Tupakkatuotteiden käytön aloittamisen ehkäisy : Opetustuokio 6.-luokkalaisille
Kallunki, Aleksi; Laurila, Inka (2017)
Kallunki, Aleksi
Laurila, Inka
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011050
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011050
Tiivistelmä
Tupakointi aloitetaan keskimäärin 14-vuotiaana, ja yli 90 % aloittaa alaikäisenä. Nuor-ten tupakoinnin aloitus ei yleensä ole harkittua, vaan siihen ajaudutaan puolivahin-gossa kokeilujen kautta. Mitä varhaisemmin nuori aloittaa tupakoinnin, sitä haitallisem-paa se on. Aloittamiseen vaikuttavat geneettiset, sosiaaliset ja psyykkiset syyt. Ennalta-ehkäisevän päihdetyön yksi toimintatapa on päihdevalistus. Sillä pyritään vaikuttamaan yleisiin mielipiteisiin, epävirallisiin yhteiskunnan normeihin sekä päätöksentekoon.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli ehkäistä nuorten tupakkakokei-luja lisäämällä tietoa tupakkatuotteiden haitoista. Opinnäytetyön tehtävänä oli järjestää Rantakylän alakoulun 6.-luokkalaisille oppilaille kaksi tupakkatuotteiden haitallisuu-desta kertovaa opetustuokiota, joissa käytettiin opetusvälineenä tietovisaa. Opinnäyte-työssä on keskitytty tupakkaan, nuuskaan, energianuuskaan sekä sähkötupakkaan.
Tietoperustassa käydään läpi tupakkatuotteiden lisäksi kohderyhmän kehitysvaihetta, ennaltaehkäisevää päihdetyötä sekä kouluterveydenhoitajan roolia terveyden edistä-misessä. Opinnäytetyö on kohdistettu ennakkokyselyllä kohderyhmälle, joten sen vai-kuttavuus kohderyhmään kohdistuvan päihdevalistuksen näkökulmasta kasvaa. Kehit-tämisideana voisi olla savuttoman yläkoululaisen puheenvuoron sisällyttäminen ope-tustuokioon. Osa tietovisan tiedoista vaatii päivitystä lakimuutosten ja uusien tutkimus-ten jälkeen.
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli ehkäistä nuorten tupakkakokei-luja lisäämällä tietoa tupakkatuotteiden haitoista. Opinnäytetyön tehtävänä oli järjestää Rantakylän alakoulun 6.-luokkalaisille oppilaille kaksi tupakkatuotteiden haitallisuu-desta kertovaa opetustuokiota, joissa käytettiin opetusvälineenä tietovisaa. Opinnäyte-työssä on keskitytty tupakkaan, nuuskaan, energianuuskaan sekä sähkötupakkaan.
Tietoperustassa käydään läpi tupakkatuotteiden lisäksi kohderyhmän kehitysvaihetta, ennaltaehkäisevää päihdetyötä sekä kouluterveydenhoitajan roolia terveyden edistä-misessä. Opinnäytetyö on kohdistettu ennakkokyselyllä kohderyhmälle, joten sen vai-kuttavuus kohderyhmään kohdistuvan päihdevalistuksen näkökulmasta kasvaa. Kehit-tämisideana voisi olla savuttoman yläkoululaisen puheenvuoron sisällyttäminen ope-tustuokioon. Osa tietovisan tiedoista vaatii päivitystä lakimuutosten ja uusien tutkimus-ten jälkeen.