Työhyvinvointi-iltapäivän tuotteistaminen opetushenkilöstölle : fyysisen toimintakyvyn näkökulmasta
Kokko, Sanna; Kokko, Eija (2017)
Kokko, Sanna
Kokko, Eija
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410048
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410048
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella ja tuottaa alkukartoitukseen, alkutesteihin ja osal-listujien toiveisiin perustuen työhyvinvointi-iltapäivä. Kohderyhmänä oli erään Pohjanmaan kau-pungin koulun opetustyön parissa työskentelevät opettajat sekä koulunkäyntiavustajat. Tavoit-teena oli opetushenkilöstön fyysisen työhyvinvoinnin edistäminen.
Opinnäytetyöprosessi toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Prosessi aloitettiin aiheeseen liittyvän teoria- ja tutkimustietoon perehtymisellä, jonka avulla luotiin rajaus ja pohja opinnäyte-työn etenemiselle. Työhyvinvointi-iltapäivään ilmoittautuneille lähetettiin alkukartoituslomake, jonka jälkeen sovimme fyysisten alkutestien ajankohdat. Näiden pohjalta saimme oleellista tietoa osallistujien fyysisestä toimintakyvystä. Osallistuminen oli vapaaehtoista, ja ilmoittautumisia tuli viisi kappaletta. Ryhmän enimmäiskooksi rajattiin kymmenen henkilöä, jolloin saimme tuotettua työstä mahdollisimman laadukasta.
Opetustyössä suurimmat kuormitustekijät liittyivät sosiaalisiin tilanteisiin ja stressiin. Fyysistä rasi-tusta koettiin nosto- ja liikkumistilanteissa. Alkutestien tulokset rinnastettuna viitearvoihin antoivat osallistujille hyödyllistä tietoa jokaisen henkilökohtaisesta toimintakyvystä ja sen yhteydestä työ-hyvinvointiin. Liikuntasuositukset antoivat pohjan liikuntaneuvonnalle.
Työhyvinvointi-iltapäivässä käsiteltiin työhyvinvointia, istumisen vähentämistä sekä fyysisen aktii-visuuden tärkeyttä. Lopuksi kävimme yhdessä läpi osallistujien toiveiden pohjalta suunnittele-mamme harjoitusohjelman vastuskuminauhalle. Onnistumisesta saatiin palautetta nimettömänä täytetyn kirjallisen palautteen avulla. Näitä palautteita ja omia havaintoja käytimme onnistumisen arvioinnin tukena. Työhyvinvointi-iltapäivä koettiin onnistuneeksi ja hyödylliseksi, sillä se antoi monipuolista tietoa hyvinvoinnin eri osa-alueista, toimintakyvystä ja fyysisen aktiivisuuden tärkey-destä. Myös ohjatut vastuskuminauhaharjoitteet koettiin tarpeelliseksi.
Opinnäytetyöprosessi toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Prosessi aloitettiin aiheeseen liittyvän teoria- ja tutkimustietoon perehtymisellä, jonka avulla luotiin rajaus ja pohja opinnäyte-työn etenemiselle. Työhyvinvointi-iltapäivään ilmoittautuneille lähetettiin alkukartoituslomake, jonka jälkeen sovimme fyysisten alkutestien ajankohdat. Näiden pohjalta saimme oleellista tietoa osallistujien fyysisestä toimintakyvystä. Osallistuminen oli vapaaehtoista, ja ilmoittautumisia tuli viisi kappaletta. Ryhmän enimmäiskooksi rajattiin kymmenen henkilöä, jolloin saimme tuotettua työstä mahdollisimman laadukasta.
Opetustyössä suurimmat kuormitustekijät liittyivät sosiaalisiin tilanteisiin ja stressiin. Fyysistä rasi-tusta koettiin nosto- ja liikkumistilanteissa. Alkutestien tulokset rinnastettuna viitearvoihin antoivat osallistujille hyödyllistä tietoa jokaisen henkilökohtaisesta toimintakyvystä ja sen yhteydestä työ-hyvinvointiin. Liikuntasuositukset antoivat pohjan liikuntaneuvonnalle.
Työhyvinvointi-iltapäivässä käsiteltiin työhyvinvointia, istumisen vähentämistä sekä fyysisen aktii-visuuden tärkeyttä. Lopuksi kävimme yhdessä läpi osallistujien toiveiden pohjalta suunnittele-mamme harjoitusohjelman vastuskuminauhalle. Onnistumisesta saatiin palautetta nimettömänä täytetyn kirjallisen palautteen avulla. Näitä palautteita ja omia havaintoja käytimme onnistumisen arvioinnin tukena. Työhyvinvointi-iltapäivä koettiin onnistuneeksi ja hyödylliseksi, sillä se antoi monipuolista tietoa hyvinvoinnin eri osa-alueista, toimintakyvystä ja fyysisen aktiivisuuden tärkey-destä. Myös ohjatut vastuskuminauhaharjoitteet koettiin tarpeelliseksi.