Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Vertaistukiryhmän perustaminen 10-16-vuotiaiden ADHD-lasten ja -nuorten vanhemmille

Metsäranta, Tiina (2017)

 
Avaa tiedosto
Metsaranta Tiina.pdf (1.781Mt)
Lataukset: 


Metsäranta, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410136
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus on vertaistukiryhmän perustamisen konsepti. Opinnäytetyö on esimerkki yhdestä tavasta tehdä taustatyötä vertaistukiryhmän perustamista varten ja perustaa ryhmä. Kyseessä on ADHD- lasten ja –nuorten vanhemmille tarkoitetun vertaisryhmän perustaminen, mutta samaa konseptia voi soveltaa myös muihin vertaisryhmiin tai vapaaehtoisesti toimiviin ryhmiin. Opinnäytetyö on myös katsaus nuorten elämässä oleviin keskeisiin aiheisiin ja kokemusmaailmaan, missä murrosikäiset elävät ennen aikuisuuteen tulemista. Inspiraationa opinnäytetyölle toimivat omakohtaiset kokemukset ADHD- nuoren vanhemmuudesta ja kuultu tarve sekä kyseisen ryhmän puuttuminen kotipaikkakunnalta.

Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys perustuu käypähoitosuosituksiin, ADHD- liiton asiantuntemukseen, lääketieteen ammattilaisten kirjoituksiin ja palvelumuotoilun tarkoitukseen. Opinnäytetyön rungossa on käytetty palvelumuotoilumenetelmää soveltaen, joten se sopii monenlaiseen tarpeeseen ja toimintaan. Palvelumuotoilun avulla saadaan räätälöityä konsepti vastaamaan asiakkaan tarvetta ja sitä voidaan matkan varrella muokata. Opinnäytetyö toteutui osin toiminnallisena.

Opinnäytetyössä luotiin vertaistukiryhmän konsepti. Konseptin luominen toteutui yhteistyössä opinnäytetyön tilaajan kanssa, jolloin tilaajalla oli mahdollisuus päästä vaikuttamaan konseptin sisältöön. Konseptin sisältö on vertaistukiryhmän perustamisen ja pitämisen runko. Vertaistukiryhmää perustettaessa on osattava ottaa huomioon monia käytännön asioita ja osattava varautua muuttuviin tekijöihin varasuunnitelmilla sekä kyettävä joustavaan toimintaan. Hyvällä suunnittelulla saadaan luotua pohja, minkä päälle on helpompaa alkaa rakentaa toimintaa. Yhteistyökumppaneiden tärkeys korostuu käytännön asioiden mahdollistamisessa. Kehittämishaasteiksi opinnäytetyötä tehdessä nousi viranomaisten vähäinen osallistuminen yhteistyöhön kolmannen sektorin, eli tässä tapauksessa seurakunnan kanssa. Mainonta vertaistukiryhmästä ei tavoittanut kaikkia potentiaalisia osallistujia, koska kouluissa ja sosiaalitoimessa ei informoitu vanhempia toivotulla tavalla siitä huolimatta, että valmiita mainoksia oli kyseisiin toimipisteisiin toimitettu eteenpäin annettaviksi tai tiedotettaviksi. Mainonnan perille menemiseksi ennen vertaisryhmän aloittamista pitää kehittää yhteistyötä viranomaisten kanssa, jotta he ohjaisivat potentiaalisia osallistujia vertaistuen pariin, joka on matalan kynnyksen palvelumuoto.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste