Sävelsirkku-palvelun käytön johtaminen käyttöönoton jälkeen
Kallio, Tiia (2017)
Kallio, Tiia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410122
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410122
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia, miten Sävelsirkku-palvelua, joka on tarkoitettu erityisesti muistisairaiden vanhusten hoitoon, käytetään ja miten palvelun käyttöä johdetaan. Lisäksi hoivakotien johtajilta kysyttiin, kokevatko he, että palvelu on juurtunut heidän hoivakotiin ja mitkä asiat tähän ovat vaikuttaneet. Johtajien kanssa keskusteltiin myös muutosvastarinnasta Sävelsirkkua kohtaan. Tarkoituksena on tukea hoivakotien johtajia ja tarjota erilaisia johtamisen malleja, miten palvelun käyttöä johdetaan ja miten se saadaan juurtumaan paremmin yhteisöjen arkeen. Toimeksiantajana toimii Sentina Oy, joka tuottaa ja kehittää palvelua hoivayhteisöille.
Tietoperustana toimii muutosjohtamisen teoria. Muutosjohtamisen teoriaa käsitellään esimiehen, työntekijän ja työyhteisön kannalta. Lisäksi teoriassa tutustutaan erilaisiin muutosjohtamisen malleihin. Viimeisenä teoriaosuudessa kerrotaan teknologiasta hoivatyön uutena työvälineenä.
Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä on käytetty teemahaastatteluja ja havainnointia. Teemahaastattelujen tuloksia on analysoitu teemoittelemalla vastaukset jokaisen teeman alle.
Tutkimuksen keskeisimpinä johtopäätöksinä saatiin, että joissakin hoivayhteisöissä Sävelsirkku-palvelun käyttö on monipuolista, palvelun käytön johtaminen sujuu ongelmitta ja palvelu on juurtunut hyvin hoivayhteisöön, mutta joissakin hoivayhteisöissä käyttö on suhteellisen yksipuolista ja palvelun käytön johtamisessa sekä palvelun juurruttamisessa hoivayhteisöön on parannettavaa. Palvelun hyvään juurtumiseen on vaikuttanut sen pitkäaikainen käyttö sekä se, että sitä on helppo käyttää. Lisäksi palvelun käytön systemaattisuus on vaikuttanut sen hyvään juurtumiseen. Sävelsirkun mahdollisesti huonoon juurtumiseen on vaikuttanut hoivayhteisöjen hoitajien halu käyttää myös muita palveluita viriketoiminnassa sekä se, että hoivayhteisöjen kaikki hoitajat eivät käytä palvelua. Ajan puute vaikuttaa myös Sävelsirkun juurtumiseen joissain hoivakodeissa. Jotta Sävelsirkku-palvelua käytettäisiin enemmän ja se juurtuisi paremmin hoivayhteisöjen arkeen, hoivayhteisöjen johtajille tarjottavia johtamisen malleja ovat työnohjaus, roolimalli-johtamismalli sekä työn mielekkyyden johtamismalli.
Tietoperustana toimii muutosjohtamisen teoria. Muutosjohtamisen teoriaa käsitellään esimiehen, työntekijän ja työyhteisön kannalta. Lisäksi teoriassa tutustutaan erilaisiin muutosjohtamisen malleihin. Viimeisenä teoriaosuudessa kerrotaan teknologiasta hoivatyön uutena työvälineenä.
Opinnäytetyön tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena. Tiedonkeruumenetelminä on käytetty teemahaastatteluja ja havainnointia. Teemahaastattelujen tuloksia on analysoitu teemoittelemalla vastaukset jokaisen teeman alle.
Tutkimuksen keskeisimpinä johtopäätöksinä saatiin, että joissakin hoivayhteisöissä Sävelsirkku-palvelun käyttö on monipuolista, palvelun käytön johtaminen sujuu ongelmitta ja palvelu on juurtunut hyvin hoivayhteisöön, mutta joissakin hoivayhteisöissä käyttö on suhteellisen yksipuolista ja palvelun käytön johtamisessa sekä palvelun juurruttamisessa hoivayhteisöön on parannettavaa. Palvelun hyvään juurtumiseen on vaikuttanut sen pitkäaikainen käyttö sekä se, että sitä on helppo käyttää. Lisäksi palvelun käytön systemaattisuus on vaikuttanut sen hyvään juurtumiseen. Sävelsirkun mahdollisesti huonoon juurtumiseen on vaikuttanut hoivayhteisöjen hoitajien halu käyttää myös muita palveluita viriketoiminnassa sekä se, että hoivayhteisöjen kaikki hoitajat eivät käytä palvelua. Ajan puute vaikuttaa myös Sävelsirkun juurtumiseen joissain hoivakodeissa. Jotta Sävelsirkku-palvelua käytettäisiin enemmän ja se juurtuisi paremmin hoivayhteisöjen arkeen, hoivayhteisöjen johtajille tarjottavia johtamisen malleja ovat työnohjaus, roolimalli-johtamismalli sekä työn mielekkyyden johtamismalli.