Uuden digitaalisen palvelukonseptin lanseeraaminen
Haapasaari, Henri; Ikäläinen, Juho (2017)
Haapasaari, Henri
Ikäläinen, Juho
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410042
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää uuden palvelukonseptin haasteet ja mahdolliset kompastuskivet ennen palvelun lanseerausta. Tarkoituksena oli saada toimeksiantajalle mahdollisimman laaja ja monipuolinen katsaus palvelun kehityskohdista ja näin taata viimeistelty palvelukokonaisuus jo palvelukonseptin alkumetreistä lähtien. Opinnäytetyön tavoitteena opiskelijoille on antaa tietoa ja kokemusta uuden palvelun lanseerauksen haasteista ja erityisesti eri tietolähteiden ja mielipiteiden keräämisestä eri kanavista.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii merkittävä suomalainen rekrytointiin keskittynyt yritys, jonka tavoitteena on laajentaa liiketoimintaansa myös digitaalisiin ja jakamistaloudellisiin kanaviin. Toimeksiantajalle kyselyn lopputuloksen on tavoitteena toimia merkittävänä tietolähteenä ja monipuolisena mahdollisten kehityskohteiden kartoittajana.
Opinnäytetyön tekijöiden tehtävänä oli laatia kysely, jonka avulla saadaan selville uutta palvelua mahdollisesti haittaavat seikat. Kysely sisältää paljon olettamuksia, jotka esitetään kysymysten muodossa. Vastaajien tehtävänä oli tuoda ilmi, pitävätkö olettamukset paikkansa. Vastaajilla on myös mahdollisuus tuoda esille uusia, ennalta mainitsemattomia haasteita.
Kysely jaettiin sosiaalisen median kautta lukuisille ihmisille ja kun riittävä vastaajamäärä oli saavutettu, alkoi vastausten analysointi. Vastauksista eritellään eri tekijöiden mahdolliset vaikutukset vastauksiin ja pyritään selvittämään yhteiset tekijät vastaajien välillä. Kyseisiä tekijöitä ovat muun muassa ikä, sukupuoli sekä nykyinen elämäntilanne. Opinnäytetyössä avataan jokaisen kysymyksen perusidea ja tavoite, jotta lukijalle selviää miksi juuri sitä asiaa kysyttiin ja mitä kysymyksellä tavoiteltiin.
Lopputuloksena syntyi katsaus palvelukonseptin haluttavuudesta, jonka avulla toimeksiantaja voi kehittää palveluaan monipuoliseksi ja ennen kaikkea alusta asti viimeistellyksi. Opinnäytetyön arvioinnissa merkittävimpänä mittarina voidaan käyttää sen hyödyllisyyttä toimeksiantajalle sekä sitä tehneille opiskelijoille.
Toimeksiantajana opinnäytetyössä toimii merkittävä suomalainen rekrytointiin keskittynyt yritys, jonka tavoitteena on laajentaa liiketoimintaansa myös digitaalisiin ja jakamistaloudellisiin kanaviin. Toimeksiantajalle kyselyn lopputuloksen on tavoitteena toimia merkittävänä tietolähteenä ja monipuolisena mahdollisten kehityskohteiden kartoittajana.
Opinnäytetyön tekijöiden tehtävänä oli laatia kysely, jonka avulla saadaan selville uutta palvelua mahdollisesti haittaavat seikat. Kysely sisältää paljon olettamuksia, jotka esitetään kysymysten muodossa. Vastaajien tehtävänä oli tuoda ilmi, pitävätkö olettamukset paikkansa. Vastaajilla on myös mahdollisuus tuoda esille uusia, ennalta mainitsemattomia haasteita.
Kysely jaettiin sosiaalisen median kautta lukuisille ihmisille ja kun riittävä vastaajamäärä oli saavutettu, alkoi vastausten analysointi. Vastauksista eritellään eri tekijöiden mahdolliset vaikutukset vastauksiin ja pyritään selvittämään yhteiset tekijät vastaajien välillä. Kyseisiä tekijöitä ovat muun muassa ikä, sukupuoli sekä nykyinen elämäntilanne. Opinnäytetyössä avataan jokaisen kysymyksen perusidea ja tavoite, jotta lukijalle selviää miksi juuri sitä asiaa kysyttiin ja mitä kysymyksellä tavoiteltiin.
Lopputuloksena syntyi katsaus palvelukonseptin haluttavuudesta, jonka avulla toimeksiantaja voi kehittää palveluaan monipuoliseksi ja ennen kaikkea alusta asti viimeistellyksi. Opinnäytetyön arvioinnissa merkittävimpänä mittarina voidaan käyttää sen hyödyllisyyttä toimeksiantajalle sekä sitä tehneille opiskelijoille.