpeisiin. Nämä kolme palveluntarjoajaa olivat Basware, Lexmark ja WMD. Palveluntarjoajien keskinäisessä vertailussa ei tullut esille suuria eroja. Tutkimuksessa tuli esille, että yritys X pystyisi vähentämään ostolaskujen käsittelyn kustannuksissa siirtymällä verkkolaskujen vastaanottamiseen. Nykyisillä laskumäärillä säästö olisi rahallisesti yli 60% laskua kohden ja ajallisesti yli 80% laskua kohden.
Tutkimuksen tietoperustana oli taloushallinto ja sen osa-alueet, digitaalinen taloushallinto sekä taloushallinnon järjestelmät. Tutkimus oli kvalitatiivinen tapaustutkimus, jossa tutkimusmenetelminä käytettiin haastattelua, osallistuvaa havainnointia sekä dokumenttianalyysiä. Osallistuva havainnointi suoritettiin harjoittelun aikana toimeksiantajayrityksessä. Dokumenttianalyysin pohjana olivat yrityksen X ostolaskut sekä palveluntarjoajien internetsivut.
Tutkimuksessa nousi esille keskeisemmäksi kehittämiskohteeksi yrityksen X ostolaskuprosessi. Tutkimuksessa keskityttiin ostolaskuprosessin sähköistämiseen ja sen tuomiin etuihin.
Tuloksena saatiin kolme eri palveluntarjoajaa, joiden ohjelmat sopivat parhaiten yrityksen X tarpeisiin. Nämä kolme palveluntarjoajaa olivat Basware, Lexmark ja WMD. Palveluntarjoajien keskinäisessä vertailussa ei tullut esille suuria eroja. Tutkimuksessa tuli esille, että yritys X pystyisi vähentämään ostolaskujen käsittelyn kustannuksissa siirtymällä verkkolaskujen vastaanottamiseen. Nykyisillä laskumäärillä säästö olisi rahallisesti yli 60% laskua kohden ja ajallisesti yli 80% laskua kohden.