Tunnettuuden tutkiminen ja yrityksen brändin rakentumisen tukeminen : case: Kastee Relax Oy
Himanen, Tomi (2017)
Himanen, Tomi
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510194
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia saunaan asennettavan höyrylaitteen tunnettuutta sekä saada tietoa ihmisten saunomismieltymyksistä. Tavoitteiden saavuttamiseksi luotiin kyselylomake, jossa vastaajilta kysyttiin kysymyksiä laitteesta, yrityksen toimialasta sekä saunamieltymyksistä. Kyselyn avulla yritys pystyy havaitsemaan tämänhetkisen tunnettuuden tilansa sekä käyttämään tuloksia esimerkiksi tulevaisuuden markkinoinnissa. Tavoitteena oli myös saada kyselylle useita vastaajia sekä levittää myös kyselyn avulla laitteen tunnettuutta.
Tutkimuksen viitekehyksenä toimivat teoria-alueet tutkimusprosessista sekä brändistä ja tunnettuudesta. Teoreettisesta viitekehyksestä haluttiin luoda yhtenäinen ja helposti opinnäytetyöhön linkitettävä kokonaisuus. Brändin teoria-alueeseen sisältyi erottuvuus, tunnettuus, brändin rakentuminen, maine ja imago. Tutkimusprosessin teoria-aiheina toimi puolestaan markkinointitutkimus, suunnittelu ja aiheen rajaus, kvantitatiivinen tutkimus, aineiston kerääminen tutkimusta varten sekä otanta. Tämän lisäksi opinnäytetyössä perehdyttiin kyselyyn tutkimuksena sekä käytiin läpi erilaisia kysymystyyppejä, tulosten analysointia ja julkaisua.
Kysely toteutettiin e-lomakkeella ja sen linkkiä jaettiin monilla sivuilla ja ryhmissä Facebookissa. Kyselyyn saatiin yhteensä 160 vastausta ja niiden avulla yritys sai hyvin tietoa laitteen ja toimialan tunnettuudesta sekä vastaajien saunomismieltymyksistä. Kaikkien vastaajien kesken arvottiin Kastee-laite. Saadut tulokset analysoitiin ja vastaukset avattiin opinnäytetyössä tekstin lisäksi myös graafisesti.
Tuloksista saatiin kokonaisuus, josta ilmeni, että laite on suurimmalle osalle ihmisistä vieras. Tämän lisäksi myös koko toimiala on monelle tuntematon. Myös vastaajien saunomismieltymyksistä saatiin mielenkiintoista tietoa. Saunan laadukkuus ja terveysvaikutukset nähtiin erittäin tärkeinä. Erityisesti tietyistä sairauksista ja niiden oireista kärsivät vastaajat pitivät saunan terveysvaikutuksia tärkeinä. Myös saunomisajoissa ja mieluisissa lämpötiloissa oli eroja.
Kyselyn tulosten pohjalta yritykselle laadittiin tunnettuuteen ja brändin rakentumiseen liittyviä toi-menpiteitä ja ideoita, joita yritys voi käyttää hyödyksi tulevaisuudessa. Nämä auttavat yritystä kehittymään sekä luomaan lisää tunnettuutta ja näkyvyyttä Kastee-laitteelle. Opinnäytetyön kehitysideoista esiin nousivat asiakaspalautelomake, sosiaalinen media, promootio ja messut sekä jatkoyhteistyö korkeakoulujen kanssa. Tällä hetkellä tunnettuus on vähäistä eikä laitetta markkinoida missään. Yritys on iältään nuori, joten tunnettuuden eteen täytyy tehdä töitä. Muutoin laite ei saa arvoistaan näkyvyyttä.
Opinnäytetyö oli kokonaisuudessaan onnistunut prosessi ja yritys voi hyvin käyttää saamiaan tuloksia sekä niiden pohjalta luotuja tunnettuuden lisäämiseen ja brändin rakentumiseen liittyviä ideoita hyödykseen. Kysely tuotti myös itsessään näkyvyyttä yritykselle ja laitteelle, sillä linkin jakaneilla sivuilla ja ryhmillä on yhteensä yli 23 000 tykkääjää ja jäsentä. Näin ollen opinnäytetyön kaikkiin asetettuihin tavoitteisiin päästiin.
Tutkimuksen viitekehyksenä toimivat teoria-alueet tutkimusprosessista sekä brändistä ja tunnettuudesta. Teoreettisesta viitekehyksestä haluttiin luoda yhtenäinen ja helposti opinnäytetyöhön linkitettävä kokonaisuus. Brändin teoria-alueeseen sisältyi erottuvuus, tunnettuus, brändin rakentuminen, maine ja imago. Tutkimusprosessin teoria-aiheina toimi puolestaan markkinointitutkimus, suunnittelu ja aiheen rajaus, kvantitatiivinen tutkimus, aineiston kerääminen tutkimusta varten sekä otanta. Tämän lisäksi opinnäytetyössä perehdyttiin kyselyyn tutkimuksena sekä käytiin läpi erilaisia kysymystyyppejä, tulosten analysointia ja julkaisua.
Kysely toteutettiin e-lomakkeella ja sen linkkiä jaettiin monilla sivuilla ja ryhmissä Facebookissa. Kyselyyn saatiin yhteensä 160 vastausta ja niiden avulla yritys sai hyvin tietoa laitteen ja toimialan tunnettuudesta sekä vastaajien saunomismieltymyksistä. Kaikkien vastaajien kesken arvottiin Kastee-laite. Saadut tulokset analysoitiin ja vastaukset avattiin opinnäytetyössä tekstin lisäksi myös graafisesti.
Tuloksista saatiin kokonaisuus, josta ilmeni, että laite on suurimmalle osalle ihmisistä vieras. Tämän lisäksi myös koko toimiala on monelle tuntematon. Myös vastaajien saunomismieltymyksistä saatiin mielenkiintoista tietoa. Saunan laadukkuus ja terveysvaikutukset nähtiin erittäin tärkeinä. Erityisesti tietyistä sairauksista ja niiden oireista kärsivät vastaajat pitivät saunan terveysvaikutuksia tärkeinä. Myös saunomisajoissa ja mieluisissa lämpötiloissa oli eroja.
Kyselyn tulosten pohjalta yritykselle laadittiin tunnettuuteen ja brändin rakentumiseen liittyviä toi-menpiteitä ja ideoita, joita yritys voi käyttää hyödyksi tulevaisuudessa. Nämä auttavat yritystä kehittymään sekä luomaan lisää tunnettuutta ja näkyvyyttä Kastee-laitteelle. Opinnäytetyön kehitysideoista esiin nousivat asiakaspalautelomake, sosiaalinen media, promootio ja messut sekä jatkoyhteistyö korkeakoulujen kanssa. Tällä hetkellä tunnettuus on vähäistä eikä laitetta markkinoida missään. Yritys on iältään nuori, joten tunnettuuden eteen täytyy tehdä töitä. Muutoin laite ei saa arvoistaan näkyvyyttä.
Opinnäytetyö oli kokonaisuudessaan onnistunut prosessi ja yritys voi hyvin käyttää saamiaan tuloksia sekä niiden pohjalta luotuja tunnettuuden lisäämiseen ja brändin rakentumiseen liittyviä ideoita hyödykseen. Kysely tuotti myös itsessään näkyvyyttä yritykselle ja laitteelle, sillä linkin jakaneilla sivuilla ja ryhmillä on yhteensä yli 23 000 tykkääjää ja jäsentä. Näin ollen opinnäytetyön kaikkiin asetettuihin tavoitteisiin päästiin.