Erikois- ja pienliikkeiden kampanjointimainonta
Ruuskanen, Johanna (2010)
Ruuskanen, Johanna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277066
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004277066
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee erikois- ja pienliikkeiden kampanjointimainontaa. Kampanja on kestoltaan rajattu, ja se tarjoaa asiakkaalle jotain lisäarvoa tuottavaa. Kampanjointi liittyy yleensä vuodenajan mukaiseen sesonkiin, uuden tuotteen tai yrityksen lanseeraukseen, tunnettuuden ja myynnin lisäämiseen tai uusasiakashankintaan. Opinnäytetyö tuo esiin ristiriidan mainonnan määrän valtavan kasvun ja ihmisten yhä lisääntyvän mainosvastaisuuden välillä.
Kampanjointi on osa markkinoinnin suunnittelua, joka puolestaan pohjautuu yrityksen strategiaan. Mainonta on keino tiedottaa asiakkaita kampanjoista. Viestintäkanavien suuren lisäyksen myötä oikean mediamuodon valinta on elintärkeää.
Työn tavoitteena on selvittää, onko erikois- ja pienliikkeillä kampanjointia, kuinka tehokasta se on, mitä lisäarvoa yritykset kampanjoillaan tarjoavat, ja lopuksi kehittää havaintojen perusteella neljä kehitysehdotusta. Tutkimus on systemaattisesti havainnoiva tutkimus, jossa havainnot kirjataan episodihavainnoinnin avulla.
Tutkimuksessa seurattiin kahta paikallista ilmaisjakelulehteä 15.5.–15.8.2009. Lehdistä valittiin kymmenen kampanjointimainontaa käyttänyttä yritystä viidestä eri tuoteryhmästä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kampanjointia oli, mutta hyvin vähän. Havaintojen perusteella tehtiin kehitysehdotukset, joilla yritykset pystyvät tekemään kampanjoinnista vielä tehokkaampaa.
Kampanjointi on osa markkinoinnin suunnittelua, joka puolestaan pohjautuu yrityksen strategiaan. Mainonta on keino tiedottaa asiakkaita kampanjoista. Viestintäkanavien suuren lisäyksen myötä oikean mediamuodon valinta on elintärkeää.
Työn tavoitteena on selvittää, onko erikois- ja pienliikkeillä kampanjointia, kuinka tehokasta se on, mitä lisäarvoa yritykset kampanjoillaan tarjoavat, ja lopuksi kehittää havaintojen perusteella neljä kehitysehdotusta. Tutkimus on systemaattisesti havainnoiva tutkimus, jossa havainnot kirjataan episodihavainnoinnin avulla.
Tutkimuksessa seurattiin kahta paikallista ilmaisjakelulehteä 15.5.–15.8.2009. Lehdistä valittiin kymmenen kampanjointimainontaa käyttänyttä yritystä viidestä eri tuoteryhmästä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että kampanjointia oli, mutta hyvin vähän. Havaintojen perusteella tehtiin kehitysehdotukset, joilla yritykset pystyvät tekemään kampanjoinnista vielä tehokkaampaa.