"Eläimet seikkailee Hämeenlinnassa" : Sadutusprojekti Varuskunnan päiväkodissa
Savolainen, Ninja (2010)
Savolainen, Ninja
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
sadutusAll rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004276991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004276991
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä satukirja yhdessä Varuskunnan päiväkodin 3–5-vuotiaiden lasten kanssa. Opinnäytetyöni toteutustavaksi valittiin toiminnallinen projektiluontoinen opinnäytetyö. Opinnäytetyö on osa Minun Hämeenlinnani -projektia, jossa lapset tutustuvat kotikaupunkiinsa. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Varuskunnan päiväkodin 3–5-vuotiaiden ryhmässä. Ryhmään kuului 23 lasta, joista jokainen oli osallisena projektissa. Neljä sadutusretkeä järjestettiin eri puolille Hämeenlinnaa lasten mieltymysten mukaan. Lapset jaettiin neljään 5–7 hengen ryhmään ja jokainen ryhmä pääsi mukaan yhdelle retkelle. Projektin tuotoksena oli satukirja, jossa eläimet seikkailevat Hämeenlinnassa.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta osasta: toiminnallisesta osuudesta, sen pohjalta tuotetusta satukirjasta sekä kirjallisesta raportista. Raportissa kuvataan opinnäytetyön teoriapohjaa, tavoitteita sekä projektin vaiheita. Teoriaosuudessa keskitytään sadutukseen sekä lapsen yksilölliseen huomiointiin pienryhmässä. Opinnäytetyössä näkyy myös sosiaalipedagoginen toiminta sekä Reggio Emilia -pedagogiikka.
Opinnäytetyön punaisena lankana kulkee lapsen yksilöllinen huomioiminen projektissa. Opinnäytetyössä tutkitaan ja tuodaan näkyville sitä, miten lasta voi kuunnella ja huomioida yksilönä ryhmässä. Pienryhmätoiminnan tarkoituksena oli saada ryhmän jäsenille osallisuuden kokemuksia ja tunne siitä, että jokaista ryhmän jäsentä arvostetaan juuri sellaisena kuin hän on.
Sadutusprojektin tarkoituksena oli innostaa ja rohkaista lapsia osallisuuteen, sekä antaa lapselle kuulluksi tulemisen kokemuksia ja yksilöllistä huomiointia. Tämä toteutui projektissa. Projekti osoitti sadutuksen olevan menetelmä, jossa korostuvat lapsilähtöisyys ja lasten kuuleminen. Toiminnallisen projektin avulla tutustuttiin sadutusmenetelmään, joka osoittautui hyväksi lastenkulttuurin muodoksi.
Opinnäytetyö koostuu kolmesta osasta: toiminnallisesta osuudesta, sen pohjalta tuotetusta satukirjasta sekä kirjallisesta raportista. Raportissa kuvataan opinnäytetyön teoriapohjaa, tavoitteita sekä projektin vaiheita. Teoriaosuudessa keskitytään sadutukseen sekä lapsen yksilölliseen huomiointiin pienryhmässä. Opinnäytetyössä näkyy myös sosiaalipedagoginen toiminta sekä Reggio Emilia -pedagogiikka.
Opinnäytetyön punaisena lankana kulkee lapsen yksilöllinen huomioiminen projektissa. Opinnäytetyössä tutkitaan ja tuodaan näkyville sitä, miten lasta voi kuunnella ja huomioida yksilönä ryhmässä. Pienryhmätoiminnan tarkoituksena oli saada ryhmän jäsenille osallisuuden kokemuksia ja tunne siitä, että jokaista ryhmän jäsentä arvostetaan juuri sellaisena kuin hän on.
Sadutusprojektin tarkoituksena oli innostaa ja rohkaista lapsia osallisuuteen, sekä antaa lapselle kuulluksi tulemisen kokemuksia ja yksilöllistä huomiointia. Tämä toteutui projektissa. Projekti osoitti sadutuksen olevan menetelmä, jossa korostuvat lapsilähtöisyys ja lasten kuuleminen. Toiminnallisen projektin avulla tutustuttiin sadutusmenetelmään, joka osoittautui hyväksi lastenkulttuurin muodoksi.