Taide- ja kulttuurikasvatus päiväkodissa
Halen, Elisa (2017)
Halen, Elisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239866
Tiivistelmä
Taide- ja kulttuurikasvatus ovat osa varhaiskasvatussuunnitelmaa. Niiden tulisi olla myös osa jokaisen varhaiskasvatuksessa olevan lapsen arkea. Tätä painotetaan myös uudessa elokuussa 2017 voimaan tulevassa varhaiskasvatussuunnitelmassa. Tämän opinnäytetyön aikana selvitettiin, miten taide- ja kulttuurikasvatus näkyvät päiväkodissa vanhempien mielestä.
Opinnäytetyön aikana toteutettiin kysely Uudenmaan alueen lapsiperheiden vanhemmille. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää heidän ajatuksensa sekä odotuksensa taide- ja kulttuurikasvatuksesta päiväkodissa. Vastaajajoukko muodostui sattumanvaraisesti. Otoksen kokoon tai vastaajien taustoihin ei tehty kyselyssä rajauksia ja vastaajajoukon koko jätettiin kyselyn alussa avoimeksi.
Tutkimusnäkökulma oli laadullinen kyselytutkimus. Vastaajat jakaantuivat eri puolille Uuttamaata. Kyselylomakkeessa käytettiin Likert-asteikkoa ja avoimia kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysointiin sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tuloksina voidaan todeta, että taide- ja kulttuurikasvatus vaihtelevat laajasti päiväkodin sijainnin sekä henkilökunnan kiinnostuksen ja osaamisen mukaan. Aineistosta nousi esiin myös monikulttuurisuuden huomioiminen sekä henkilökunnan motivaatio toiminnan järjestämiseen.
Vanhempien kommenteista nousi esiin toive monipuolisen taide- ja kulttuurikasvatuksen järjestämisestä. Toiveena nousi esiin myös kestävän kehityksen ajattelu toiminnassa. Lisäksi vanhemmat toivoivat lähiympäristön tai ulkopuolisten vierailijoiden hyödyntämistä laajemmin päiväkodin arjessa. Yhtenä tärkeänä asiana vastauksissa nousi esiin myös kasvattajan aito läsnäolo sekä tapakasvatuksen huomiointi kaikissa arjen tilanteissa.
Opinnäytetyön aikana toteutettiin kysely Uudenmaan alueen lapsiperheiden vanhemmille. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää heidän ajatuksensa sekä odotuksensa taide- ja kulttuurikasvatuksesta päiväkodissa. Vastaajajoukko muodostui sattumanvaraisesti. Otoksen kokoon tai vastaajien taustoihin ei tehty kyselyssä rajauksia ja vastaajajoukon koko jätettiin kyselyn alussa avoimeksi.
Tutkimusnäkökulma oli laadullinen kyselytutkimus. Vastaajat jakaantuivat eri puolille Uuttamaata. Kyselylomakkeessa käytettiin Likert-asteikkoa ja avoimia kysymyksiä. Avoimet kysymykset analysointiin sisällönanalyysilla.
Opinnäytetyön tuloksina voidaan todeta, että taide- ja kulttuurikasvatus vaihtelevat laajasti päiväkodin sijainnin sekä henkilökunnan kiinnostuksen ja osaamisen mukaan. Aineistosta nousi esiin myös monikulttuurisuuden huomioiminen sekä henkilökunnan motivaatio toiminnan järjestämiseen.
Vanhempien kommenteista nousi esiin toive monipuolisen taide- ja kulttuurikasvatuksen järjestämisestä. Toiveena nousi esiin myös kestävän kehityksen ajattelu toiminnassa. Lisäksi vanhemmat toivoivat lähiympäristön tai ulkopuolisten vierailijoiden hyödyntämistä laajemmin päiväkodin arjessa. Yhtenä tärkeänä asiana vastauksissa nousi esiin myös kasvattajan aito läsnäolo sekä tapakasvatuksen huomiointi kaikissa arjen tilanteissa.