Ehdotuksia elinikäisen oppimisen toteutukseen jätevedenpuhdistamoilla
Myllärinen, Iisa (2017)
Myllärinen, Iisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910933
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia erilaisia elinikäisen oppimisen keinoja ja niiden soveltuvuutta jätevedenpuhdistamojen henkilökunnan osaamisen kehittämisen tueksi. Tutkimus tehtiin Lahden ammattikorkeakoulun toimeksiannosta osana kansainvälistä kolmivuotista IWAMA-projektia. Projektin avulla pyritään Itämeren ravinnekuormituksen pienentämiseen tehostamalla jätevedenpuhdistamojen toimintaa. Lahden ammattikorkeakoulun vastuualueena projektissa on osaamisen kehittäminen ja elinikäisen oppimisen työkalujen tuottaminen jätevedenpuhdistamojen kehittämisen tueksi.
Tutkimuksen alussa on yleiskatsaus suomalaisiin jätevedenpuhdistamoihin ja elinikäiseen oppimiseen. Teoriaosuus tarkastelee, millaisia mahdollisuuksia työntekijöillä on kehittää osaamistaan työuransa aikana. Saatuja tietoja hyödynnettiin osiossa, jossa pohdittiin parhaita keinoja jätevedenpuhdistamojen henkilöstön jatkuvan koulutuksen vaihtoehdoiksi.
Kolmeksi parhaimmaksi keinoksi osoittautuivat työpaikalla tapahtuva koulutus, erilaiset virtuaalioppimisen muodot sekä yhteistyö niin kotimaisten kuin ulkomaistenkin jätevedenpuhdistamojen kanssa. Työpaikalla tapahtuvassa koulutuksessa korostuivat erityisesti hiljaisen tiedon siirto henkilöstön nopean eläköitymisen vuoksi. Erilaiset virtuaalioppimisen muodot koettiin hyviksi niiden tarjoaman jouston vuoksi. Yhteistyön vahvuutena koettiin se, että suomalainen vesiala pystyy sen avulla sekä ottamaan että antamaan oppia alan eri alueilta. Osaaminen on tärkeää tulevaisuuden teknologioiden hallitsemisen kannalta.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää alan osaamisen ylläpitoon, mutta jatkotutkimusta tarvitaan selvittämään sitä, kuinka keinot soveltuvat käytännössä alan koulutukseen.
Tutkimuksen alussa on yleiskatsaus suomalaisiin jätevedenpuhdistamoihin ja elinikäiseen oppimiseen. Teoriaosuus tarkastelee, millaisia mahdollisuuksia työntekijöillä on kehittää osaamistaan työuransa aikana. Saatuja tietoja hyödynnettiin osiossa, jossa pohdittiin parhaita keinoja jätevedenpuhdistamojen henkilöstön jatkuvan koulutuksen vaihtoehdoiksi.
Kolmeksi parhaimmaksi keinoksi osoittautuivat työpaikalla tapahtuva koulutus, erilaiset virtuaalioppimisen muodot sekä yhteistyö niin kotimaisten kuin ulkomaistenkin jätevedenpuhdistamojen kanssa. Työpaikalla tapahtuvassa koulutuksessa korostuivat erityisesti hiljaisen tiedon siirto henkilöstön nopean eläköitymisen vuoksi. Erilaiset virtuaalioppimisen muodot koettiin hyviksi niiden tarjoaman jouston vuoksi. Yhteistyön vahvuutena koettiin se, että suomalainen vesiala pystyy sen avulla sekä ottamaan että antamaan oppia alan eri alueilta. Osaaminen on tärkeää tulevaisuuden teknologioiden hallitsemisen kannalta.
Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää alan osaamisen ylläpitoon, mutta jatkotutkimusta tarvitaan selvittämään sitä, kuinka keinot soveltuvat käytännössä alan koulutukseen.