Hahmomallinnuksen menetelmät
Aarnio, Matti (2017)
Aarnio, Matti
Lahden ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011029
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011029
Tiivistelmä
Tässä Opinnäytetyössä käsitellään eri menetelmiä hahmon mallintamiseen 3D-muodossa. Teoriaosuus kattaa tietoa teknisestä toteutuksesta ja lyhyesti historiasta. Case-osuudessa tehdään teoriaosuudessa käytyjä tekniikoita apuna käyttäen hahmomallinnus omasta suunnitelmasta.
Opinnäytetyössä syvennytään hahmon luontiin ensin historian kautta, miten graafisesta hahmojen luonnista on siirrytty 3D-mallintamiseen. Työssä käydään myös läpi mitä on muuttunut ja mitä säilynyt tekniikan muuttuessa.
Case-osiossa tehdään itse suunniteltu hahmo ensin blueprinttinä, josta lähdetään luomaan 3D-mallinnettua hahmoa kolmella eri 3D-mallinnus ohjelmalla, jolloin hahmon toteutus pystyttiin tekemään monipuolisesti ja hyödynnettiin useaa eri 3D-tekniikkaa
Opinnäytetyössä syvennytään hahmon luontiin ensin historian kautta, miten graafisesta hahmojen luonnista on siirrytty 3D-mallintamiseen. Työssä käydään myös läpi mitä on muuttunut ja mitä säilynyt tekniikan muuttuessa.
Case-osiossa tehdään itse suunniteltu hahmo ensin blueprinttinä, josta lähdetään luomaan 3D-mallinnettua hahmoa kolmella eri 3D-mallinnus ohjelmalla, jolloin hahmon toteutus pystyttiin tekemään monipuolisesti ja hyödynnettiin useaa eri 3D-tekniikkaa