Aikakauslehtimainonnan tulevaisuus : skenaario vuodelle 2020
Kankainen, Maiju (2010)
Kankainen, Maiju
Lahden ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277058
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277058
Tiivistelmä
Tässä työssä etsitään vastausta siihen, miltä aikakauslehtimainonnan tulevaisuus näyttää vuonna 2020 ja selvitetään tulevaisuuteen vaikuttavia tekijöitä. Painona tutkimuksessa on mainoksen myyjän näkökulma sekä aikakauslehdistä yleisaikakauslehdet. Työstä voivat hyötyä niin lehtialan ammattilaiset kuin mainostajatkin.
Työssä etsitään vastausta kysymykseen: millainen on lehtimainonnan tulevaisuus vuonna 2020 ja mitkä ovat merkittävimmät lehtimainontaan vaikuttavat muutostekijät?
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi tulevaisuuden tutkimusta tutkimusalana. Erityisesti aihetta on syvennetty tulevaisuuden tutkimuksessa käytettyihin apumenetelmiin sekä tulevaisuudentutkimuksen yleisempään menetelmään, skenaariotyöskentelyyn.
Empiriaosa käsittelee aikakauslehtimainonnan tulevaisuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Kirjoituspöytätutkimuksen ja haastattelujen perusteella on pyritty selvittämään lehtialan ammattilaisen näkökulmasta oleellisia muutostekijöitä. Haastattelut on suoritettu kvalitatiivisina teemahaastatteluina. Saatujen tietojen perusteella on hahmotettu xx-tulevaisuustaulukko, jonka pohjalta on pyritty luomaan mahdollisimman todennäköinen skenaario aikakauslehtimainonnan tulevaisuudelle vuoteen 2020 mennessä.
Saatujen tietojen perusteella voidaan sanoa, että suurimmat muutostekijät aikakauslehtimainonnassa seuraavan kymmenen vuoden aikana ovat mainonnan vähentyminen ja aikakauslehtien kohdentaminen yhä pienemmille lukijaryhmille, jolloin myös mainonnan kohdentaminen helpottuu. Sähköisten sovellusten ja lukulaitteiden kehitys voi mahdollistaa digitaalisten lehtien suosion nousun ja erityyppisen mainonnan käytön.
Työssä etsitään vastausta kysymykseen: millainen on lehtimainonnan tulevaisuus vuonna 2020 ja mitkä ovat merkittävimmät lehtimainontaan vaikuttavat muutostekijät?
Opinnäytetyön teoriaosassa käydään läpi tulevaisuuden tutkimusta tutkimusalana. Erityisesti aihetta on syvennetty tulevaisuuden tutkimuksessa käytettyihin apumenetelmiin sekä tulevaisuudentutkimuksen yleisempään menetelmään, skenaariotyöskentelyyn.
Empiriaosa käsittelee aikakauslehtimainonnan tulevaisuutta ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Kirjoituspöytätutkimuksen ja haastattelujen perusteella on pyritty selvittämään lehtialan ammattilaisen näkökulmasta oleellisia muutostekijöitä. Haastattelut on suoritettu kvalitatiivisina teemahaastatteluina. Saatujen tietojen perusteella on hahmotettu xx-tulevaisuustaulukko, jonka pohjalta on pyritty luomaan mahdollisimman todennäköinen skenaario aikakauslehtimainonnan tulevaisuudelle vuoteen 2020 mennessä.
Saatujen tietojen perusteella voidaan sanoa, että suurimmat muutostekijät aikakauslehtimainonnassa seuraavan kymmenen vuoden aikana ovat mainonnan vähentyminen ja aikakauslehtien kohdentaminen yhä pienemmille lukijaryhmille, jolloin myös mainonnan kohdentaminen helpottuu. Sähköisten sovellusten ja lukulaitteiden kehitys voi mahdollistaa digitaalisten lehtien suosion nousun ja erityyppisen mainonnan käytön.