Opas: Digitaalinen maksaminen 2017
Vainikka, Kasper (2017)
Vainikka, Kasper
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410130
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410130
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa Turbiini yrityskiihdyttämölle opas, joka kuvaa digitaalisen maksamisen markkinaa Suomessa ja siihen vaikuttavia muutoksia. Työ on tehty kokoamalla digitaalisen maksamisen tietopaketti, jonka pohjalta on muodostettu opas. Opas on lähtökohtaisesti kirjoitettu henkilölle, joka suunnittelee liiketoimintaa maksamisen alalle. Opinnäytetyöhön ja oppaaseen on valikoitunut aiheita, jotka vaikuttavat tällä hetkellä käynnissä olevassa pankkiasioinnin murroksessa ja finanssialan sääntelyn kehityksessä.
Maksamisen markkinaa ovat viime vuosien aikana muokanneet esimerkiksi teknologian kehitys, ihmisten kulutuskäyttäytymisen muutos ja sääntelyn kehitys. Teknologian kehityksen myötä yrityksillä on mahdollisuus hyödyntää tietotekniikkaa helppokäyttöisten etäpalveluiden kehittämisessä. Uusien palveluiden myötä kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut siten, että digipalveluiden tarve ja suosio on kasvanut. Kysyntään on vastattu kehittämällä uudenlaisia digipalveluita ja viime vuosien aikana myös mobiilimaksaminen on kasvattanut suosiotaan. Erilaisten digipalveluiden lisääntyessä Euroopan komissio on reagoinut muuttuneeseen markkinatilanteeseen säätämällä uuden maksupalveludirektiivin, jonka tavoitteena on mm. maksupalveluiden tarjonnan lisääntyminen ja turvallisemmat maksuratkaisut.
Opinnnäytetyön tietoperustana käytän erilaisia maksamisen markkinalla toimivien tahojen julkaisuja ja selvityksiä. Finanssialan jatkuvasta kehityksestä johtuen olen käyttänyt lähteinäni viime vuosien aikana julkaistuja teoksia. Digitaalisen maksamisen markkinaa rajatakseni olen käyttänyt maantieteellistä rajausta ja keskityn työssäni pääosin Suomessa käytössä oleviin maksamisen ratkaisuihin sekä Suomen lainsäädännön muutoksiin. Opinnäytetyön lopputuotoksena oleva opas on aloittelevalle yrittäjälle monipuolinen tietolähde, joka auttaa käsittämään tekijöitä, jotka liittyvät maksupalveluihin ja niiden toimintaan.
Maksamisen markkinaa ovat viime vuosien aikana muokanneet esimerkiksi teknologian kehitys, ihmisten kulutuskäyttäytymisen muutos ja sääntelyn kehitys. Teknologian kehityksen myötä yrityksillä on mahdollisuus hyödyntää tietotekniikkaa helppokäyttöisten etäpalveluiden kehittämisessä. Uusien palveluiden myötä kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut siten, että digipalveluiden tarve ja suosio on kasvanut. Kysyntään on vastattu kehittämällä uudenlaisia digipalveluita ja viime vuosien aikana myös mobiilimaksaminen on kasvattanut suosiotaan. Erilaisten digipalveluiden lisääntyessä Euroopan komissio on reagoinut muuttuneeseen markkinatilanteeseen säätämällä uuden maksupalveludirektiivin, jonka tavoitteena on mm. maksupalveluiden tarjonnan lisääntyminen ja turvallisemmat maksuratkaisut.
Opinnnäytetyön tietoperustana käytän erilaisia maksamisen markkinalla toimivien tahojen julkaisuja ja selvityksiä. Finanssialan jatkuvasta kehityksestä johtuen olen käyttänyt lähteinäni viime vuosien aikana julkaistuja teoksia. Digitaalisen maksamisen markkinaa rajatakseni olen käyttänyt maantieteellistä rajausta ja keskityn työssäni pääosin Suomessa käytössä oleviin maksamisen ratkaisuihin sekä Suomen lainsäädännön muutoksiin. Opinnäytetyön lopputuotoksena oleva opas on aloittelevalle yrittäjälle monipuolinen tietolähde, joka auttaa käsittämään tekijöitä, jotka liittyvät maksupalveluihin ja niiden toimintaan.
