Frisbeegolfin tapahtumakonseptin kehittäminen
Partanen, Anne-Marika (2017)
Partanen, Anne-Marika
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610355
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610355
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää mitä kehitettävää frisbeegolftapahtumassa on pelaajien asiakaskokemuksen perusteella. Tarkoituksena oli selvittää asioita, jotka vaikuttavat asiakaskokemuksen muodostumiseen. Opinnäytetyön tavoitteena ja kehittämistehtävänä oli laatia palvelumuotoiluprosessin avulla asiakaslähtöisyyteen perustuva frisbeegolfin tapahtumakonsepti.
Opinnäytetyön kohdeorganisaationa toimi siilinjärveläinen urheiluseura Vuorelan Veikot ry. Seura on monitoimiseura, jonka frisbeegolfjaosto oli mukana kehittämistehtävässä. Seuran toiminta pohjautuu täysin vapaaehtoistoiminnalle, palkattuja työntekijöitä seurassa ei ole.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostui palvelumuotoilusta, asiakaskokemuksesta, tapahtuman järjestämisestä sekä frisbeegolf lajista.
Tutkimuksen tutkimusstrategiana toimi palvelumuotoilu, jossa sovellettiin Juha Tuulaniemen luomaa palvelumuotoiluprosessia. Palvelumuotoiluprosessin lähtökohtana oli asiakasymmärryksen kasvattaminen, joka toimi suunnittelua ohjaavana tekijänä. Tutkija toimi muotoilijana, jonka työ keskittyi asiakasymmärryksen hankkimiseen, suunnitteluun ideointiryhmän kanssa, palvelun konseptointiin ja prototypointiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, joka sisälsi kvantitatiivisen osuuden. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja sähköistä kyselylomaketta. Aineistonanalyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla sekä tilastollisin menetelmin.
Tutkimustulosten perusteella frisbeegolf pelaajien asiakaslähtöisyyteen perustuva tapahtumakonsepti kiteytyy järjestelyjen kokonaisuuden toimivuuteen, positiiviseen ja rentoon ilmapiirin sekä tapahtuman tasoa vastaavan tunnelman luomiseen. Lisäksi tapahtumassa itse pelaaminen ja pelattavana oleva frisbeegolf rata näyttäytyvät keskeisenä elementtinä asiakaskokemuksen muodostumisessa. Kehityskohteiksi muodostuivat tapahtuman tunnelma, kilpailukeskuksen olosuhteet, kioskin tarjonta, vessojen sijainti, vesipisteet ja toimintatapa sääntörikkomuksen ilmetessä.
Palvelumuotoiluprosessin avulla luotu asiakaslähtöisyyteen perustuva frisbeegolfin tapahtumakonsepti konkretisoi pelaajien asiakaskokemuksen muodostumisen ja tuo esille tapahtuman järjestämisen kannalta oleellisimmat seikat. Frisbeegolfin tapahtumakonsepti on tarkoitettu kaikille frisbeegolftapahtumien järjestäjille, sitä voidaan hyödyntää niin suurempien kuin pienempien tapahtumien toteutuksessa.
Opinnäytetyön kohdeorganisaationa toimi siilinjärveläinen urheiluseura Vuorelan Veikot ry. Seura on monitoimiseura, jonka frisbeegolfjaosto oli mukana kehittämistehtävässä. Seuran toiminta pohjautuu täysin vapaaehtoistoiminnalle, palkattuja työntekijöitä seurassa ei ole.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus koostui palvelumuotoilusta, asiakaskokemuksesta, tapahtuman järjestämisestä sekä frisbeegolf lajista.
Tutkimuksen tutkimusstrategiana toimi palvelumuotoilu, jossa sovellettiin Juha Tuulaniemen luomaa palvelumuotoiluprosessia. Palvelumuotoiluprosessin lähtökohtana oli asiakasymmärryksen kasvattaminen, joka toimi suunnittelua ohjaavana tekijänä. Tutkija toimi muotoilijana, jonka työ keskittyi asiakasymmärryksen hankkimiseen, suunnitteluun ideointiryhmän kanssa, palvelun konseptointiin ja prototypointiin. Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, joka sisälsi kvantitatiivisen osuuden. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia ja sähköistä kyselylomaketta. Aineistonanalyysi toteutettiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla sekä tilastollisin menetelmin.
Tutkimustulosten perusteella frisbeegolf pelaajien asiakaslähtöisyyteen perustuva tapahtumakonsepti kiteytyy järjestelyjen kokonaisuuden toimivuuteen, positiiviseen ja rentoon ilmapiirin sekä tapahtuman tasoa vastaavan tunnelman luomiseen. Lisäksi tapahtumassa itse pelaaminen ja pelattavana oleva frisbeegolf rata näyttäytyvät keskeisenä elementtinä asiakaskokemuksen muodostumisessa. Kehityskohteiksi muodostuivat tapahtuman tunnelma, kilpailukeskuksen olosuhteet, kioskin tarjonta, vessojen sijainti, vesipisteet ja toimintatapa sääntörikkomuksen ilmetessä.
Palvelumuotoiluprosessin avulla luotu asiakaslähtöisyyteen perustuva frisbeegolfin tapahtumakonsepti konkretisoi pelaajien asiakaskokemuksen muodostumisen ja tuo esille tapahtuman järjestämisen kannalta oleellisimmat seikat. Frisbeegolfin tapahtumakonsepti on tarkoitettu kaikille frisbeegolftapahtumien järjestäjille, sitä voidaan hyödyntää niin suurempien kuin pienempien tapahtumien toteutuksessa.